Asteroida Kamo'oalewa krążąca blisko Ziemi może być fragmentem Księżyca

phys.org, livescience.com
Położenie asteroidy Kleopatra w Układzie Słonecznym
Położenie asteroidy Kleopatra w Układzie SłonecznymESO/spaceengine.org
Asteroidy/planetoidy

Bliska Ziemi asteroida o nazwie Kamo'oalewa może być fragmentem naszego Księżyca - wynika z najnowszej pracy opublikowanej na łamach pisma "Nature Communications Earth and Environment" przez zespół astronomów z Uniwersytetu Arizony.

Kamo'oalewa jest quasi-satelitą - podkategorią planetoid bliskich Ziemi, które krążą wokół Słońca, ale pozostają stosunkowo blisko naszej planety. Niewiele wiadomo o tych obiektach, ponieważ są małe i trudne do zaobserwowania.

Kamo'oalewa została odkryta przez teleskop Pan-STARRS na Hawajach w 2016 roku, a jej nazwa - pochodząca z hawajskiej pieśni o stworzeniu - nawiązuje do potomstwa, które podróżuje samodzielnie. Asteroida liczy od 45 do 58 metrów średnicy i zbliża się do Ziemi na odległość około 14,48 miliona kilometrów.

Asteroida Kamo'oalewa może być częścią Księżyca

Ze względu na swoją orbitę Kamo'oalewa może być obserwowana tylko przez kilka tygodni w kwietniu. Jej stosunkowo niewielkie rozmiary sprawiają, że można ją dostrzec jedynie dzięki jednemu z największych teleskopów na Ziemi - Wielkiemu Teleskopowi Lornetkowemu (Large Binocular Telescope) na Mount Graham w południowej Arizonie. Zespół astronomów pod kierownictwem Bena Sharkey'a odkrył, że wzór odbitego światła Kamo'oalewa, zwany widmem, pasuje do skał księżycowych z misji NASA Apollo. To sugeruje, że asteroida może pochodzić z Księżyca.

Zespół nie jest jeszcze pewien, jak doszło do jej oderwania. Powodem po części jest to, że nie ma innych znanych asteroid pochodzących z Księżyca.

- Przejrzałem każde spektrum asteroid bliskich Ziemi, do którego mieliśmy dostęp, i nic nie pasowało - powiedział Sharkey, główny autor pracy.

Wizja artysty asteroidy Kamo'oalewa blisko systemu Ziemia-KsiężycAddy Graham/University of Arizona

Asteroida Kamo'oalewa. Pandemia przeszkodziła w jej obserwacjach

Debata nad pochodzeniem Kamo'oalewa pomiędzy Sharkey'em a jego doradcą, profesorem Vishnu Reddy'm z Uniwersytetu Arizony, doprowadziła do kolejnych trzech lat poszukiwań wiarygodnego wyjaśnienia. Po tym, jak obserwacja planetoidy w kwietniu 2020 roku była niemożliwa z powodu wyłączenia teleskopu z racji pandemii COVID-19, zespół odnalazł ostatni element układanki w 2021 roku.

- Tej wiosny otrzymaliśmy bardzo potrzebne, uzupełniające obserwacje - powiedział Sharkey.

Orbita Kamo'oalewa jest kolejnym elementem wskazującym na jej księżycowe pochodzenie. Jest podobna do ziemskiej, ale z najmniejszym nachyleniem. Nie jest ona również typowa dla planetoid bliskich Ziemi, jak twierdzi współautorka badania Renu Malhotra, profesorka nauk planetarnych z Uniwersytetu Arizony, która prowadziła część analizy orbity.

- Jest bardzo mało prawdopodobne, że asteroida bliska Ziemi spontanicznie przejdzie na orbitę quasi-satelitarną, jak Kamo'oalewa - powiedziała Malhotra. - Nie pozostanie na tej orbicie zbyt długo, bo na około 300 lat. Szacujemy, że przybyła tutaj około 500 lat temu - dodała. Jej laboratorium pracuje nad artykułem, który ma na celu dalsze zbadanie pochodzenia asteroidy.

Naukowcy są zdania, że jeśli przypuszczenia uda się potwierdzić, to asteroida stanie się pierwszym obiektem bliskim Ziemi o znanym pochodzeniu księżycowym. A to może pomóc wyjaśnić zawiłą historię naszej planety, a także naszego naturalnego satelity.

Autorka/Autor:dd

Źródło: phys.org, livescience.com

Źródło zdjęcia głównego: Addy Graham/University of Arizona

Przed nami kolejny ciepły jak na luty dzień. Jak tłumaczyła synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek, szczególnie wysokie wartości pokażą termometry na wschodzie kraju. Prognozy IMGW wskazują, że tak wyraźna anomalia przeciętnie zdarza się rzadziej niż raz na dwadzieścia lat.

Niezwykle ciepły wtorek. Coś takiego zdarza się "rzadziej niż raz na dwadzieścia lat"

IMGW, tvnmeteo.pl

Osuwisko całkowicie pogrzebało wioskę w środkowej Boliwii. Do zdarzenia doszło, gdy woda przelała się przez tamę pobliskiego zbiornika wodnego. To nie jedyne miejsce w kraju, gdzie obfite opady deszczu

Fale błota pochłonęły całą miejscowość. "Co zrobić, gdy straciliśmy wszystko?"

Fale błota pochłonęły całą miejscowość. "Co zrobić, gdy straciliśmy wszystko?"

Reuters, opinion.com.bo, urgente.bo

Saharyjski pył prawdopodobnie we wtorek dotrze do naszego kraju - przekazał Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Powodem jego pojawienia się nad Europą jest napływ ciepłego powietrza znad Afryki.

"Przygotujcie się na odwiedziny Afryki"

"Przygotujcie się na odwiedziny Afryki"

Pogoda na dziś. We wtorek 27.02 termometry wskażą od 6 do niemal 20 stopni Celsjusza. Tam, gdzie będzie najchłodniej, pojawią się opady deszczu. W innych regionach można spodziewać się wielu chwil ze słońcem.

Pogoda na dziś - wtorek 27.02. Duże różnice temperatury między północą a południem

Pogoda na dziś - wtorek 27.02. Duże różnice temperatury między północą a południem

Luty w wielu regionach Polski kończy się pogodą jak w środku wiosny. Temperatura we wtorek poszybuje do niemal 20 stopni Celsjusza. Bardzo ciepło zapowiadają się także pierwsze dni marca.

Wybuch ciepła. Będzie prawie 20 stopni

Japoński lądownik SLIM przetrwał noc księżycową, choć nie był zaprojektowany do "przeżycia" w tak ekstremalnych warunkach - poinformowała w poniedziałek agencja kosmiczna JAXA. To pierwszy w historii lądownik, który precyzyjnie wylądował na powierzchni Srebrnego Globu.

Na Księżycu stał się "cud"

Na Księżycu stał się "cud"

Zima w tym roku przypomina wiosnę, a przyroda zaczęła budzić się do życia z wyprzedzeniem. Jak tłumaczy synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek, natura wcale nie dała się całkowicie wyprowadzić w pole ciepłej aurze. Niewykluczone także, że w tym roku jeszcze liźnie nas jęzor zimna "Bestii ze Wschodu".

Ekstremalnie ciepły luty. Czy "Bestia ze Wschodu" przegoni wiosnę?

Ekstremalnie ciepły luty. Czy "Bestia ze Wschodu" przegoni wiosnę?

NASA opublikowała w poniedziałek zdjęcie powierzchni Księżyca, na którym widać lądownik Odyseusz, pierwszy amerykański statek kosmiczny na Srebrnym Globie od ponad 50 lat. Według projektantów maszyny, kontakt z nią zostanie utracony o kilka dni wcześniej, niż początkowo oczekiwano.

Tu jest Odyseusz. NASA pokazała zdjęcie

CNN, NASA, tvnmeteo.pl

Fala zimna dotknęła w weekend Hiszpanię. Temperatura gwałtownie się obniżyła, a w północnej części kraju spadł śnieg. W efekcie obfitych opadów drogi łączące północne regiony ze środkową częścią kraju zostały zamknięte dla ciężarówek. Hiszpanie zmagają się też z intensywnymi opadami deszczu i z silnym wiatrem.

Śnieg spadł w Hiszpanii

Śnieg spadł w Hiszpanii

ENEX, El Pais, elobservador.com.uy, AEMET

Mieszkańcy wsi Piasek pod Cedynią (województwo zachodniopomorskie) proszą o pomoc, ponieważ wody opadowe i gruntowe zatrzymują się na ich podwórkach, a niektórym zalewa też piwnice. Jak zaznaczają, to przez nową zaporę przeciwpowodziową. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie mówi, że "wał został wykonany zgodnie z dokumentacją projektową".

Wał chroni przed powodzią, ale podwórka i piwnice zalane. "Coś nie zagrało"

Wał chroni przed powodzią, ale podwórka i piwnice zalane. "Coś nie zagrało"

TVN24, tvnmeteo.pl, IMGW

Zanieczyszczenia powietrza mają przełożenie na ilość opadów. Jak wynika z badań amerykańskich naukowców, znajdujące się w atmosferze cząsteczki sprawiają, że powietrze staje się chłodniejsze i suchsze. Zjawisko to może maskować pełną skalę zmian klimatycznych poprzez ukrywanie ekstremalnych opadów związanych z ocieplaniem się planety.

Zagadka "zaginionego" deszczu nareszcie rozwiązana

Berkeley Lab

Pająk Joro, inwazyjny gatunek z Japonii, bardzo dobrze radzi sobie w miastach. Przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych badanie wykazało, że stawonogom tym nie przeszkadzają silne wibracje związane z ruchem drogowym. Ta cecha prawdopodobnie ułatwi im w przyszłości opanowanie kolejnych regionów.

Inwazyjny pająk radzi sobie w miejskiej dżungli i "nigdzie się nie wybiera"

Inwazyjny pająk radzi sobie w miejskiej dżungli i "nigdzie się nie wybiera"

CNN, UGA Today

Przed nami absolutnie niezwykła temperatura w ostatnich dniach lutego. A jak zacznie się marzec? Czy będzie równie wyjątkowo ciepło, czy jednak zima wróci? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni.

Pogoda na 16 dni: tak mógłby wyglądać koniec kwietnia

Pogoda na 16 dni: tak mógłby wyglądać koniec kwietnia

Osuwisko porwało dwoje dzieci w Kalifornii. Jak poinformowała policja, do tragedii doszło na polu namiotowym w pobliżu zapory na rzece Sacramento. Chociaż do akcji natychmiast wkroczyły służby ratunkowe, dzieci nie udało się uratować.

Osuwisko w pobliżu gigantycznej tamy. Nie żyje dwoje dzieci

Osuwisko w pobliżu gigantycznej tamy. Nie żyje dwoje dzieci

San Francisco, ABC 7 News

Nowe księżyce Urana i Neptuna zostały zaobserwowane przez astronomów. Jak wyjaśnili odkrywcy, to prawdopodobnie najciemniejsze obiekty tego typu, jakie da się zaobserwować za pomocą ziemskich teleskopów. Ich znalezienie wymagało wykorzystania specjalnej techniki obróbki obrazu.

Odkryto kolejne księżyce Urana i Neptuna

Odkryto kolejne księżyce Urana i Neptuna

Carnegie Science

Na plaży na włoskiej wyspie Lido, oddzielającej Lagunę Wenecką od Morza Adriatyckiego, znaleziono zwłoki ogromnej ryby. Mierzyła 2,5 metra i ważyła tonę.

Morze wyrzuciło na brzeg ogromną martwą rybę

Morze wyrzuciło na brzeg ogromną martwą rybę

ANSA, tvnmeteo.pl

Lawina śnieżna zeszła w niedzielę w masywie Sancy położonym we francuskim departamencie Puy-de-Dome. W wyniku żywiołu zginęły cztery osoby, a trzy zostały ranne.

Lawina zeszła nad ośrodkiem narciarskim. Nie żyją cztery osoby

Lawina zeszła nad ośrodkiem narciarskim. Nie żyją cztery osoby

PAP, francetvinfo.fr

Tegoroczny luty jest na najlepszej drodze do tego, aby uplasować się jako najcieplejszy luty w Polsce od początku prowadzenia pomiarów - informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Już jest on określany jako miesiąc "ekstremalnie ciepły".

Takiego lutego najprawdopodobniej jeszcze nie mieliśmy

Takiego lutego najprawdopodobniej jeszcze nie mieliśmy

IMGW, tvnmeteo.pl

Gdyby kraje Unii Europejskiej przestrzegały wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dotyczących norm zanieczyszczonego powietrza, to można by ograniczyć liczbę przedwczesnych zgonów o blisko 240 tysięcy rocznie. Badania na ten temat przeprowadzili eksperci z Cyprus Institute i niemieckiego Towarzystwa Maxa Plancka.

Dzięki temu można by uratować życie 238 tysięcy osób rocznie

Dzięki temu można by uratować życie 238 tysięcy osób rocznie

The Guardian, tvnmeteo.pl, WHO

Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych (ISRO) planuje wysłać na Marsa swojego drona. Misja zaplanowana jest na początek lat trzydziestych XXI wieku. Czy pionierski wiropłat Ingenuity od amerykańskiej agencji kosmicznej NASA doczeka się następcy?

Ingenuity będzie mieć swojego następcę?

space.com, indiatoday.in

W niższych partiach Tatr zapanowała iście wiosenna aura, z zimowego snu wybudziły się pierwsze niedźwiedzie. - Korzystają z ocieplenia i uzupełniają zapasy tłuszczu - powiedział Tomasz Zając, edukator i przewodnik TPN.

Pierwsze niedźwiedzie opuściły gawry

PAP, TPN

Strażacy w australijskim stanie Wiktoria spieszą się z ugaszeniem szalejącego ognia, zanim w środku następnego tygodnia powrócą upały, co spowoduje znaczne ryzyko rozprzestrzenienia się pożarów, które już i tak wymknęły się spod kontroli, a także wybuch nowych.

Trwa walka z czasem. "Bądźcie naprawdę dobrze przygotowani"

Trwa walka z czasem. "Bądźcie naprawdę dobrze przygotowani"

abc.net.au, Reuters, tvnmeteo.pl

Od dwóch miesięcy w zoo w stolicy Ekwadoru przebywa niedźwiedź, który trafił tam po tym, jak stanowił zagrożenie dla obszarów zamieszkałych. Weterynarze apelują o jak najszybsze przetransportowanie go do naturalnego środowiska z dala od zaludnionych terenów, tłumacząc, że im więcej czasu upływa, tym jego umiejętności przetrwania na wolności są coraz mniejsze.

Niedźwiedź czeka na śmigłowiec

Niedźwiedź czeka na śmigłowiec

Żył przed 240 milionami lat, a długość jego ciała wynosiła pięć metrów. Naukowcy zaprezentowali skamieniałości gada, które znaleziono na południu Chin. Najbardziej charakterystyczną cechą zwierzęcia, nazwanego przez badaczy "smokiem", jest jego szyja.

Pokazali skamieniałości "smoka" sprzed 240 milionów lat

LiveScience.com, National Museums Scotland, tvnmeteo.pl

Puchacz Flaco, który uciekł ponad rok temu z nowojorskiego zoo, przez ponad rok żył na wolności. Niestety, w piątek przekazano smutną informację. Ptak zginął, bo zderzył się z budynkiem na Manhattanie.

Ulubieniec nowojorczyków zderzył się z budynkiem. Flaco nie żyje

Ulubieniec nowojorczyków zderzył się z budynkiem. Flaco nie żyje

CNN, Wild Bird Fund, AP, tvnmeteo.pl

Część Peru nawiedziły ulewy. Deszcz sprawił, że rzeki wystąpiły z brzegów. Osuwiska, do których doszło na skutek opadów, zniszczyły pola i zablokowały drogę łączącą kilka miast. Meteorolodzy ostrzegają, że opady póki co nie ustąpią.

Zaczęło padać i "wszystko przepadło"

Zaczęło padać i "wszystko przepadło"

Reuters, panamericana.pe, tvnmeteo.pl

Za nami maksimum Śnieżnego Księżyca. To ostatnia zimowa pełnia. Zdjęcia zjawiska otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Tak prezentował się Śnieżny Księżyc

Tak prezentował się Śnieżny Księżyc

tvnmeteo.pl, Kontakt 24

Na stoku narciarskim w słowackim mieście Liptowski Mikułasz został zauważony kangur. Zwierzę zostało już schwytane, trwają poszukiwania właściciela. W sieci pojawiło się nagranie z wizyty egzotycznego zwierzęcia w górach.

Kangur skakał po tatrzańskim stoku. Nagrała go Słowaczka

Kangur skakał po tatrzańskim stoku. Nagrała go Słowaczka

TVN24 / Gazeta Wyborcza

Już niedługo głuszce rozpoczną gody, które nazywane są tokami. Z tego powodu Babiogórski Park Narodowy zamknie z końcem lutego trasy narciarskie na swoim obszarze.

Wkrótce koniec szusowania w parku narodowym. "Przyroda ma pierwszeństwo nad turystami"

Wkrótce koniec szusowania w parku narodowym. "Przyroda ma pierwszeństwo nad turystami"

Zespół naukowcy z University of Queensland odkrył w ekwadorskiej dżungli nowy gatunek anakondy Eunectes akayima. Jest to jeden z największych, najcięższych i najdłuższych węży na świecie. - Jak się okazało, rozmiar tych wspaniałych stworzeń był niesamowity - powiedział profesor Bryan Fry, jeden z odkrywców.

W amazońskiej dżungli odkryto nowy gatunek gigantycznego węża

W amazońskiej dżungli odkryto nowy gatunek gigantycznego węża

CNN, sciencedaily.com

Amerykańscy naukowcy donoszą, że nie ma bezpiecznego dla zdrowia stężenia szkodliwego pyłu PM2,5. Nawet niewielkie narażenie na smog powoduje wzrost ryzyka hospitalizacji z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Wyniki dwóch nowych badań na ten temat zostały opublikowane w czasopiśmie "British Medical Journal".

Nawet niewielkie narażenie na smog wpływa źle na nasze zdrowie

Nawet niewielkie narażenie na smog wpływa źle na nasze zdrowie

The Guardian

Ponad sto samochodów zderzyło się na śliskiej drodze we wschodnich Chinach. Kilka osób zostało rannych - poinformowała policja.

Harmonijka ze zgniecionych samochodów. Zderzyło się ich ponad sto

Harmonijka ze zgniecionych samochodów. Zderzyło się ich ponad sto

W Andaluzji na południu Hiszpanii dziki przyczyniły się do odkrycia niewielkiego instrumentu dętego sprzed ponad 2000 lat. Kamienna piszczałka zachowała się w dobrym stanie i nadal wydaje dźwięki, ale według badaczy, mogła być ona używana nie tylko do celów muzycznych.

Dziki szukały jedzenia. Zamiast niego wykopały instrument sprzed ponad 2000 lat