Ryanair planuje 10-procentowy wzrost ruchu w Polsce w 2024 roku i przewiezienie 18 milionów pasażerów. W sezonie letnim irlandzka linia lotnicza uruchomi 30 nowych tras z Polski. Lotnisko Warszawa-Modlin utraci jednak 15 połączeń. - Złe zarządzanie lotniskiem Modlin zmusiło nas do cięcia tras - powiedział na konferencji prasowej prezes Ryanaira Michael O'Leary. Jest odpowiedź wiceprezesa podwarszawskiego portu. Irlandzki przewoźnik, obok węgierskiego Wizz Aira oraz Polskich Linii Lotniczych LOT, znajduje się w gronie najczęściej wybieranych przez pasażerów w naszym kraju.
Prezes Ryanair Group Michael O'Leary podczas wtorkowej konferencji prasowej mówił o cięciu połączeń z lotniska Warszawa-Radom. - Niestety, z powodu wzrostu opłat i niezdolności zarządu Modlina do rozbudowy terminala, Modlin jako jedyne lotnisko w Polsce doświadczy spadku ruchu w tym roku - wskazał szef irlandzkiej linii lotniczej.
- Złe zarządzanie lotniskiem Modlin zmusiło nas do cięcia tras, liczby zbazowanych samolotów i częstotliwości lotów, podczas gdy inne polskie lotniska, takie jak Kraków, Wrocław, Gdańsk, Poznań i Chopin, rozwiną się tego lata - dodał O'Leary.
Ryanair podał, że nadal inwestuje i rozwija trasy oraz ruch na Lotnisku Chopina w Warszawie i siedmiu innych lotniskach w Polsce. Jak wskazano, w sezonie letnim pojawi się 30 nowych tras, m.in. Alicante, Chania, Malta, Palma, Pafos i Zadar.
Lotnisko Warszawa-Modlin odpowiada Ryanairowi
Natomiast Warszawa-Modlin utraci 15 tras, 1 samolot oraz ma zanotować spadek ruchu o 14 procent. Irlandzki przewoźnik wskazał, że powodem takiej sytuacji jest brak przeprowadzenia przez zarząd Modlina rozbudowy terminala oraz uzgodnienia długoterminowej umowy z przewoźnikiem.
Zdaniem O'Leary'ego brak rozbudowy infrastruktury Modlina oraz wzrost opłat lotniskowych zaszkodzi ruchowi lotniczemu, turystyce i miejscom pracy w województwie mazowieckim.
Wiceprezes lotniska Warszawa-Modlin Grzegorz Hlebowicz oświadczył, że zmiana cennika jest konieczna, jeśli lotnisko ma się rozwijać.
- Port Lotniczy Warszawa Modlin nie zmieniał taryfy opłat lotniskowych od dekady. Zmiany są koniecznością, jeśli lotnisko w Modlinie ma się rozwijać. Liczymy na to, że Ryanair zechce spojrzeć w przyszłość, skierować swój wzrok na przyszłe zyski możliwe do osiągnięcia w Modlinie dzięki zmianie cennika. W konsekwencji tej zmiany możliwa będzie rozbudowa terminalu i płyty postojowej - zauważył Hlebowicz.
Szef Ryanaira o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Michael O'Leary pytany o Centralny Port Komunikacyjny (CPK), powiedział: "Jesteśmy największą linią lotniczą w Polsce i nie będziemy tam latać pod tym ani żadnym innym rządem".
- Warszawa ma tę przewagę, że ma dwa, być może dwa i pół lotniska, (...) To, czego Polska potrzebuje, to zwiększenie przepustowości tych lotnisk poprzez bardzo umiarkowany rozwój terminali w Modlinie i dosyć umiarkowany rozwój terminalu na Chopinie, a wtedy nie będzie potrzebne jakieś centralne lotnisko oddalone o 150 kilometrów - ocenił prezes linii Ryanair.
Najpopularniejsi przewoźnicy
Z ostatnich dostępnych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że Ryanair jest najpopularniejszą linią lotniczą w Polsce. W okresie od stycznia do września br. w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu regularnym obsłużono ponad 12 milionów pasażerów irlandzkiego przewoźnika.
Drugie miejsce zajęły Polskie Linie Lotnicze LOT - blisko 8 milionów pasażerów. Na trzecim miejscu sklasyfikowano węgierską linię Wizz Air - prawie 7,9 miliona pasażerów. Tuż za podium znalazła się niemiecka Lufthansa - ponad 1,3 miliona pasażerów.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Kristi Blokhin / Shutterstock.com