We Wrocławiu trwa rozbudowa i modernizacja fragmentu linii kolejowej E 59 relacji Wrocław-Poznań, która ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Pociągi pojadą wówczas z prędkością do 160 km na godzinę, a czas podróży skróci się o 20 minut.
Trwający już II etap inwestycji obejmuje 58-kilometrowy odcinek od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego. Znajduje się na nim ponad sto obiektów inżynieryjnych m.in. wiaduktów, kładek, przejść podziemnych. Linia o statusie trasy międzynarodowej będzie w całości zelektryfikowana, wyposażona w najnowszy system sterowania ruchem oraz łączności.
Jak powiedział podczas konferencji prasowej Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK z zaplanowanych wydatków w kwocie około 1,2 mld zł ponad 70 proc. pozyskano z funduszy europejskich.
Remont wiaduktów
Prace w II etapie rozpoczęto od modernizacji zabytkowego wiaduktu na Odrze we Wrocławiu, co ma kosztować ponad 41 mln zł. Zasadnicza część robót zlokalizowanych w stolicy Dolnego Śląska rozpocznie się w styczniu 2014 roku i potrwa przez rok.
Przybędzie zupełnie nowy przystanek kolejowy Wrocław Osobowice, umiejscowiony w pobliżu największego wrocławskiego cmentarza, i ta stacja ma być gotowa przed 1 listopada przyszłego roku.
Większość trasy poza granicami Wrocławia została już przebudowana, ale właśnie w mieście wykonawców czeka największe wyzwanie, ponieważ część infrastruktury jest jeszcze poniemiecka i na wiele prac wymagana jest zgoda konserwatora zabytków. Tak stało się m.in. podczas modernizacji wiaduktu na Odrze, gdy po odsłonięciu części gruntowej na budowę musieli wkroczyć archeolodzy.
Nowe przystanki
- Ten wiadukt nie jest taki stary, ale podobno bardzo unikalny, dlatego konserwator objął go swą ochroną. Projektanci dostali zalecenia, by zmienić fragmenty projektu, co powoduje zwłokę w pracach. Przypuszczamy, że w środku miasta będzie więcej takich zaleceń, jednak nie powinno to doprowadzić do znaczących opóźnień. Braliśmy to pod uwagę - powiedział dyrektor projektu Sławomir Raczyński, przedstawiciel firmy PRKiI, wykonawcy inwestycji.
Jak poinformował Jarosław Szczepaniak, kierownik kontraktu z ramienia PKP PLK najwięcej prac zaplanowanych w latach 2014-2015 wiąże się z przebudową węzła wrocławskiego i remontem kolejnego historycznego wiaduktu Grabiszyn w centrum Wrocławia tuż przed dworcem głównym.
- Będą zmiany i korekty w rozkładach jazdy pociągów, m.in. w pobliżu ul. Grabiszyńskiej powstanie tymczasowy przystanek dla pociągów z Jeleniej Góry, które przez jakiś czas nie będą mogły dojeżdżać do dworca głównego we Wrocławiu - dodał Szczepaniak.
Remont za 1,5 mld zł
Projekt, który przewiduje także przebudowy mniejszych wrocławskich dworców i przystanków, takich jak m.in. Popowice, Gądów, Mikołajów, Świniary, jest współfinansowany przez Unię Europejską z funduszu spójności w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.
Wstępnie przeznaczono na ten cel 1,5 mld zł, ale w efekcie przetargów inwestor wyda blisko 300 mln zł mniej.
Autor: balu/iga / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24