Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiada poszerzanie autostrad. Dodatkowe pasy mają pojawić się na A2 między Warszawą i Łodzią, na A1 od Torunia do Włocławka, a także na autostradzie A4 - informuje "Rzeczpospolita".
Gazeta podała, że resort infrastruktury zatwierdził program rozbudowy autostrady A4 pomiędzy Katowicami a granicą województwa opolskiego. "Ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, istniejący przekrój autostrady jest niewystarczający" - wyjaśniła GDDKiA.
Dodatkowe pasy na A4
"Dodatkowy pas ruchu powstanie na długości 60 km. Wraz z jego dobudową trzeba będzie przebudować 11 węzłów drogowych, 6 miejsc obsługi podróżnych oraz m.in. 119 wiaduktów. Na początku przyszłego roku ma być ogłoszony przetarg na przygotowanie tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a cały etap przygotowawczy powinien być zakończony w ciągu pięciu lat. Na prace budowlane poczekamy do początku przyszłej dekady" - napisano w "Rz".
Dodano, że "rozbudowany zostanie także fragment A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem, który jeszcze do 2027 r. zarządzany będzie przez koncesjonariusza - spółkę Stalexport Autostrada Małopolska". Wytłumaczono, ze "poszerzenie autostrady będzie polegało na dobudowaniu trzeciego i czwartego pasa na odcinkach pomiędzy węzłem Murckowska i węzłem Byczyna oraz od węzła Byczyna do węzła Balice", a "w sumie rozbudowa trasy, już po przejęciu jej przez Skarb Państwa, obejmie 60 km".
"Obie inwestycje zostały zaplanowane do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który zakłada poszerzenie A4 na długości od Wrocławia do Tarnowa. Na decyzję środowiskową czeka także plan poszerzenia dolnośląskiego fragmentu A4 – 35 kilometrów trasy od Krzyżowej do Legnicy" - czytamy w dzienniku.
Rozbudowa odcinków A1 i A2
Dowiadujemy się ponadto, że "jeszcze w pierwszej połowie tego roku resort infrastruktury zdecydował o rozbudowie o trzeci pas 35-kilometrowego odcinka A1 pomiędzy Toruniem a Włocławkiem", a "powodem jest spodziewany większy ruch wskutek prognozowanego przejęcia pojazdów ze szlaku budowanej ekspresówki S10 - od Bydgoszczy do Torunia oraz pomiędzy Włocławkiem a obwodnicą warszawskiej aglomeracji", przy czym "prace budowlane mają ruszyć ok. 2027 roku".
"Najpilniejsza jest jednak rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią. Pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków natężenie ruchu przekracza 50 tys. pojazdów na dobę. Od Pruszkowa do Konotopy jest dwa razy większe, trasę zatykaja niekończące się sznury tirów" - podkreślono w "Rz".
Dodano także: "Dodatkowe pasy ruchu mają powstać na odcinku od węzła Łódź Północ do granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, a także od granicy województw do węzła Konotopa. W sumie 88 km. Będzie to pierwsze na taką skalę przedsięwzięcie realizowane pod ruchem – dodatkowe pasy zostaną dobudowane w miejsce szerokiego pasa zieleni dzielącego jezdnie.
Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu".
Czytaj też: Nowe drogi do końca roku. Oto lista
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock