Oto najszybsze radiowozy. Zobacz, jakimi autami ściga się przestępców na świecie

W skład floty pojazdów polskiej policji wchodzą m.in. poduszkowce, terenowe KIA i Nissany czy 200-konne Alfa Romeo 159. Prawdziwych superradiowozów trzeba jednak szukać za granicą. Prezentujemy najbardziej niesamowite z nich.

Gdyby zechcieć pokazać wybrane przez nas radiowozy w porządku alfabetycznym, zaczęlibyśmy od Atoma marki Ariel a skończyli na Porsche Carrera S. Jednak bardziej odpowiednią kolejnością wydaje się uporządkowanie ich według osiągów. A dokładnie przyspieszenia.

Nasze zestawienia otwiera Jaguar XF z trzylitrowym silnikiem o sześciu cylindrach w układzie widlastym. Jego prędkość maksymalna jest elektronicznie limitowana do 250 km/h, a pierwszą setkę ze startu zatrzymanego osiąga w 5,4 sek. Jaguary o takich osiągach pełnią służbę w barwach brytyjskiej policji drogowej.

Tej samej formacji służy też kilka Lotusów Evora S, które władze fabryki osobiście sprezentowały mundurowym z Norfolk, Sussex, Essex, Bedfordshire, Hertfordshire oraz Cambridgeshire. Radiowóz co prawda ma jedynie 280 KM i 342 Nm, ale przy masie 1350 kg, to wystarczy, żeby widlasta szóstka rozpędziła auto 0-100 km/h w czasie 4,9 sek.Brytyjscy mundurowi mają do dyspozycji również Lexusa IS-F. Radiowóz japońskiej produkcji osiąga pierwszą setkę w czasie 4,7 sek. i rozpędza się do 270 km/h. Jego moc, to 423 KM, wyciskane z 5-litrowej V-ósemki. Zasoby auta trafiają na tylny dyferencjał o zwiększonym tarciu za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej.

Lotus Evora w brytyjskiej policji.jpg
Lotus Evora w brytyjskiej policji.jpg
Źródło: MANHATTAN RESEARCH INC / Wikipedia (CC BY 2.0)

Policja w Teksasie natomiast, połączyła przyjemne z pożytecznym. Ich nowy radiowóz – Chevrolet Corvette Z06, zanim zaczął służyć w Policji należał do dealera narkotyków. Zarekwirowany i wcielony w szeregi policji, wszystkimi swoimi 512 końmi i 637 Nm nęka piratów drogowych Teksasu. Przyspieszając do pierwszej setki w czasie 4 sekund, potrafi się rozpędzić nawet do 319 km/h. Dla przestrogi na tylnym zderzaku Corvette widnieje napis: "Ten samochód został skonfiskowany dealerowi narkotyków".

Chevrolet Corvette odebrany dealerowi narkotyków teraz jest już po jasnej stronie mocy.jpg
Chevrolet Corvette odebrany dealerowi narkotyków teraz jest już po jasnej stronie mocy.jpg
Źródło: wiki (CC BY-SA 2.0)

Umiejętności i refleks zbliżone do tych, z jakich znani są kierowcy wyścigowi muszą mieć policjanci patrolujący drogi Republiki Federalnej Niemiec. Szczególnie ci, którzy siadają za kółkiem radiowozu stworzonego na bazie Porsche 911 Carrera S. Sześciocylindrowa jednostka w układzie przeciwległym o mocy 400 KM połączona jest poprzez 6-biegową skrzynie wyłącznie z tylnymi kołami. To znaczy, że zanim rozpędzimy się od 0-100 km/h w czasie 4 sekund, musimy zadać sobie pytanie, czy na pewno wiemy, co robimy.

Włoskim mundurowym przez długie lata służyły dwa Lamborghini Gallardo. Producent samochodów z niewielkiej miejscowości między Bolonią a Modeną zrobił stróżom prawa taki prezent na 152. rocznicę ich działalności. 560-konne bolidy rozpędzały się w razie potrzeby do pierwszej setki w czasie 3,7 sek. Niestety w 2009 roku trzeba było jeden z nich wypisać z ksiąg inwentarza włoskiej policji, zaraz po tym jak uległ poważnemu wypadkowi.

Lamborghini Gallardo patroluje włoskie autostrady.jpg
Lamborghini Gallardo patroluje włoskie autostrady.jpg
Źródło: wiki (CC BY-SA 3.0)

Jako pierwszy przykład na to, że nie powinno się zadzierać z policją w Dubaju, niech posłuży Ferrari FF. Specjalnie zmodyfikowany dla policji potrafi osiągnąć 334 km/h, a pierwszą setkę wyświetli na prędkościomierzu po 3,7 sekundy. Co prawda to nie jedyne superauto w służbie dubajskiej policji ale warto o nim wspomnieć, gdyż mogą go prowadzić wyłącznie kobiety.

Brabus Rocket jest na użytku niemieckiej policji i do pierwszej setki rozpędza się w czasie 3,2 sekundy. Osiągniecie drugiej zajmuje mu 10,5 sekundy, trzeciej niecałe 30 sek. Prędkość maksymalna to 366 km/h. Za bazę do budowy Brabusa posłużył Mercedes CLS z potężnym 6,3-litrowym silnikiem o maksymalnym momencie obrotowym rzędu 1320 Nm. To niewiele mniej, niż mają ciągniki siodłowe, zwane potocznie TIR-ami i aż cztery razy tyle, co bolidy Formuły 1.

Brabus Rocket CLS V12 to radiowóz z momentem obrotowym TIR-a.jpg
Brabus Rocket CLS V12 to radiowóz z momentem obrotowym TIR-a.jpg
Źródło: wiki (CC BY-SA 3.0)

Kolejnym reprezentantem policji w Dubaju jest McLaren MP4-12C. Rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 2,9 sekundy, by po kilkudziesięciu osiągnąć nawet 352 km/h. Supersamochód napędza widlasta ósemka o 612 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego

Kolejne niesamowite auto w posiadaniu brytyjskiej policji to wspomniany już Ariel Atom 500. Napędza go 3-litrowa jednostka V8 o mocy okrągłych 500 koni mechanicznych. Motor potrafi wystrzelić auto w czasie 2,5 sekund ze startu zatrzymanego do prędkości 100 km/h.

Ariel Atom pełni służbę w siłach mundurowych Jej Królewskiej Mości Elżbiety II.jpg
Ariel Atom pełni służbę w siłach mundurowych Jej Królewskiej Mości Elżbiety II.jpg
Źródło: Facebook/Somorset Road Safety

Policjanci z Wielkiej Brytanii muszą uwielbiać szybkie auta. Kolejnym superradiowozem w służbie Jej Królewskiej Mości jest bowiem inspirowany bolidami Formuły 1 Caparo T1. Przyspieszenie od 0 do 100 km/ zajmuje mu równe 2,5 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 320 km/h. Jego 582 KM przy masie 500 kg daje stosunek mocy do masy dwukrotnie wyższy, niż w Bugatti Veyron, o którym będzie niżej.

Biorąc pod uwagę samochopdy, jakimi jeżdżą bogaci mieszkańcy Dubaju, zaciągnięcie do służby w tamtejszej policji najszybszego seryjnie produkowanego auta na świecie - Bugatti Veyrona - wydaje się całkiem zrozumiałe.

Radiowóz przenosi wszystkie 1 000 KM na asfalt za pomocą 7-biegowej przekładni automatycznej i wszystkich czterech kół napędowych. Dzięki temu do pierwszej setki wystrzeli w czasie 2,5 sek., by po kilku chwilach osiągnąć prędkość maksymalną rzędu nawet 430 km/h.

Bugati Veyron ściga piratów drogowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.jpg
Bugati Veyron ściga piratów drogowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.jpg
Źródło: Facebook/Dubai Police Super Cars

Wydaje się, że flota policyjnych samochodów w linii prostej dobierana jest zgodnie z zasobnością portfela i przekroju samochodów społeczeństwa, którego mundurowi mają zadanie strzec. Jeszcze trochę wody w Wiśle musi zatem upłynąć, byśmy mogli zobaczyć patrole w tak potężnych samochodach na naszych ulicach...

Autor: Jakub Tomaszewski / Źródło: tvn24bis.pl

Zobacz także: