Właściciele starszych samochodów z silnikami Diesla w Niemczech mogą wybrać między skorzystaniem z zachęt handlowych do wymiany auta, a modyfikacją silnika - wynika z uzgodnień koalicji rządowej, na które we wtorek powołuje się agencja Reutera.
Po długich rozmowach kanclerz Angela Merkel i przedstawiciele partii rządzących ogłosili we wczesnych godzinach porannych porozumienie w sprawie działań na rzecz poprawy jakości powietrza w niemieckich miastach.
Konsensus pozwoli uniknąć wprowadzania zakazu wjazdów do centrów kolejnych miast dla samochodów z silnikami Diesla.
Propozycje dla klientów
Początkowo nie podano szczegółów porozumienia. Jednak z informacji Reutera wynika, że niemieckie koncerny motoryzacyjne zgodziły się zaoferować klientom program wymiany samochodów z silnikami wysokoprężnymi (spełniającymi standardy emisji Euro 4 i Euro 5). W tym celu oferowane mają być zachęty handlowe lub upusty. Właściciele diesli spełniających normę Euro 5 mogą też zdecydować się na modyfikację silnika z wykorzystaniem systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Pozwala on na znaczne ograniczenie w silniku emisji cząstek stałych (PM) i tlenków azotu (NOx). Z dokumentu po spotkaniu koalicji wynika, że koszt tej modyfikacji powinny wziąć na siebie firmy motoryzacyjne. W przypadku pojazdów dostawczych i vanów wykorzystywanych w handlu rząd dofinansowuje 80 procent kosztu modyfikacji z wykorzystaniem SCR - podaje Reuters.
Volkswagen pokryje część kosztów
W poniedziałek minister transportu Niemiec Andreas Scheuer zapowiedział, że Volkswagen zgodził się pokryć część kosztów modernizacji starszych samochodów z silnikami Diesla, aby spełniały obecne normy. - Uzyskaliśmy zobowiązanie od Volkswagena w sprawie modernizacji silników - zapewniał Scheuer podczas internetowej rozmowy odbywającej się za pośrednictwem serwisu Instagram. - Wprowadzenia zmian w jednostkach napędowych będzie kosztować około 3 tysiące euro (od sztuki). VW pokryje 2,4 tysiąca z tej sumy. Obecnie musimy uzgodnić na forum koalicji, jak rozwiązać kwestię tych 600 euro - tłumaczył. Jednocześnie zapewnił, że jego ugrupowanie, Unia Chrześcijańsko-Społeczna (CSU), sprzeciwia się obciążania kierowców kosztami modernizacji silników Diesla. Według oficjalnych danych w Niemczech jest 3,1 mln samochodów z silnikami Diesla Euro 4 i 5,7 mln egzemplarzy z Euro 5. W kraju zarejestrowanych jest 46,5 mln samochodów.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock