Ciemne chmury nad branżą. Szykują się zwolnienia

dacia fabryka samochodow auto moto shutterstock_2451038735
Resort zapowiada zmiany dla kierowców
Źródło: TVN24
Aż 32 procent przedstawicieli firm motoryzacyjnych w Polsce planuje redukcję liczby pracowników w najbliższych miesiącach – wynika z opublikowanego w środę raportu "MotoBarometr 2024". To ośmiokrotnie więcej niż w 2023 roku, kiedy do zwolnień szykowało się jedynie 4 procent firm motoryzacyjnych w naszym kraju.

"Z wyliczeń Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych wynika, że w ciągu ostatnich 5 lat w Unii Europejskiej w obszarze produkcji części utworzono jedynie 55 tys. nowych stanowisk pracy, podczas gdy zlikwidowano ich ponad dwa razy więcej (ok. 118 tys.). Co więcej, od 2023 roku tempo redukcji zatrudnienia rośnie" - czytamy w opublikowanym w środę raporcie "MotoBarometr 2024".

Czytaj także: Europa na zakręcie. "Już wiemy, w jakim kierunku to idzie">>>

Perspektywy zatrudnienia w motoryzacji

Z raportu opracowanego przez firmę Exact x Forestall (dawniej Exact Systems) wynika, że w 2022 roku w 7 na 11 badanych krajów ponad połowa przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych prognozowała wzrost zatrudnienia w ciągu najbliższych 12 miesięcy, w 2023 roku taki optymizm dotyczył 5 państw. W tym roku - czytamy w raporcie - nie ma ani jednego takiego kraju.

"W Polsce tylko co piąty respondent (21 proc.) oczekuje wzrostu zatrudnienia, co stanowi drugi najniższy wynik wśród badanych krajów (ex aequo z Czechami i Węgrami). To także najniższy wynik od początku realizacji badania, czyli od 2016 roku. Prognoza staje się jeszcze mniej optymistyczna, jeśli weźmiemy pod uwagę, że w 2024 roku grono pesymistów w Polsce jest osiem razy wyższe niż w 2023 roku. Aż 32 proc. przedstawicieli automotive w Polsce planuje redukcję liczby pracowników w najbliższych miesiącach. Rok temu takiej odpowiedzi udzieliło tylko 4 proc. respondentów. Ten wynik jest najwyższym w stawce badanych krajów. Największa grupa badanych – 44 proc. - nie przewiduje żadnych zmian personalnych" - podali autorzy raportu.

Powody cięć etatów

W opracowaniu wskazano także, że rośnie automatyzacja w firmach motoryzacyjnych. W Polsce aż 73 proc. ankietowanych odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy ich firma wdrożyła rozwiązania oparte na automatyzacji lub robotyzacji produkcji. Podobnej odpowiedzi udzieliła również zdecydowana większość respondentów w pozostałych 10 badanych krajach.

"Jednym z efektów takich wdrożeń może być redukcja zatrudnienia, co potwierdzają przedstawiciele fabryk. W całej stawce badanych krajów większość zapytanych odpowiedziała twierdząco na pytanie, czy automatyzacja przyczyni się do zmniejszenia poziomu zatrudnienia w ich zakładach. W tym gronie znajduje się także Polska – 83 proc. respondentów odpowiedziało 'zdecydowanie tak' lub 'raczej tak'. 13 proc. reprezentantów zakładów produkcyjnych w naszym kraju jest odmiennego zdania i nie widzi realnego przełożenia automatyzacji na mniejszy poziom zatrudnienia, a 4 proc. nie ma zdania na ten temat" – napisano w raporcie.

Badanie "MotoBarometr 2024. Nastroje w automotive w Europie" zostało przeprowadzone przez firmę Exact x Forestall na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych. Wielkość próby wyniosła 1001 respondentów z 11 państw (Polska, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry). Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od czerwca do lipca 2024 roku.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: