Koralowce wcale nie śpią podczas zimowego snu. Ich mikrobiom "robi porządki"

Science Alert, tvnmeteo.pl
Rafy na wymarciu?
Rafy na wymarciu?tvn24
Rafy na wymarciu?tvn24

Jak i wiele zwierząt, koralowiec Astrangia poculata, który występuje głównie w płytkich wodach zachodniej części Oceanu Atlantyckiego i w Morzu Karaibskim, a także u wybrzeża zachodniej Afryki, spędza zimę w stanie hibernacji. To czas, kiedy występujący na nim mikrobiom przeprowadza regenerację.

Kiedy koralowiec Astrangia poculata zapada w stan hibernacji, żyjący na nim mikrobiom (ogół mikroorganizmów w nim występujących) miesza się ze sobą - wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis. Zdaniem ekspertów w ten sposób drobnoustroje, czyli bakterie, grzyby, wirusy i archeony zasiedlające ten koralowiec, regenerują się i przygotowują się do kolejnego roku.

Odkrycie to może dać nam lepsze wyobrażenie o tym, jak koralowce mogą reagować na zmiany klimatu. W miarę ocieplania się wód na całym świecie, ochrona mikrobiomu koralowców będzie miała kluczowe znaczenie. Najnowsze badanie może dostarczyć ekspertom cennych informacji o tym, jak najlepiej utrzymać te morskie organizmy w dobrym i zdrowym stanie.

- Hibernacja, czyli uśpienie, jest odpowiedzią na stresor środowiskowy, w tym przypadku jest to stres zimna - mówiła ekolożka Anya Brown z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis. - Jeśli zrozumiemy więcej na temat tego okresu regeneracji, może nam to pomóc zrozumieć, jakie mikroby mogą być odpowiedzialne za odbudowę koralowców w cieplejszych systemach tropikalnych - dodała. Badanie zostało opublikowane na łamach "Applied and Environmental Microbiology".

Koralowiec Astrangia poculata w laboratorium Alicia Schickle, Roger Williams University
Koralowiec Astrangia poculataAlicia Schickle, Roger Williams University

Badanie mikrobów występujących na koralowcach

Koralowiec Astrangia poculata występuje w wodach zachodniej części Oceanu Atlantyckiego i w Morzu Karaibskim. Można go też spotkać u zachodnich wybrzeży Afryki. Kiedy temperatura wody spada, koralowiec zapada w głęboki w sen: chowa swoje ramiona, przestaje jeść i ignoruje dotyk fizyczny.

Między październikiem 2020 a majem 2021 roku Brown i jej zespół zebrał 10 różnych kolonii koralowca Astrangia poculata z głębokości około 18 metrów u wybrzeży Massachusetts. Zostały one podzielone na trzy kategorie reprezentujące okazy pobrane przed, w trakcie i po hibernacji.

Dokładna analiza w laboratorium mikrobiomów zebranych okazów ujawniła, że podczas okresów uśpienia uwalniane są mikroby związane z patogenami, jak również i takie, które absorbują składniki odżywcze. Z kolei drobnoustroje, które mogą dostarczać koralowcom azotu, zwiększają swoją liczbę, co sugeruje, że koralowce skutecznie usprawniają swoją społeczność mikrobiomu, zachowując jednocześnie pewną różnorodność.

To pasuje do hipotezy zespołu - że trwa proces "resetowania i restrukturyzacji", który chroni społeczność mikrobów i zaspokaja potrzeby koralowca, gdy jest on zarówno "obudzony", jak i "uśpiony".

- To badanie pokazuje, że mikroby reagują na stres i odzyskują siły w przewidywalnym wzorcu - mówiła ekolożka morskich mikrobów Amy Apprill z Woods Hole Oceanographic Institution w Massachusetts. - To fundamentalna wiedza, która może nam pomóc w opracowaniu probiotyków lub innych mikrobów dla zestresowanych korali tropikalnych - dodała.

Następnym krokiem ekspertów jest dokładniejsze określenie mikrobów, które pomagają koralowcom zachować ochronę i odzyskać siły. W dalszej kolejności można by je wykorzystać lub zmodyfikować w celu utrzymania zdrowia koralowców.

Koralowiec Astrangia poculata w stanie hibernacjiAnya Brown, UC Davis

Zdanie autorów publikacja ta praca otwiera wiele możliwości badań.

- Można sobie zadać pytanie: dlaczego koralowce budzą się wczesną wiosną? To badanie sugeruje, że kluczowe grupy mikroorganizmów mogą odgrywać ważną rolę w wyzwalaniu początku lub wyłaniania się z uśpienia tego koralowca i regulacji jego mikrobiomu - zauważyła Brown.

Koralowiec Astrangia poculata w stanie hibernacji w laboratorium Tommy DeMarco, Roger Williams University

Autorka/Autor:anw

Źródło: Science Alert, tvnmeteo.pl

Źródło zdjęcia głównego: Alicia Schickle, Roger Williams University

IMGW ostrzega przed wysoką temperaturą, która może sięgać 32 stopni Celsjusza. Obowiązują ostrzeżenia drugiego stopnia przed upałem. W kolejnych dniach alarmów może przybywać.

Uwaga na skwar. Wkraczamy w niebezpieczny dla zdrowia okres

Uwaga na skwar. Wkraczamy w niebezpieczny dla zdrowia okres

Co najmniej 11 osób zginęło w wyniku zawalenia się mostu autostradowego na północnym zachodzie Chin - poinformowały w sobotę chińskie media państwowe. Trwają poszukiwania około 30 zaginionych osób.

Po ulewach zawalił się most. Zginęło kilkanaście osób

Po ulewach zawalił się most. Zginęło kilkanaście osób

Pogoda na dziś. W sobotę 20.07 wystąpi zmienne zachmurzenie. Termometry pokażą maksymalnie 29 stopni. Warunki biometeorologiczne będą neutralne.

Pogoda na dziś - sobota, 20.07. Czeka nas spora dawka słońca

Pogoda na dziś - sobota, 20.07. Czeka nas spora dawka słońca

Bułgarscy strażacy od wielu dni zmagają się z potężnymi pożarami, które trawią ich kraj. Walkę z żywiołem utrudnia bardzo wysoka temperatura i brak opadów. W kilku miejscowościach niezbędna była ewakuacja mieszkańców.

Spalone domy, ludzie uciekający przed ogniem. Pożary w Bułgarii

Spalone domy, ludzie uciekający przed ogniem. Pożary w Bułgarii

Seria tornad nawiedziła w poniedziałek hrabstwo Cook w Stanach Zjednoczonych. Jak podaje Krajowa Służba Pogodowa (NWS), odnotowano ich aż 24. Tym samym padł nowy rekord liczby powstałych tornad na tym terenie jednego dnia.

Rekordowa liczba tornad w rejonie Chicago. Odnotowano ich aż 24

Rekordowa liczba tornad w rejonie Chicago. Odnotowano ich aż 24

PAP,wgntv.com

Naukowcy z NASA byli oszołomieni, gdy skała, po której przejechał 30 maja łazik Curiosity, pękła, ujawniając coś, czego nigdy wcześniej nie widziano na Czerwonej Planecie: żółte kryształy siarki.

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

NASA, phys.org

Pogodna, słoneczna i bardzo ciepła aura utrzyma się do końca tygodnia. Później Polska znajdzie się w strefie chłodnego frontu atmosferycznego, który, oprócz ochłodzenia, przyniesie przelotne opady deszczu i lokalne burze.

Przed nami gorący weekend. Nowy tydzień przyniesie zmianę

Przed nami gorący weekend. Nowy tydzień przyniesie zmianę

tvnmeteo

Fala upałów nawiedziła Hiszpanię. W andaluzyjskim mieście Écija temperatura przekroczyła w piątek 40 stopni Celsjusza. Ministerstwo Zdrowia w Madrycie apeluje do ludzi, aby pili wodę i chronili się przed słońcem.

To miasto nazywane jest "patelnią" Hiszpanii. "Upał jest tu nie do wytrzymania"

To miasto nazywane jest "patelnią" Hiszpanii. "Upał jest tu nie do wytrzymania"

Słowaccy ratownicy odnaleźli w piątek ciało 61-letnigo turysty z Polski, który idąc we mgle, stracił orientację i spadł z grani podczas schodzenia z Małego Kieżmarskiego Szczytu w kierunku Rakuskiej Czuby - poinformowali słowaccy ratownicy górscy.

Śmiertelny wypadek w Tatrach na Słowacji. Nie żyje polski turysta

Śmiertelny wypadek w Tatrach na Słowacji. Nie żyje polski turysta

Z 14 do 17 wzrosła w piątek liczba wydanych alertów najwyższego stopnia z powodu upałów we Włoszech, objęto nimi miasta od północy po południe kraju. Są ofiary śmiertelne, ludzie mdleją na przystankach i w kolejkach. W związku z masowo włączoną klimatyzacją dochodzi do przerw w dostawach prądu.

Zmarła roczna dziewczynka, ludzie mdleją w kolejkach. Włochy kontra ekstremalne gorąco

Zmarła roczna dziewczynka, ludzie mdleją w kolejkach. Włochy kontra ekstremalne gorąco

PAP, Euronews

Tony martwych ryb unoszą się na powierzchni rzeki Piracicaba w brazylijskim stanie Sao Paulo. Władze ostrzegły, że skutki tej katastrofy ekologicznej mogą być odczuwalne dla regionu przez wiele lat.

20 ton martwych ryb w rzece. "Przerażający widok"

20 ton martwych ryb w rzece. "Przerażający widok"

Jest nadzieja na przetrwanie krytycznie zagrożonego wyginięciem krokodyla syjamskiego. W Parku Narodowym Kardamon w Kambodży, na wolności, wykluło się 60 młodych osobników. To największy odnotowany przypadek rozrodu tego gatunku w tym stuleciu.

Wykluło się 60 krokodyli syjamskich. Jest nadzieja dla krytycznie zagrożonego gatunku

CNN, phys.org, BBC

Strażacy, którzy od połowy lipca walczą z pożarami lasów w regionie Jakucji na Syberii, nie mogą opanować żywiołu. Walkę z ogniem utrudnia silny wiatr i wysoka temperatura. Żywioł pochłonął ponad 900 tysięcy hektarów tajgi.

Płonie Syberia. Ogień strawił niemal milion hektarów tajgi

W związku z pożarem pobliskiego lasu lotnisko w Izmirze na zachodzie Turcji w czwartek czasowo było zamknięte, a część lotów przekierowano do portów w pobliskich miastach. W piątek rano pasażerowie korzystający z tego lotniska nadal muszą liczyć się z utrudnieniami.

Problemy na tureckim lotnisku. Przez pożar

Problemy na tureckim lotnisku. Przez pożar

PAP, Reuters, duvarenglish.com, tvnmeteo.pl

Trzęsienie ziemi o magnitudzie 7,4 nawiedziło północne Chile przy granicy z Boliwią i Argentyną - podała amerykańska agencja geologiczna USGS. Nie ma informacji ofiarach lub większych zniszczeniach.

Trzęsienie ziemi w Chile. Najsilniejsze od ośmiu lat

Trzęsienie ziemi w Chile. Najsilniejsze od ośmiu lat

Reuters, PAP, ABC News

Za nami spektakularne burze i gorące dni. Zapanowało lato w pełnej krasie, choć dla wielu upał jest nieznośny. Wyliczenia europejskich i amerykańskich modeli meteorolgicznych szacują, że w trzeciej dekadzie lipca w Polsce się ochłodzi. Rejsowiec "Aura" zawinąć ma do spokojnego portu. Pytanie tylko na jak długo? Sprawdza to synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek.

Co dalej z pogodą? Nasza synoptyk o tym, że "model kreśli malowniczą zatokę chłodu"

Co dalej z pogodą? Nasza synoptyk o tym, że "model kreśli malowniczą zatokę chłodu"

W okolicach chorwackiego Trogiru zapłonął las. W czwartek pożar zagrażał jednemu z kompleksów hotelowych. Zdjęcia i nagrania otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Płomienie blisko chorwackiego kurortu. Ogień podszedł pod sam hotel

Płomienie blisko chorwackiego kurortu. Ogień podszedł pod sam hotel

Kontakt 24, dnevnik.hr, Reuters

Dziesiątki odwołanych lotów, zamknięte drogi w Seulu i ewakuacja mieszkańców kilku miast - to skutki silnych ulew, jakie nawiedziły w tym tygodniu Koreę Południową. Szczególnie ucierpiała północna część prowincji Gyeonggi, otaczającej Seul. Trudna sytuacja panuje też między innymi w mieście Paju w pobliżu granicy z Koreą Północną.

Ulewy paraliżują Koreę Południową. Ewakuowano blisko tysiąc osób

PAP, koreatimes.co.kr

Badacze chcą zmienić to, jak Międzynarodowa Unia Astronomiczna definiuje planety. Jak przekazali astronomowie, dotychczas obejmowała ona jedynie światy krążące dookoła Słońca. Według nowej definicji, planety mogłyby obiegać także inne gwiazdy - i nie tylko.

Astronomowie chcą zmienić definicję planety. Czy to szansa dla Plutona?

Astronomowie chcą zmienić definicję planety. Czy to szansa dla Plutona?

UCLA

Ekstremalna letnia pogoda - taka, jakiej doświadczają obecnie kraje południowej Europy - stanowi poważne zagrożenie dla osób cierpiących na schorzenie zwane skórą pergaminową. Dla dotkniętego nim nastolatka z Barcelony każdy kontakt z promieniowaniem UV może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Dłuższe i intensywne okresy gorąca wymagają od niego i jego rodziny kompletnej zmiany stylu życia.

Jest "księżycowym dzieckiem", więc nie spędza wakacji tak jak jego rówieśnicy

Jest "księżycowym dzieckiem", więc nie spędza wakacji tak jak jego rówieśnicy

Reuters, SJD Hospital Barcelona, tvnmeteo.pl, Przemęcka et al. (2013)

W związku z pożarami w Kanadzie nad Europą, w tym nad Polską, wzrosło stężenie tlenku węgla - poinformował w środę Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Jak podkreślono, ta sytuacja nie stanowi dla nas zagrożenia.

Chmura tlenku węgla dotarła do Europy. "Wyraźna koncentracja"

Chmura tlenku węgla dotarła do Europy. "Wyraźna koncentracja"

Zalane autostrady, podtopione budynki, brak prądu - z takimi trudnościami musieli się mierzyć mieszkańcy największego kanadyjskiego miasta. Toronto nawiedziły ulewne deszcze. Takich opadów nie było tu od ponad 80 lat.

Woda sięgała dachów samochodów. Takich opadów nie było od ponad 80 lat

Woda sięgała dachów samochodów. Takich opadów nie było od ponad 80 lat

PAP, CBC, BBC

Trzy plaże nieopodal Walencji zostały zamknięte po zanieczyszczeniu ropą. Jak wyjaśniły lokalne media, źródło lepkiej substancji pozostaje nieznane. Trwa usuwanie skutków wycieku.

Sprzątają czarną maź z trzech hiszpańskich plaż

Sprzątają czarną maź z trzech hiszpańskich plaż

eltiempo.es

Nowy lek, który hamuje interleukinę 11, wydłużył życie myszy nawet o 25 procent - informują badacze na łamach pisma "Nature". Mają oni nadzieję, że odkrycie to pomoże spowolnić proces starzenia się również u ludzi. Rozpoczęto pierwsze badania kliniczne.

Ten lek wydłużył życie myszy aż o 25 procent. Nadzieja dla ludzi?

Ten lek wydłużył życie myszy aż o 25 procent. Nadzieja dla ludzi?

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyspiesza realizację misji o nazwie Ramses. Jej celem jest dotarcie do asteroidy Apophis - poinformował portal space.com. W 2029 roku obiekt ten znajdzie się bardzo blisko Ziemi, bliżej niż satelity geostacjonarne.

ESA przyspiesza misję badania asteroidy Apophis. Obiekt ten znajdzie się bardzo blisko Ziemi

PAP, space.com

Jezioro Rusanda w Serbii całkowicie wyschło na skutek suszy. Zbiornik ze słoną wodą, popularny wśród turystów, odsłonił swoje dno. To skutek fali ekstremalnych upałów, która utrzymuje się na Bałkanach od tygodnia.

Największe słone jezioro w Serbii zniknęło z powierzchni Ziemi

Największe słone jezioro w Serbii zniknęło z powierzchni Ziemi

W poniedziałek w Chorwacji zanotowano rekordową temperaturę wody morskiej. Nieopodal Dubrownika wyniosła ona 29,7 stopni Celsjusza. To nie jedyne miejsce na Bałkanach, gdzie upał daje się we znaki mieszkańcom i turystom, a pogoda sprzyja wybuchaniu pożarów.

Niepokojący rekord padł w Chorwacji

Niepokojący rekord padł w Chorwacji

PAP, Balkan Insight, Total Croatia News

Jest tak rzadkim stworzeniem, że nigdy nie odnotowano obecności żywego osobnika, a od XIX wieku udokumentowano istnienie zaledwie sześciu okazów. Martwy najrzadszy wieloryb świata prawdopodobnie został niedawno wyrzucony na brzeg w Nowej Zelandii.

Nigdy nie widziano go żywego. Najrzadszy wieloryb świata mógł zostać wyrzucony na brzeg

Nigdy nie widziano go żywego. Najrzadszy wieloryb świata mógł zostać wyrzucony na brzeg

CNN, doc.govt.nz, AP, tvnmeteo.pl

Picie napojów alkoholowych, gdy jest gorąco, może doprowadzić między innymi do wzrostu ryzyka udaru cieplnego i do odwodnienia. - Wysoka temperatura dodatkowo nasila efekty działania alkoholu, dlatego w czasie upałów warto całkowicie zrezygnować z jego spożywania - tłumaczy kardiolog doktor habilitowany Adam Janas i przypomina, czym najlepiej nawadniać się w takie dni.

Tego nie pij w upalny dzień

Tego nie pij w upalny dzień

Perseidy już w tym tygodniu pojawią się na polskim niebie. Ten popularny rój meteorów, zwany także "łzami świętego Wawrzyńca", powiązany jest z kometą Swift-Tuttle, która po raz ostatni zawitała do nas w 1992 roku. Na maksimum zjawiska przyjdzie nam jednak trochę poczekać.

Perseidy wracają! Wiemy, kiedy na niebie pojawi się najwięcej "łez świętego Wawrzyńca"