Liczba sklepów sprzedających produkty szybkozbywalne, czyli na przykład artykuły spożywcze i środki czystości, w 2023 roku spadła o 2 procent. Oznacza to, że w ciągu roku z mapy handlowej zniknęło 2300 placówek - podaje Consumer Panel Services GfK.
"W 2023 roku liczba sklepów detalicznych sprzedających produkty FMCG (produkty szybkozbywalne, np. artykuły spożywcze, czy środki czystości - red.) w Polsce zmniejszyła się o 2 proc. rdr. Oznacza to, że z rynku zniknęło ponad 2300 placówek" - poinformowali eksperci firmy CPS GfK. Na podstawie danych firmy zawartych w "Raporcie Strategicznym" największą redukcję odnotowano wśród niesieciowych sklepów małoformatowych, drogerii oraz kiosków.
Coraz więcej sklepów decyduje się na franczyzę
Jak zauważyli eksperci, "coraz więcej niezależnych sklepów oferujących produkty FMCG w Polsce decyduje się na dołączenie do sieci franczyzowych". Wskazano, że w 2023 roku na rynku funkcjonowało ok. 55 tys. sklepów spożywczych, o 2 proc. mniej w porównaniu do roku poprzedniego. Dodano, że liczba sklepów sieciowych wzrosła o 5 punktów procentowych i wyniosła 40 tys. 300 placówek, a spadła liczba sklepów niesieciowych - o 18 punktów procentowych, do 14 tys. 450. W raporcie eksperci zwrócili uwagę na stabilny poziom liczby sklepów specjalistycznych na rynku FMCG w Polsce. Zgodnie z "Raportem Strategicznym", w 2023 r. było 22 tys. 860 sklepów specjalistycznych, np. sklepy rybne, piekarnie, mięsne oraz warzywno-owocowe.
Ważniejsze jakość i świeżość niż cena
"Mimo że Polacy coraz częściej poszukują produktów w atrakcyjnych cenach, to w przypadku tych formatów i segmentów FMCG postrzegana jakość oraz świeżość produktu jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu kategorii świeżych" - wskazano w raporcie. Dodano, że "wielu konsumentów jest więc bardzo przywiązanych do sklepów specjalistycznych działających w pobliżu domu, w których mogą zapytać o radę sprzedawcę, którego często dobrze znają". Consumer Panel Services GfK to firma zajmująca się dostarczaniem informacji dla branży FMCG na temat zachowań zakupowych konsumentów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock