945 - tyle elektrycznych samochodów osobowych zarejestrowano w Polsce w pierwszym półroczu 2019 roku. Jak wynika z analizy Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, to o 651 pojazdów więcej (221,4 procent) niż w analogicznym okresie przed rokiem. Sprzedaż elektryków opiera się jednak głównie na firmach.
Jak czytamy w najnowszym opracowaniu, udział elektryków (bez hybryd) w sprzedaży wszystkich nowych samochodów osobowych w naszym kraju wyniósł 0,34 procent wobec 0,12 procent na koniec 2018 roku.
Wzrost to zasługa w przeważającej mierze zakupów dokonywanym przez klientów instytucjonalnych. W pierwszym półroczu 2019 roku odpowiadali oni za 96,08 procent zakupów. Oznacza to, że stali się właścicielami aż 908 z 945 pojazdów.
Eksperci Samaru zwracają jednak uwagę, że ponieważ pod pojęciem klientów indywidualnych kryją się również osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i spółki cywilne, może się okazać, że osoby prywatne praktycznie nie kupują samochodów elektrycznych.
Najpopularniejsze modele
Jak wskazano w analizie, na wyniki w pierwszym półroczu tego roku kluczowy wpływ ma transakcja na rynku car-sharingu. Kontrakt na dostawę 500 sztuk elektrycznego modelu BMW i3 sprawił, że w pierwszych sześciu miesiącach tego roku był to najpopularniejszy model. Krajowe wydziały komunikacji zarejestrowały łącznie 603 sztuki tego i3, podczas gdy rok temu były to 64 egzemplarze.
"Na drugiej pozycji na koniec czerwca 2019 roku znalazł się Nissan, który zarejestrował 106 sztuk modelu Leaf wobec 158 przed rokiem" - czytamy. Na trzecim miejscu sklasyfikowano Renault. Firma dostarczyła 50 sztuk modelu ZOE wobec 26 przed rokiem.
Pierwszą piątkę uzupełniły: Jaguar I-Pace - 43 samochody oraz Audi e-tron - 42.
Milion aut?
Na koniec czerwca w Polsce zarejestrowanych było łącznie 3645 elektrycznych samochodów osobowych. Tymczasem - jak pisał pod koniec czerwca Konkret24 - w rządowym Planie Rozwoju Elektromobilności, przyjętym wiosną 2017 roku, znalazł się zapis o pojawieniu się w Polsce miliona aut elektrycznych do 2025 roku.
Według informacji Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2018 roku w Polsce zarejestrowano 1324 nowe samochody elektryczne. To zaledwie 0,44 procent wszystkich zarejestrowanych w tym czasie samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej.
ACEA wskazuje, że w 2018 roku w Unii sprzedano ponad 300 tysięcy osobowych pojazdów elektrycznych. Najwięcej - w Niemczech - ponad 67,5 tysiąca, w Wielkiej Brytanii - prawie 60 tysięcy i we Francji - ponad 45 tysięcy. W Norwegii - będącej europejskim liderem elektromobilności, zarejestrowano niemal 73 tysiące aut na prąd.
Niemal we wszystkich krajach ujętych w opracowaniu ACEA stwierdzono znaczący wzrost rejestracji nowych samochodów w porównaniu z 2017 rokiem. Największe wzrosty zarejestrowano w Danii - o 250 procent. W całej Unii Europejskiej w 2018 roku stwierdzono blisko 40 procent więcej rejestracji pojazdów niż w poprzedzającym roku.
Autor: mb//dap / Źródło: tvn24bis.pl, Konkret24
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock