Kraków i Warszawa zostały w poniedziałek połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała trasę S52, która ma usprawnić przejazd północną częścią miasta. Łączna długość obu udostępnionych dziś ekspresówek to 25 kilometrów.
- Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowców najważniejszą inwestycję drogową w tym roku w Polsce. Otwieraliśmy już kilka ważnych dróg ekspresowych, jak i nowe odcinki autostrady A2, natomiast żadna z nich nie miała tak ważnego znaczenia dla komunikacji, transportu i funkcjonowania w aglomeracji, jak obwodnica (S52 - red.) i brakujący odcinek drogi S7 - powiedział szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kolejny odcinek w przyszłym roku
Dodał, że w przyszłym roku oddany zostanie kolejny odcinek obwodnicy S52. - Tak żeby w połowie 2026 domknąć "ring" dookoła Krakowa i żeby Kraków był drugim miastem po Łodzi w Polsce z pełnym "ringiem" - wskazał.
Szef resortu infrastruktury zapewnił ponadto, że budowane będą kolejne drogi i autostrady. - Dla mnie wielką ambicją jest, żeby wybudować aglomeracyjną obwodnicę metropolii warszawskiej - powiedział.
Uczestniczący w wydarzeniu wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił, że otwarty w poniedziałek fragment trasy był wyczekiwany i pozwoli na bezpośrednie połączenie "eską" do Warszawy.
Paweł Woźniak, generalny dyrektor GDDKiA, przypomniał, że oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a węzłem Mistrzejowice w Nowej Hucie pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Na węźle Mistrzejowice droga S7 łączy się z Północną Obwodnicą Krakowa w ciągu drogi S52.
Odcinek między Widomą i Krakowem był ostatnim budowanym fragmentem S7 na północ od Krakowa w Małopolsce. Po jego oddaniu oba miasta połączyło 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej. Według szacunków GDDKiA podróż S7 pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce.
Budowa nie jest jeszcze w pełni skończona
Szef GDDKiA zaznaczył, że budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona, ponieważ wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Skomunikowanie S7 z S52 zapewni tymczasowa łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu - nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Węzeł Mistrzejowice ma zostać w pełni ukończony w połowie 2026 roku – będzie to największy węzeł drogowy w Małopolsce, po jego wybudowaniu zostanie domknięty ring dookoła Krakowa.
Trasa S7
Trasa S7 to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na ewentualny trzeci pas. Inwestycja o wartości prawie 1,7 mld zł otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Jego wykonawcą było konsorcjum Gűlermak (lider), Gűlermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
Z kolei oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52 powoduje, że stolica Małopolski wkrótce będzie drugim miastem w Polsce, po Łodzi, otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd obwodnica Krakowa liczyła 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK będzie to 64,5 km. Do pełnego domknięcia brakuje jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które GDDKiA planuje oddać w połowie 2026 roku.
Otwarta w poniedziałek POK biegnie przez teren miasta wzdłuż północnych granic Krakowa, a także przez gminy Wielka Wieś i Zielonki. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h. Zarządca dróg wprowadził je ze względów bezpieczeństwa, ponieważ z powodu ograniczeń terenowych trasa nie ma parametrów pozwalających na podróżowanie z wyższą prędkością.
W tunelach, ze względu na ich charakter (zakręty w tunelu w Zielonkach, bliskość węzła Batowice w przypadku obiektu w Dziekanowicach), wprowadzono ograniczenie do 80 km/h. Według GDDKiA S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m).
Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km.
Koszt prac to ok. 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Odcinek wybudowało konsorcjum Gűlermak (lider), Gűlermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP/Łukasz Gągulski