Jak założyć konto dla osoby fizycznej i firm na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS PUE)? Tłumaczymy zasady rejestracji i logowania.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to zestaw e-usług dla klientów ZUS. Można w nim m.in. sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie ZUS, śledzić jego stan i rezerwować wizyty w placówce ZUS.
Założenie profilu na PUE ZUS przebiega dwuetapowo - najpierw trzeba się zarejestrować - wypełnić formularz elektroniczny na stronie www.zus.pl. Drugim etapem jest potwierdzenie tożsamości.
Jak założyć konto na ZUS PUE?
1. Wejdź na www.zus.pl i kliknij na "Nie masz konta w PUE? Zarejestruj się".
2. Wybierz sposób rejestracji - "Dla Ciebie", "Dla przedsiębiorcy" lub "Dla firm".
3. Wypełnij formularz.
4. Ustal hasło do konta. Login otrzymasz na e-mail podany w formularzu.
5. Potwierdź swoją tożsamość. Możesz to zrobić na kilka sposobów: - za pomocą certyfikatu kwalifikowanego (podpis elektroniczny), - profilu zaufanego ePUAP, - osobiście w każdej placówce ZUS.
Masz konto w banku, który zawarł z ZUS porozumienie?
Wtedy do rejestracji konta możesz wykorzystać serwis bankowości elektronicznej. Jak to zrobić?
1. Przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji kliknij w ikonę swojego banku. Po przekierowaniu na stronę banku podaj login i hasło do bankowości elektronicznej. Po przeniesieniu na PUE uzupełnij wymagane dane i zaakceptuj regulaminy.
2. Ze strony banku - po kliknięciu w odpowiednią ikonę wejdziesz w usługę ZUS, dzięki której założysz konto na PUE. Po przekierowaniu na PUE uzupełnij wymagane dane i zaakceptuj regulaminy.
Rejestracja dla firm na ZUS PUE
Na stronie ZUS możemy przeczytać, że dostęp do danych firm może uzyskać osoba fizyczna, która posiada stosowne pełnomocnictwo.
Jeśli nie masz profilu na PUE, załóż profil dla siebie i zgłoś się do jednostki ZUS, gdzie po okazaniu dokumentu tożsamości i pełnomocnictwa uzyskasz dostęp do swojego profilu firmy.
Jeśli masz profil na PUE - złóż pełnomocnictwo w jednostce ZUS.
ZUS PUE - ułatwienie bez wychodzenia z domu
Jak dowiadujemy się na stronie ZUS, dzięki PUE można załatwiać "wszelkie sprawy związane z ubezpieczeniami społecznymi przez internet, bez wychodzenia z biura lub domu, także poza godzinami działania urzędów".
Dzięki założeniu konta na ZUS PUE, możesz uzyskać dostęp do informacji o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach w ZUS. Można sprawdzić poprawność danych dokumentach, co da pewność, że przesłane formularze są prawidłowo wypełnione. Ponadto, dzięki PUE można "otrzymywać indywidualne odpowiedzi z ZUS".
PUE pozwala na dostęp do danych on-line zapisanych na kontach w ZUS, daje też "możliwość łatwego generowania i przesyłania drogą elektroniczną dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz różnego typu pism i wniosków". Co więcej, drogą elektroniczną można się umówić się na wizytę w ZUS.
Kiedy można skorzystać z ZUS PUE?
Trzeba mieć przede wszystkim ukończone 18 lat. Następnie wymagane jest założenie konto na ZUS PUE, a potem potwierdzić swoją tożsamość.
Z czego można skorzystać w ramach ZUS PUE?
1. Centrum Obsługi Telefonicznej - infolinii, która umożliwia osobom z kontem na ZUS PUE odbiór informacji o danych zapisanych na kontach w ZUS, składanie wniosków i reklamacji, rezerwowanie wizyt w wybranej placówce ZUS, kontaktowanie się za pomocą e-maila, Skype’a, czatu.
2. Zusomatów - samoobsługowych urządzeń, dostępnych przez całą dobę w wybranych placówkach ZUS. Przez zusomat można złożyć wniosek do ZUS zarówno papierowy, jak i elektroniczny, skorzystać z portalu PUE i strony internetowej zus.pl, skontaktować się z COT.
3. Z systemu kierowania ruchem klientów we wszystkich placówkach ZUS, dzięki zaplanujesz termin wizyty w ZUS i zmniejszysz czas oczekiwania.
Autor: kris / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24