Biały karzeł. Czym staje się gwiazda po śmierci?

space.com
Biały karzeł zakrzywił światło czerwonego (NASA/JPL-Caltech)
Biały karzeł zakrzywił światło czerwonego (NASA/JPL-Caltech)

Jaki koniec czeka gwiazdy? Wszystko zależy od ich masy. Te największe umrą gwałtownie i spektakularnie jako supernowe i staną się czarnymi dziurami lub gwiazdami neutronowymi. Mniejsze spokojnie przekształcą się w białe karły.

●  Nasze Słońce w przyszłości stanie się białym karłem.

●  Białe karły charakteryzują się znaczną gęstością.

●  Przykładem białego karła jest Syriusz B.

Czym są białe karły?

Kiedy gwiazdy o małej lub średniej masie całkowicie wyczerpią zapasy swojego paliwa jądrowego, stają się białymi karłami. Można je określić jako gęste, niewyraźne, gwiezdne szczątki. Są one bowiem ostatnim obserwowalnym etapem ewolucji gwiazd o niskiej i średniej masie. Uwaga o masie jest tu bardzo ważna, ponieważ to od niej zależy los gwiazd. Gwiazdy, które mają dużą masę, mogą zakończyć swój żywot w sposób bardzo gwałtowny - wybuchną jako supernowe, a w rezultacie staną się czarnymi dziurami lub gwiazdami neutronowymi. Natomiast gwiazdy o małej lub średniej masie (czyli mniejszej niż ośmiokrotność masy Słońca, co zapisuje się jako 8 M☉) ewoluują nieco spokojniej i stają się właśnie białymi karłami. Możliwe, że nawet 97 procent gwiazd w Drodze Mlecznej stanie się białymi karłami.

Słońce też stanie się białym karłem

Przykładem jest właśnie nasza gwiazda, Słońce. Za około pięć miliardów lat rozrośnie się ono do czerwonego olbrzyma. W wyniku kolejnych długotrwałych procesów powstanie z niego mgławica planetarna, a w efekcie jądro przekształci się w białego karła. Kolejnym etapem, kiedy biały karzeł wystygnie całkowicie, a jego materia ulegnie krystalizacji, będzie etap czarnego karła. Ten ostatni etap jest na razie całkowicie hipotetyczny.

ZOBACZ TEŻ: Zostało nam 5 mld lat. Nadzieja w białym karle

Biały karzełNASA

Białe karły - niewielki rozmiar, ogromna gęstość

Białe karły najczęściej mają masę zbliżoną do masy Słońca, ale są nieznacznie większe od naszej Ziemi. Co za tym idzie, mają one bardzo dużą gęstość. Większą gęstością charakteryzują się jedynie gwiazdy neutronowe i czarne dziury. Górną granicą wartości masy białych karłów jest około 1,44 masy Słońca.

Przykładem białego karła może być Syriusz B, który ma średnicę nieco mniejszą od średnicy Ziemi. Jego pole grawitacyjne jest jednak 350 000 razy większe od ziemskiego. NASA podaje obrazowy przykład. Osoba, która na Ziemi waży około 68 kilogramów, stojąc (co jest oczywiście niemożliwe) na Syriuszu B ważyłaby ok. 22,7 miliona kilogramów.

Syriusz B to biały karzeł wielkości Ziemi

Historia białych karłów

Pierwszym odkrytym białym karłem była gwiazda 40 Eridani B. Odkrył go w 1783 roku brytyjsko-niemiecki astronom Frederick William Herschel. Co ciekawe - dwa lata wcześniej odkrył Urana. Jako drugi - w 1862 roku - odkryty został wcześniej wspomniany Syriusz B. Został on wtedy zaobserwowany przez Alvana Grahama Clarka, amerykańskiego twórcę teleskopów i astronoma. Wcześniej - w 1844 roku - jego istnienie przewidział (ale nie zobaczył go) niemiecki astronom Friedrich Wilhelm Bessel. Trzecim białym karłem była Gwiazda Van Maanena. Odkrył ją w 1917 roku holendersko-amerykański astronom Adriaan van Maanen.

Te trzy pierwsze białe karły nazywane są klasycznymi białymi karłami. Obecnie wykrytych zostało już około dziewięciu tysięcy białych karłów.

W lipcu 2021 roku naukowcy na łamach czasopisma “Nature” poinformowali o odkryciu najbardziej masywnego białego karła. Nadano mu imię - ZTF J1901+1458. Naukowcy podejrzewają, że powstał on z połączenia pary białych karłów, które wirowały wokół siebie. Mało tego, spekulują również, że ma on wystarczająco dużą masę, aby przekształcić się w gwiazdę neutronową. Dodatkowo charakteryzuje się on ekstremalnie szybką rotacją, pełny obrót zajmuje mu niecałe siedem minut.

ZOBACZ TEŻ: Biały karzeł zakrzywił światło większej gwiazdy

Źródła: space.com, NASA, Encyklopedia PWN, Swinburne University.

Bibliografia: space.com/23756-white-dwarf-stars.html imagine.gsfc.nasa.gov/science/objects/dwarfs1.html encyklopedia.pwn.pl/haslo/;3911388 astronomy.swin.edu.au/cosmos/W/White+Dwarf nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_468.html

Autorka/Autor:red.//am

Źródło: space.com

W nocy czekają nas duże spadki temperatury i mgły w niektórych regionach. Niedziela, pierwszy dzień astronomicznej jesieni, wszędzie zapowiada się słonecznie i bardzo ciepło.

Pogoda na jutro - niedziela 22.09. Zimno w nocy, miejscami tylko 4 stopnie

Pogoda na jutro - niedziela 22.09. Zimno w nocy, miejscami tylko 4 stopnie

Jesień na obszarze całej Polski zacznie się słońcem i wysoką temperaturą. W części kraju będzie wręcz gorąco. Pogoda zacznie się zmieniać w połowie następnego tygodnia.

Piękna pogoda niedługo się skończy. Powieje halny, napłynie chłód z północy

Piękna pogoda niedługo się skończy. Powieje halny, napłynie chłód z północy

W nocy z soboty na niedzielę pojawią się gęste mgły. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia. Widzialność może spadać do 200 metrów.

Ostrzeżenia IMGW dla czterech województw

Powódź, która dotknęła Polskę, nie oszczędza również dzikich zwierząt. Na nagraniu ze Ścinawy (województwo dolnośląskie) widać, jak wezbraną Odrą płynie sarna, a z wody wystaje jej sama głowa.

Sarna po głowę w wodzie. Poruszające nagranie ze Ścinawy

Sarna po głowę w wodzie. Poruszające nagranie ze Ścinawy

TVN24, tvnmeteo.pl, IMGW

Poziom wody w rzekach na południowym zachodzie i zachodzie Polski pozostaje bardzo wysoki. Stan alarmowy jest przekroczony na prawie 30 stacjach hydrologicznych. Obowiązują ostrzeżenia hydrologiczne IMGW trzeciego, najwyższego stopnia.

Niebezpiecznie na rzekach. Tu są przekroczone stany alarmowe

Niebezpiecznie na rzekach. Tu są przekroczone stany alarmowe

W Polsce trwa walka z powodzią. Zdaniem doktor Iwony Wagner, hydrolożki z Uniwersytetu Łódzkiego, środowisko to nie ozdobnik dodany do naszego życia. - To błękitno-zielona infrastruktura, która pełni bardzo ważną funkcję, również w regulowaniu powodzi i suszy - dodała.

"W pierwszej kolejności musimy myśleć o klimacie"

"W pierwszej kolejności musimy myśleć o klimacie"

Fala wezbraniowa na Odrze przeszła przez Wrocław i Brzeg Dolny. W sobotę dotrze do Ścinawy. Maksymalne wartości na tej stacji mają zawierać się w przedziale 645-655 centymetrów. Sprawdź, jaki będzie dalszy przepływ fali.

Fala wezbraniowa na Odrze. Prognozy IMGW

Fala wezbraniowa na Odrze. Prognozy IMGW

tvnmeteo.pl, IMGW, PAP

W sobotę w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie rozszerzające tereny objęte stanem klęski żywiołowej w związku z powodziami. Do listy dodano między innymi powiat zgorzelecki, gminę miejską Oława, Kąty Wrocławskie, Sobótkę, Żagań czy Szprotawę. W Głogowie odbył się sztab kryzysowy z udziałem premiera, gdzie podsumowano przygotowania na nadejście fali kulminacyjnej i dotychczasowe szkody spowodowane wysokim poziomem wody.

Kolejne tereny objęte stanem klęski żywiołowej

tvn24.pl, TVN24., PAP

Przez prawie dwa miesiące Ziemia będzie miała dwa księżyce - Srebrny Glob i asteroidę 2024 PT5, określaną jako miniksiężyc.

Przez dwa miesiące Ziemia będzie miała dwa księżyce

Przez dwa miesiące Ziemia będzie miała dwa księżyce

PAP, space.com

Przez Budapeszt w sobotę przechodzi fala wezbraniowa na Dunaju. Jest niższa niż wskazywały prognozy, ale dłuższa. - Kraj czeka jeszcze pięć trudnych dni ochrony przeciwpowodziowej - stwierdził w sobotę premier Węgier Viktor Orban.

Fala wezbraniowa dotarła do Budapesztu

Fala wezbraniowa dotarła do Budapesztu

PAP, Reuters, MTI, tvnmeteo.pl

Astronomiczna i kalendarzowa jesień tuż-tuż. W przeciwieństwie do tych drugich początek astronomicznych pór roku zawsze ma ruchomą datę. Kiedy zacznie się jesień w 2024 roku? Sprawdź.

Kiedy zacznie się jesień kalendarzowa i astronomiczna

Kiedy zacznie się jesień kalendarzowa i astronomiczna

Ulewne deszcze doprowadziły do powodzi w środkowej części Japonii. Władze wydały nakaz ewakuacji dla ponad 60 tysięcy osób - podała agencja AFP. Zginęło siedem osób, jedną uznaje się za zaginioną.

Masowa ewakuacja w Japonii. Są ofiary śmiertelne

Masowa ewakuacja w Japonii. Są ofiary śmiertelne

BBC, Reuters, PAP

Włoski region Emilia-Romania zmaga się ze skutkami powodzi. Ewakuowano około tysiąca mieszkańców. Służby przeprowadziły setki akcji ratunkowych, niektóre z użyciem śmigłowców. Trwają poszukiwania osoby, która prawdopodobnie utknęła pod jednym z zawalonych domów.

Ludzie uciekali na dachy na północy Włoch

Ludzie uciekali na dachy na północy Włoch

PAP, Reuters, ANSA

Główny Geolog Kraju ostrzega przed uaktywnieniem się osuwisk na terenach powodziowych. Wysokie ryzyko pojawienia się niebezpiecznych zjawisk będzie się utrzymywać przez kilka najbliższych tygodni, a nawet miesięcy.

Główny Geolog Kraju ostrzega: to zagrożenie może trwać miesiącami

Główny Geolog Kraju ostrzega: to zagrożenie może trwać miesiącami

W ostatnim roku o ponad trzy metry obniżył się pokryty wielką czapą lodową południowy wierzchołek szczytu Kebnekaise w Górach Skandynawskich w Szwecji. Jak twierdzą naukowcy, to największy ubytek lodu od 30 lat, a przyczyny tego zjawiska upatrują w rekordowo gorącym sierpniu.

Wierzchołek góry obniżył się o ponad trzy metry

Wierzchołek góry obniżył się o ponad trzy metry

PAP, Uniwersytet w Sztokholmie

W zalanych domach w wyniku wysokiej wilgotności mogą rozwijać się niebezpieczne dla człowieka kolonie grzybów - ostrzegają eksperci. Zagrożenie pozostaje wysokie nawet po opadnięciu wody, ponieważ wilgoć utrzymuje się w ścianach przez bardzo długi czas.

W zawilgoconych domach mogą pojawić się kolonie grzybów. Jak z nimi walczyć

W zawilgoconych domach mogą pojawić się kolonie grzybów. Jak z nimi walczyć

- Katastrofy mają to do siebie, że są nieprzewidywalne. Oczywiście, można było lepiej przygotować się do powodzi, ale to nie jest kwestia jednego czy dwóch miesięcy, tylko wielu lat - stwierdził doktor habilitowany profesor UMCS Stanisław Chmiel. Jego zdaniem należy teraz rozpocząć dyskusję dotyczącą osób mieszkających na terenach zalewowych, choć będą "to bardzo trudne decyzje".

Od polderów po przesiedlenia. Hydrolog mówi o tym, jak przygotować się na "katastrofę"

Od polderów po przesiedlenia. Hydrolog mówi o tym, jak przygotować się na "katastrofę"

W najbliższym czasie unikajmy wchodzenia do lasów na terenach, gdzie przeszła powódź - apelują służby. Grunt wciąż jest mocno nasączony wodą, co sprawia, że nawet delikatny podmuch wiatru powoduje, że drzewa się przewracają.

Delikatny podmuch wiatru sprawia, że drzewa się przewracają

Delikatny podmuch wiatru sprawia, że drzewa się przewracają

Czeska policja poinformowała w środę, że odnaleziono ciało zaginionej 70-letniej kobiety z miejscowości Kobyla nad Vidnavkou w regionie Jesionika. To już czwarta śmiertelna ofiara powodzi. Po raz pierwszy od czterech dni liczba zagrożonych powodzią terenów jest niższa niż sto. W 23 miejscach obowiązuje najwyższy poziom alarmu powodziowego.

Wróciła do domu z centrum ewakuacyjnego. Jej ciało znaleziono zaplątane w ogrodzenie

Wróciła do domu z centrum ewakuacyjnego. Jej ciało znaleziono zaplątane w ogrodzenie

Dzięki zaangażowaniu strażaków i służb leśnych udało się uratować życie sarenki poszkodowanej w powodzi. Niszczycielska siła żywiołu nie pozostaje bez wpływu na lasy i mieszkające w nich zwierzęta. Jednak - jak podkreślają eksperci - natura szybciej zabliźnia rany związane z kataklizmem.

Sarenka w ręczniku. Zwierzęta wyczuwają zagrożenia, ale czasem i one nie zdążą uciec

Sarenka w ręczniku. Zwierzęta wyczuwają zagrożenia, ale czasem i one nie zdążą uciec

tvnmeteo.pl. RDLP w Zielonej Górze

Płacimy za 100-200 lat zaniedbań polegających na masowym obsadzeniu świerkiem naszych gór - mówi prof. Krzysztof Świerkosz z wydziału nauk biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego w rozmowie z "Gazetą Wyborczą". Na duże znaczenie lasów w retencji wód wskazuje również dr Antoni Kostka z Centrum Strategii Środowiskowych. "Nie istnieje żadna sprzeczność pomiędzy rolą lasów a koniecznością budowania instalacji hydrotechnicznych. Jedno nie wyklucza drugiego", podkreślił.

Co górskie lasy mają wspólnego z powodziami? "Konieczna jest ich szybka przebudowa"

Co górskie lasy mają wspólnego z powodziami? "Konieczna jest ich szybka przebudowa"

PAP, Gazeta Wyborcza, tvn24.pl

Ogień trawi Portugalię. Rząd otrzymał w ostatnich dniach wiele dowodów, że szalejące od weekendu w tym kraju pożary terenów leśnych i łąk to często dzieło podpalaczy.

Portugalskie władze: wiele pożarów lasów i łąk to dzieło podpalaczy

Portugalskie władze: wiele pożarów lasów i łąk to dzieło podpalaczy

Niemiecka turystka, która straciła nogę w wyniku ataku rekina około 500 kilometrów od Wysp Kanaryjskich, zmarła kilka godzin później na pokładzie śmigłowca ratunkowego – podała agencja EFE.

Turystka zaatakowana przez rekina. Zmarła na pokładzie śmigłowca ratunkowego