Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ma przejąć od ministra aktywów państwowych Borysa Budki nadzór nad spółką Polskie Koleje Państwowe. W poniedziałek opublikowano projekt rozporządzenia w tej sprawie. W ocenie skutków regulacji podkreślono, że funkcjonujący dotychczas model "niejednokrotnie prowadził do zjawisk niepożądanych dla rynku kolejowego".
Chodzi o projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Projekt w poniedziałek został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Za jego przygotowanie odpowiadało Ministerstwo Aktywów Państwowych. Szef tego resortu Borys Budka wnioskuje o przedłożenie projektu Radzie Ministrów do rozpatrzenia w trybie obiegowym.
Dariusz Klimczak przejmie nadzór nad PKP S.A.
Rozporządzenie przewiduje dodanie spółki Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (PKP S.A.) do listy podmiotów, wobec których uprawnienia do wykonywania praw z akcji Skarbu Państwa wykonuje minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Obecnie jest to kompetencja ministra aktywów państwowych Borysa Budki.
"Minister właściwy do spraw aktywów państwowych wnioskuje o przekazanie wykonywania praw z akcji Skarbu Państwa w powyższej spółce z uwagi na fakt, że minister właściwy do spraw transportu wykonuje prawa z akcji Skarbu Państwa w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A." - czytamy w uzasadnieniu dołączonym do projektu.
W ocenie skutków regulacji podkreślono, że "funkcjonujący dotychczas model sprawowania przez Skarb Państwa nadzoru właścicielskiego nad spółkami kolejowymi, w którym minister właściwy do spraw transportu wykonywał prawa z akcji jedynie w spółce zarządzającej ogólnopolską siecią linii kolejowych, tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a nadzór nad PKP S.A. sprawował minister właściwy do spraw aktywów państwowych, niejednokrotnie prowadził do zjawisk niepożądanych dla rynku kolejowego, między innymi, z uwagi na odmienne podejście do tych samych zagadnień oraz sprzeczne interesy spółek".
Cel zmiany
W ocenie autorów projektu "usytuowanie nadzoru właścicielskiego nad spółkami kolejowymi: PKP S.A. i PKP PLK S.A. w ręku ministra właściwego do spraw transportu, pozwoli w większym stopniu na wyważenie interesów spółek z interesem społecznym wynikającym z realizowanej polityki transportowej państwa".
Zwrócono przy tym uwagę, że Ministerstwo Infrastruktury posiada w swojej strukturze komórkę organizacyjną, która odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie sektora transportu kolejowego oraz transportu intermodalnego – Departament Kolejnictwa.
"Brak bezpośredniego nadzoru nad najważniejszymi spółkami kolejowymi w Polsce w znaczący sposób ogranicza ministra właściwego do spraw transportu w realizacji polityki transportowej" - dodano.
Zdaniem rządzących planowana zmiana "pozwoli w większym stopniu usprawnić procesy decyzyjne i wpływać na szybkość podejmowania rozstrzygnięć związanych między innymi z restrukturyzacją majątkową PKP S.A., inwestycjami infrastrukturalnymi PKP S.A. i PKP PLK S.A., w tym realizacja Programu Inwestycji Dworcowych, budowa, modernizacja, utrzymanie linii kolejowych a także w zakresie certyfikacji podsystemów dla linii kolejowych".
Zgodnie z projektem, rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Źródło: tvn24.pl