Autostradowa obwodnica Poznania na całej długości ma mieć po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Do końca 2025 roku powinna zakończyć się rozbudowa 10-kilometrowego odcinka autostrady A2 pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód - wynika z informacji przekazanych przez spółkę Autostrada Wielkopolska. Prace mają się odbywać bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców.
W 2019 roku trzeci pas powstał na odcinku Poznań Zachód - Poznań Krzesiny. Po zakończeniu planowanych obecnie prac autostrada będzie miała trzy pasy na całej długości autostradowej obwodnicy Poznania.
Rzeczniczka spółki Anna Ciamciak poinformowała w poniedziałek, że budowa trzeciego pasa na odcinku kolejnych około 10 km trasy ma na celu poprawę płynności ruchu oraz zapewnienie sprawnego, bezpiecznego i komfortowego przejazdu koncesyjnym odcinkiem A2. Podkreśliła, że realizacja tej inwestycji jest trudniejszym projektem pod względem technicznym od rozbudowy odcinka A2 Poznań Zachód - Poznań Krzesiny.
- Obejmuje ona znacznie większy zakres prac ziemnych, między innymi wymaga poszerzenia jezdni na całej długości od zewnątrz na obu kierunkach. Równolegle z realizowaną rozbudową zostaną wyremontowane istniejące jezdnie oraz przebudowana infrastruktura podziemna i naziemna. W poszczególnych etapach zaplanowano także dodatkowe prace w rejonie węzłów Poznań Wschód i Poznań Luboń. Ponadto zostaną poszerzone i wyremontowane dwa mosty autostradowe - podała.
Autostradowa obwodnica Poznania
Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się pod ruchem, bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców. Rzeczniczka podała, że jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, trzeci pas dla obu kierunków, na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód będzie gotowy do końca 2025 roku.
Z analiz operatora, czyli spółki Autostrada Wielkopolska, wynika, że autostradowa obwodnica Poznania jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej oraz jednym z najbardziej obciążonych odcinków dróg w Polsce, ze średnim dobowym ruchem pojazdów na poziomie 90 tysięcy.
W miesiącach wakacyjnych natężenie ruchu w wybranych dniach przekraczało na tym odcinku 110 tysięcy pojazdów na dobę. Około 75 proc. ruchu stanowią pojazdy wjeżdżające na ten odcinek koncesyjny z dróg ekspresowych S11, S5 oraz arterii miejskich, które korzystają z obwodnicy w sposób nieodpłatny.
Autostrada Wielkopolska podała, że 255-kilometrowy koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem, obciążony jest średnim ruchem dobowym na poziomie 30 tysięcy aut.
Odcinkowy pomiar prędkości na A2
Spółka rozpoczęła prace remontowe na wiadukcie w okolicy Wrześni oraz na moście nad strugą Bawół w okolicy Słupcy. Dzięki współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad obiekty te otrzymają nową klasę nośności i MLC (Military Load Classification). Zakończenie prac planowane jest na 2024 rok.
Ponadto w drugim kwartale tego roku ma się rozpocząć instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych w miejscach obsługi podróżnych. Zaplanowano montaż 14 wielostanowiskowych ładowarek dla pojazdów elektrycznych, w tym stanowisk dla pojazdów ciężarowych. Stacje ładowania ciężarowych pojazdów elektrycznych zostaną uruchomione na MOP Chociszewo oraz MOP Rogoziniec.
Spółka przypomniała też o uruchomieniu odcinkowego pomiaru prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania, między węzłami Poznań Komorniki a Poznań Krzesiny. Maksymalna dozwolona prędkość dla pojazdów osobowych na polskich autostradach wynosi na podstawie przepisów ogólnych 140 km/h. Na autostradowej obwodnicy Poznania, między węzłami Poznań Zachód a Poznań Krzesiny, obowiązuje ograniczenie do 120 km/h. Pojazdy ciężarowe, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, nie powinny przekraczać 80 km/h.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Solar 760L Foto / Shutterstock.com