Bugatti Veyron pozostaje najszybszym samochodem świata produkowanym seryjnie i dopuszczonym do ruchu na publicznych drogach. Ale jego pozycja może wkrótce zostać zagrożona. Jest nowy pretendent do tytułu: nazywa się Chiron.
Bugatti zapowiedziało, że 268 mil na godzinę (431 km/h), jakie udało się osiągnąć w 2010 roku, to nie jest szczyt możliwości seryjnie produkowanych aut. Chiron ma wkrótce zdetronizować dzierżącego tytuł brata.
Podczas gdy Veyron Super Sport postawiony na linii startu w dniu bicia rekordu miał 1100 KM, Chiron seryjnie ma o 400 KM więcej. Jak powiedział na otwarciu londyńskiego salonu Bugatti członek zarządu firmy dr Stefan Brungs, koncern zamierza pobić swój własny rekord prędkości naziemnej samochodów seryjnych.
Elektronicznie ograniczona do 400 kilometrów na godzinę prędkość Chirona po zdjęciu blokad może wynieść nawet 463 km/h. Dodatkową moc uda się osiągnąć dzięki blisko o 400 KM więcej, wyciśniętych z silnika o podobnej konstrukcji, jaki osadzono w Veyronie.
Jednostka napędowa to 8 litrów pojemności, 16 cylindrów w układzie W oraz cztery turbosprężarki dostarczające do intercoolerów co minutę hektolitry powietrza pod ogromnym ciśnieniem. Oczywiście poprawiona aerodynamika Chirona nie pozostanie dla rekordu bez znaczenia.
Rekord należący do Veyrona został ustanowiony z kierowcą testowym Bugatii – Pierre Henri Raphanel'em - w 2010 roku. Wszystko działo się w obecności przedstawicieli Księgi Rekordów Guinnessa oraz Niemieckiej Agencji Technicznej Inspekcji na torze testowym Volkswagena w Ehra-Lessien. Raphanel osiągnął wówczas prędkość 265,9 mph w jednym przejeździe oraz 269,8 w drugim, z których – zgodnie z regułami ustanawiania rekordów prędkość – uzyskano średnią prędkość 267,856 mph (431,073 km/h).
Jedyna barierą może okazać się cena. Bugatti Veyron, czyli poprzednik Chirona, kosztuje ok. 7 mln zł. I jest najdroższym seryjnym samochodem na świecie.
A tak wygląda przejażdżka pretendującym do miana najszybszego wozu seryjnej produkcji:
Autor: jt/gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Ghoster/Wikipedia (CC-BY-SA-4.0)