Komisja socjalna, zwana też służbą socjalną, to organ powoływany do życia na podstawie regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), który jest zobowiązujący dla zakładów pracy zatrudniających więcej niż 50 osób oraz zakładów budżetowych. Głównym zadaniem komisji socjalnej jest zarządzanie środkami z ZFŚS. Komisja socjalna w szkole, czyli zakładzie budżetowym, ma za zadanie wspomóc dyrektora w kwestii przyznawania świadczeń z ZFŚS.
● Komisja socjalna to organ powoływany w celu zarządzania środkami z ZFŚS. ● Kompetencje komisji socjalnej ustalane są na podstawie regulaminu komisji socjalnej, który jest tworzony na podstawie Regulaminu ZFŚS. ● W skład komisji socjalnej wchodzi zwykle osoba reprezentująca pracodawcę, członek związku zawodowego oraz kandydaci zgłoszeni przez pracowników. ● Po każdym posiedzeniu komisji socjalnej przygotowywany jest protokół z tego posiedzenia.
Regulamin komisji socjalnej
Regulamin komisji socjalnej określa jej skład, tryb powoływania członków oraz zadania i zasady działania tego organu, a jest tworzony na podstawie Regulaminu ZFŚS. Powołanie do komisji socjalnej mogą otrzymać osoby uprawnione do reprezentowania pracodawcy, osoby działające w imieniu związku zawodowego oraz kandydaci zgłoszeni przez pracowników.
W regulaminie komisji socjalnej powinny się znaleźć następujące informacje:
– w jaki sposób powoływana jest komisja socjalna, – jak odwoływani są członkowie komisji, – jaka jest liczba członków komisji socjalnej, – ile trwa kadencja powołanych członków komisji, – w jaki sposób jest wybierany przewodniczący, – jak często będą odbywały się spotkania komisji, – jak powinien wyglądać przebieg posiedzenia, – jaki jest zakres kompetencji komisji socjalnej.
Komisja socjalna w zakładzie pracy – kompetencje
Regulamin komisji socjalnej powinien określać zakres jej kompetencji, do których najczęściej należą:
– zbieranie i rejestrowanie wniosków o przyznanie świadczeń oraz innych dokumentów, w tym weryfikowanie ich poprawności, – wstępna kwalifikacja wniosków, – przygotowywanie protokołu z posiedzeń komisji socjalnej, – przedstawianie pracodawcy i związkom zawodowym (jako organom przydzielającym świadczenia) rekomendacji w zakresie przyznania bądź nieprzyznania świadczeń, – przyznawanie świadczeń (pod warunkiem, że regulamin funduszu nadaje komisji socjalnej taką rolę), – informowanie pracowników o decyzjach podjętych na podstawie złożonych przez nich wniosków, – nadzorowanie wypłaty świadczeń, – określanie sposobu podziału i wypłat środków funduszu, – modyfikacja zapisów w regulaminie ZFŚS, – realizacja polityki socjalnej zakładu pracy.
Komisja socjalna a związki zawodowe
W skład komisji socjalnej wchodzą przedstawiciele związku zawodowego, jeżeli taki jest utworzony w przedsiębiorstwie. Rola związków zawodowych w decydowaniu o wydatkach z ZFŚS jest duża, gdyż w świetle przepisów prawa (art. 27 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych) przyznanie świadczenia wymaga porozumienia między przedstawicielem związku zawodowego a osobą reprezentującą pracodawcę. Zakładowa organizacja związkowa ma również prawo ustalać wraz z pracodawcą Regulamin ZFŚS.
Jak napisać protokół z posiedzenia komisji socjalnej?
Protokół z posiedzenia komisji socjalnej powinien zawierać informacje czego dotyczyło posiedzenie oraz jaki był jego rezultat. Nie można również zapomnieć o umieszczeniu w protokole daty posiedzenia komisji oraz wyszczególnieniu obecnych osób. W protokole musi znaleźć się również deklaracja, czy poruszane przez komisję kwestie były zgodne z Regulaminem ZFŚS, a jeśli nie, powinien być określony powód tej niezgodności. Protokół z posiedzenia komisji socjalnej musi być podpisany przez wszystkie osoby biorące udział w posiedzeniu oraz zatwierdzony przez przewodniczącego komisji.
Protokoły powinny być przechowywane w dokumentacji komisji socjalnej lub w dziale księgowości.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock