Według ministry funduszy Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz deweloperzy powinni mieć obowiązek publikowania cen mieszkań. Polski Związek Firm Deweloperskich jest innego zdania i podkreśla, że poselski projekt nie ma uzasadnienia merytorycznego. W ocenie PZFD lepszy byłby Portal Cen Mieszkań.
"Zdajemy sobie sprawę, że tylko dzięki dostępowi do rzetelnych i pełnych informacji konsumenci mogą podejmować świadome decyzje zakupowe. Dlatego też nasza organizacja rekomenduje swoim 330 członkom publikowanie cen mieszkań, co dobrowolnie wdraża część z nich" - poinformowano w komunikacie Polskiego Związku Firm Deweloperskich.
Czy i jak deweloperzy powinni podawać ceny mieszkań?
PZFD uważa, że rozwiązaniem skuteczniejszym od ustawowego regulowania praktyk marketingowych poszczególnych firm, byłoby wdrożenie systemowych narzędzi legislacyjnych, takich jak Portal Cen Mieszkań, który zapewniłby "pełną i bieżącą informację o rzeczywistych cenach transakcyjnych w różnych lokalizacjach", co znacząco podniosłoby przejrzystość całego rynku.
"Niestety, projekt ustawy w tej sprawie – mimo przeprowadzonych już konsultacji – został wstrzymany na etapie legislacyjnym i nie jest dalej procedowany" - zaznaczono w komunikacie, w którym związek odniósł się do poniedziałkowej wypowiedzi minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz.
W ocenie szefowej MFiPR deweloperzy powinni mieć obowiązek publikowania cen oferowanych mieszkań. Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że w ciągu kilku tygodni gotowy będzie poselski projekt jej ugrupowania, czyli Polski 2050, który ma sprawić, żeby "nie było uprzywilejowanych (...) graczy" na rynku mieszkań". - Im (klientom - red.) się należy informacja jaka jest cena, tak jak przy każdym innym produkcie, no przecież to jest oczywiste - stwierdziła.
Deweloperzy chcą Portalu Cen Mieszkań
PZFD zaapelowało do Polski 2050, a także innych ugrupowań politycznych, o aktywne wsparcie działań zmierzających do wznowienia prac nad projektem stworzenia Portalu Cen Mieszkań. Jak podkreślono w komunikacie, wprowadzanie kolejnych inicjatyw legislacyjnych dotyczących w dużej mierze tej samej materii, zamiast finalizowania rozpoczętych projektów, wydaje się działaniem pozbawionym uzasadnienia merytorycznego.
"Tego rodzaju podejście sprawia wrażenie nastawionego bardziej na medialny rozgłos, niż na realne rozwiązywanie problemów rynku nieruchomości" - przekazał PZFD.
Standardy na rynku deweloperskim
PZFD zauważył, że w przyjętym w październiku ub.r. przez związek Kodeksie Dobrych Praktyk wprowadzone zostały rozwiązania, których celem jest podwyższenie standardów rynkowych w relacjach klientów z firmami deweloperskimi.
"Zgodnie (...) z Kodeksem Dobrych Praktyk każda oferta przedstawiona klientowi powinna zawierać wszystkie kluczowe informacje dotyczące nabywanej nieruchomości, w tym szczegóły dotyczące lokalu, garażu, komórki lokatorskiej oraz innych elementów transakcji. Precyzyjne określenie ceny każdego składnika jest niezbędne, aby zapewnić jasność i rzetelność całego procesu sprzedaży. Warto również dodać, że obowiązujące przepisy gwarantują klientom ochronę przed niejasnymi warunkami ofert otrzymywanych od przedsiębiorców" - zaznaczono w komunikacie.
PZFD przyznał, że nie wszyscy deweloperzy publikują ceny mieszkań na portalach czy na stronach internetowych swoich inwestycji. Praktyka ta wynika zaś z przyjętej polityki i strategii sprzedaży poszczególnych firm.
"Niektóre firmy unikają publikowania cen obawiając się, że potencjalni nabywcy mogliby automatycznie odrzucić ofertę, uznając cenę za nieadekwatną, bez pełnego zrozumienia wartości oferowanej inwestycji. Brak informacji o cenie skłania klientów do nawiązania kontaktu z deweloperem, co umożliwia przedstawienie wszystkich atutów nieruchomości – takich jak lokalizacja, jakość wykończenia czy dodatkowe udogodnienia – zanim zostanie przekazana informacja o cenie" - wskazano.
W ocenie PZFD firmy, które decydują się na publikowanie pełnych ofert w internecie, uznają to z kolei za element przewagi konkurencyjnej, a taki sposób prowadzenia polityki sprzedaży prowadzi w ich ocenie do tego, że do biur sprzedaży przychodzą już osoby dużo bardziej zdecydowane na zakup, mające wiedzę na temat danej inwestycji.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock