Nowe samochody osobowe w Polsce emitują mniej dwutlenku węgla niż - średnio - nowe samochody w UE. "Najczystszym" producentem na polskim rynku jest Smart.
Średni poziom emisji CO2 przez nowe samochody w Polsce wynosi 155 g/km. Średnia dla całej Unii Europejskiej jest nieznacznie wyższa i wynosi 160 g/km. Różnica wynika stąd, że w polskim rynku samochodowym większy udział mają małe samochody.
Instytut Samar, który przeprowadzał badanie, opracował dane również pod kątem poszczególnych segmentów. Najwięcej spalin produkują samochody luksusowe - 254 g/km. Dalsze pozycje zajmują pod tym względem samochody sportowe i terenowe. Najmniej dwutlenku węgla emitują samochody z segmentu mini plus - 128 g/km. Samochody z dwóch najpopularniejszych w Polsce segmentów: samochodów małych oraz kompaktowych, emitują około 150 gramów CO2 na przejechany kilometr.
Najmniej spalin emitują samochody marki Smart - średnio 114 g/km. "Ekologiczne" są również Fiaty, Peugeoty, a także Ople, Skody i samochody marki Kia. Najczystszym pojazdem z silnikiem benzynowym okazała się hybrydowa Toyota Prius. Wydziela 104 gramy dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr.
Z kolei najwięcej spalin emituje Mercedes klasy M. Auto emituje 392 g/km CO2, czyli dużo ponad dwa razy więcej, niż przeciętny samochód. Wśród 20 najbardziej zanieczyszczających środowisko samochodów aż 15 to samochody terenowe.
Analitycy Samaru podkreślają, że przebadali jedynie część rynku motoryzacyjnego w Polsce i to część "najczystszą". Nowe samochody osobowe emitują zdecydowanie miej dwutlenku węgla niż np. ciężarówki, autobusy czy chociażby stare, czyli ponad dziesięcioletnie samochody osobowe. A udział tych ostatnich w imporcie wciąż sięga 45 proc.
W obawie przed skutkami efektu cieplarnianego Komisja Europejska podjęła decyzję o obniżeniu dopuszczalnego limitu emisji dwutlenku węgla przez nowe auta do poziomu 120 g/km do 2012 roku. Długofalowa strategia UE zakłada, że do 2020 roku nowo produkowane samochody będą emitowały maksymalnie 95 gramów CO2 na kilometr.
Jak wynika z badań instytutu Samar, w Polsce emisja dwutlenku węgla z samochodów spalinowych stanowi 10,64 proc. emitowanego ogółem CO2. Największym trucicielem jest w tym zakresie przemysł energetyczny. Wytwarza on aż 57,06 proc. spalin. Następną pozycję na tej niechlubnej liście zajmuje przemysł wytwórczy i budownictwo z prawie 13 proc.
Źródło: PAP