Liczba sklepów w 2020 roku wyniosła około 320 tysięcy, co oznacza spadek w porównaniu z 2019 rokiem o 4 procent - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Ekonomiści PKO Banku Polskiego zwrócili uwagę, że najszybciej w ubiegłym roku ubywało małych sklepów.
Liczba sklepów w Polsce
"Na koniec 2020 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła blisko 320 tys. i była o 4,0 proc. (o ok. 13,4 tys.) niższa niż przed rokiem, jednocześnie zmniejszyła się o 0,1 proc. powierzchnia sprzedażowa sklepów i stanowiła wielkość ok. 37185 tys. m kw." - napisano w raporcie "Rynek wewnętrzny w 2020 r." przygotowanym przez Główny Urząd Statystyczny.
Spadek powierzchni sklepów - dane GUS
W raporcie podkreślono, że w porównaniu z 2019 rokiem "najwięcej powierzchni ubyło w sklepach z przedziału wielkości 100-299 m kw. o 7,2 proc.". Spadki odnotowano również w sklepach z przedziału wielkości 300-399 m kw. - o 2,5 proc., o powierzchni sprzedażowej powyżej 2499 m kw. - o 1,8 proc. i o wielkości do 99 m kw. - o 1,7 proc.
"Natomiast najwyższy procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach z przedziału wielkości 400-999 m kw. o 4,2 proc., nieznacznie przyrosła również powierzchnia sprzedażowa w sklepach z przedziału 2000-2499 m kw. o 0,8 proc." - napisał GUS.
Liczba sklepów w Polsce. Komentarz PKO BP
Najnowsze dane GUS przeanalizowali analitycy PKO BP, podkreślając we wpisie na Twitterze, że trend spadkowy dotyczący liczby sklepów dominował już przed pandemią.
Jak zauważyli, w 2020 roku "najszybciej ubywało sklepów małych (200-299 m kw.), bo aż o 7,5 proc., podczas gdy o 4,1 proc. przybyło sklepów 400-999 m kw.".
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock