W tym roku jedna czwarta firm planuje spotkania świąteczne dla pracowników - wynika z badania Instytutu Badawczego Randstad i Gfk Polonia. Dla porównania rok temu takie plany wyrażała prawie połowa badanych pracodawców. Wzrósł natomiast odsetek firm, które wręczą pracownikom bony podarunkowe.
Badanie zrealizowano od 6 października do 8 listopada metodą CATI na próbie 1000 przedsiębiorstw reprezentatywnej ze względu na region i wielkość firmy.
"Na tegoroczne święta bez wątpienia wpłynęła pandemia COVID-19. Spotkania świąteczne, które plasowały się zwykle na pierwszej pozycji wśród inicjatyw skierowanych do pracowników, teraz w części przypadków prawdopodobnie nie mogą się odbyć z powodu epidemii" - zwrócił uwagę Instytut Badawczy Randstad. Rok temu plany organizacji spotkań świątecznych deklarowało 47 procent pracodawców.
Zdaniem Moniki Fedorczuk, eksperta rynku pracy Konfederacji Lewiatan obecna sytuacja jest dużym wyzwaniem dla działów HR. "Konieczne stało się zastąpienie dotychczasowych tradycji firmowych związanych z obchodami świąt innymi formami (...). Widać wyraźnie, że na razie nie ma nowych pomysłów na sprostanie temu zadaniu. Być może w kolejnych latach pojawią się inne rozwiązania na okołoświąteczne inicjatywy lub też – o ile sytuacja wróci do poprzedniego stanu – z ulgą wrócimy do znanych sposobów firmowego świętowania" - powiedziała.
Bony podarunkowe dla pracowników
Z badania wynika, że 35 procent firm planuje przekazać pracownikom premie okolicznościowe, a 33 procent bony podarunkowe. Prawie jedna czwarta (23 procent) pracodawców chce dać upominki dla dzieci pracowników. W porównaniu z badaniem sprzed roku bony podarunkowe znacznie zyskały na popularności. Wówczas 26 procent firm deklarowało przekazanie bonów.
Według deklaracji pracodawców w większości firm bony podarunkowe będą przyznawane wszystkim pracownikom. W przypadku premii okolicznościowych 81 procent planuje przyznać je wszystkim pracownikom, 12 procent - większości, natomiast 7 procent - mniej niż połowie załogi lub tylko pojedynczym pracownikom. Przeważnie kwota bonów oraz premii będzie zróżnicowana np. ze względu na stanowisko czy dział.
Nieznacznie wzrosła popularność angażowania pracowników w akcje charytatywne - z 18 do 21 procent. Z kolei 21 procent firm nie planuje żadnych specjalnych działań związanych ze świętami. Rok temu było to 16 procent badanych przedsiębiorców.
Z badania wynika, że w tym roku pracodawcy zamierzają wydać więcej na inicjatywy bożonarodzeniowe niż w 2019 roku. Ponad jedna trzecia (35 procent firm, wzrost o 16 punktów procentowych) planuje wydać 300-500 zł na jednego pracownika. Spadł za to odsetek firm, przewidujących wydatek mniejszy niż 300 zł.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock