W wielu przypadkach nie jest łatwo przejść w Polsce po pasach. Oprócz kierowców winę za taki stan rzeczy ponosi też konstrukcja przejść dla pieszych. Na prawie połowie skontrolowanych "zebr" na "krajówkach" piesi byli słabo widoczni. Materiał z programu "Raport" w TVN Turbo.
W ramach audytu przejść dla pieszych Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sprawdziła 682 "zebry". Z zebranych danych wynika, że 47 proc. z nich było zasłoniętych przez elementy infrastruktury drogowej, przystanki, rośliny, budynki lub parkujące wokół przejścia pojazdy.
W przypadku 24 proc. odnotowano braki w oznakowaniu poziomym, a przy 22 proc. zabrakło ograniczeń prędkości pojazdu. Co więcej, aż 70 proc. przejść nie posiadało zabezpieczeń dla osób niewidomych.
Audyt przeprowadzono na przełomie 2019 i 2020 roku.
"Udało się podjąć działania na blisko 300 przejściach"
- Powinna ta prędkość być ograniczana do 50 kilometrów na godzinę. Ewentualnie w obrębie skrzyżowań poza obszarem zabudowanym te przejścia powinny być wyposażane w sygnalizację świetlną - stwierdził Marek Wierzchowski, audytor bezpieczeństwa ruchu.
Obecnie trwa kolejny audyt niemal 2 tysięcy przejść dla pieszych pokazujący infrastrukturalne błędy przeszłości.
- Udało się podjąć działania na blisko 300 przejściach. Te wszystkie przejścia, na których jeszcze nie wdrożono działań naprawczych, będą poprawiane w perspektywie najbliższych czterech lat - powiedział Szymon Piechowiak z GDDKiA.
"Wypadki często są"
Na niektórych przejściach, tak jak na drodze krajowej nr 92, trudno przejść, bo kierowcy jadą zbyt szybko. Powodem może być na przykład brak znaków, które nakazywałyby wolniejszą jazdę. - Wypadki często są. Dzieci tutaj przechodzą, szkoła blisko. Mają problem, żeby przejść - opisał sytuację spotykaną przy tej "zebrze" pan Dominik.
Według planów GDDKiA maksymalnie w ciągu trzech lat wszystkie przejścia na "krajówkach" powinny być oświetlone i wyznaczone w miejscach, gdzie jest dobra widoczność - zarówno dla pieszych, jak i dla kierowców. Te przez trzy pasy ruchu lub więcej - mają mieć sygnalizację świetlną.
Od 1 czerwca czeka nas też zmiana przepisów. - Da pieszym pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na przejście. Doprowadzi do tego, że kierowcy zaczną pieszych zauważać - wyjaśnił Tomasz Tosza, ekspert ds. bezpieczeństwa z Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie.
Na drogach krajowych w Polsce mamy ponad 10 tysięcy przejść dla pieszych. Po kontroli część z nich ma zniknąć, bo na przykład się dublują.
Źródło: TVN Turbo
Źródło zdjęcia głównego: TVN Turbo