Pierwsze uprawnienia w USA dla linii lotniczej korzystającej z dronów otrzymała firma kurierska UPS Flight Forward. Oznacza to, że piloci nie muszą już utrzymywać kontaktu wzrokowego z dronem, co poszerza zasięg podniebnych dostaw - podał Reuters.
To pierwsze pełne zezwolenie tego typu wydane przez rządową agencję Federal Aviation Administration (FAA). Reuter wskazuje, że oznacza to wyprzedzenie konkurencji w dziedzinie dostaw paczek dronami, gdzie swoje rozwiązania opracowują m.in. Amazon i Alphabet.
Nowa usługa
Certyfikat Part 135 Standard pozwala na zwiększenie dostaw wykonywanych dronami na terenie kampusów, np. uniwersytetów czy szpitali. Od teraz piloci będą bowiem mogli wykonywać loty poza zasięgiem wzroku. UPS zaznaczył, że podwoi liczbę dostaw dla głównego klienta - WakeMed Health & Hospitals w mieście Raleigh w Karolinie Północnej.
- W prosty sposób możemy podnieść średnią do 20 lotów na drona dziennie - wskazał dyrektor ds. strategii i transformacji UPS Scott Price. Dodał: - To usługa, żaden prototyp czy test - zaznaczył.
Drony dostarczają obecnie próbki krwi i tkanek z głównych punktów szpitala do centralnego laboratorium w obrębie kampusu WakeMed. Certyfikat oznacza jednak, że oddział Flight Forward może rozwijać działalność na kolejne kampusy bez osobnych zgód od administracji rządowej.
Price dodał, że w kraju istnieją setki kampusów, a UPS rozgląda się za opcjami dostaw na terenie ośrodków korporacyjnych, uniwersyteckich czy szpitalnych.
Nowe regulacje
Wcześniej w tym roku Wing (Alphabet), siostrzana firma korporacji Google, jako pierwsza otrzymała certyfikat jednoosobowego przewoźnika powietrznego. Obecnie testuje dostawy w rejonie Blacksburg w stanie Virginia. Amazon zabezpieczył zaś eksperymentalne certyfikaty na testy swoich urządzeń latających.
Obecnie FAA przygotowuje zapisy prawne, regulujące funkcjonowanie dronów, w tym wytyczne dot. dzielenia przestrzeni powietrznej z samolotami pasażerskimi i zasady dotyczące latania nad obszarami mieszkalnymi.
Price wskazał, że komercyjne dostawy do domów klientów nadal są "oddalone o lata”.
Autor: kris / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe