Gigantyczna inwestycja motoryzacyjna w Polsce staje się faktem. W czwartek rząd uroczyście sfinalizował umowę z koncernem Daimler AG na budowę zakładu w Jaworze pod Wrocławiem. Oto pięć rzeczy, które wiemy o tej inwestycji.
Zapowiedziana oficjalnie na początku maja br. inwestycja Daimlera po miesiącach negocjacji nabiera rozpędu. W czwartek przed południem w Warszawie odbyła się uroczystość związana z podpisaniem umowy z niemieckim koncernem na budowę fabryki silników w Jaworze pod Wrocławiem.
1. Koszt
Zgodnie z planami, jej budowa zakończy się w 2019 roku, a w 2020 roku zakład osiągnie pełne moce produkcyjne. Proces inicjowania produkcji zacznie się jednak już w przyszłym roku, o czym poinformował w czwartek Markus Schaefer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars.
Jak podkreślali już wcześniej przedstawiciele Daimlera, utrzymanie założonych terminów dotyczących inwestycji jest bardzo ważne dla niemieckiego producenta, bowiem notuje on rekordowy popyt na swoje samochody. W zeszłym roku na całym świecie sprzedano ponad 2 mln pojazdów osobowych Mercedes-Benz.
Koszt budowy fabryki ma wynieść ok. 500 mln euro.
2. Silniki
W polskiej fabryce w Jaworze mają być produkowane zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne z przeznaczeniem dla całej gamy modelowej, od najmniejszej klasy A po limuzyny klasy S.
Będą to motory nowej generacji, spełniające europejskie normy emisji spalin badane w rzeczywistych warunkach drogowych, a nie jak do tej pory - w warunkach laboratoryjnych.
Niemiecki koncern zapewnia, że fabryka będzie spełniać wyśrubowane normy ochrony środowiska i energooszczędności. A proces produkcyjny zostanie w niej wysoce zautomatyzowany.
3. Miejsca pracy
Niemiecki koncern Daimler AG w fabryce w Jaworze stworzy 500 nowych miejsc pracy, a także dodatkowe kilka tysięcy "pośrednich miejsc pracy w całym regionie".
Zgodnie z zapowiedziami, inwestor planuje przeznaczenie znaczących środków na szkolenia dla nowo przyjmowanych pracowników. - W sztuce, technice i wysokiej jakości produkcji - wskazywał na czwartkowej konferencji Markus Schaefer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars.
4. Konkurencja
Polski zakład będący pierwszą fabryką silników Mercedes-Benz poza Niemcami będzie podlegał bezpośrednio pod największą i najstarszą fabrykę silników znajdującą się w Untertuerkheim (na peryferiach Stuttgartu). Jest to też siedziba koncernu Daimler AG.
Jak powiedział Markus Schaefer budowę fabryki rozważano w siedmiu lokalizacjach. Według doniesień mediów nasz kraj rywalizował m.in. z Węgrami i Rumunami, które miały przedstawić konkurencyjne oferty.
- Kiedy nasi przedstawiciele wrócili z Jawora powiedzieli trzy słowa: "to jest to" - podkreślał Schaefer.
5. Wykwalifikowane kadry
Co zatem zdecydowało, że wybrano Polskę? Według przedstawicieli koncernu, dla Daimlera przy wyborze lokalizacji najważniejsze były takie czynniki, jak położenie i uzbrojenie działki, a szczególnie jej skomunikowanie, bo całość produkcji będzie trafiać na eksport.
Kluczowym czynnikiem był też dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry, jak podkreślała kilka tygodni temu Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji i relacji zewnętrznych Mercedes-Benz Polska, tym Polska wygrywa ze wszystkimi państwami Europy Centralnej.
Daimler zainwestuje w Jaworze. Zobacz materiał z programu "Bilans" w TVN24 BiS (11.10.2016):
Autor: mb/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Daimler