Pracownik pilnie poszukiwany. NASA szuka "Obrońcy Planety"

Pracownik pilnie poszukiwany - NASA szuka obrońcy ZiemiNASA

NASA poszukuje niebanalnego pracownika. Jest to zawód jedyny w swoim rodzaju. Jak twierdzą naukowcy, to najważniejszy tytuł zawodowy, jaki kiedykolwiek wymyślono.

Amerykańska agencja kosmiczna (NASA) wydała nietypowe ogłoszenie. Mianowicie poszukują "Obrońcy Planety". Jest to posada jedyna w swoim rodzaju. NASA zapewnia możliwość współpracy z wykształconym i błyskotliwym sztabem ludzi. "Obrońca Planety" będzie powołany na 3 do 5 lat. Jego głównym zadaniem będzie czyszczenie pojazdów kosmicznych, po to by chronić kosmos przed cząsteczkami i organizmami pochodzącymi z Ziemi.

Pomimo, że "Obrońca Planety" kojarzy się z wyimaginowanym światem, to propozycja jest realna. Strażnik odgrywa bardzo ważną i odpowiedzialną funkcję. Niestety oferty mogą składać jedynie obywatele pochodzenia amerykańskiego.

Przejdźmy do warunków

W porannej rozmowie w programie "Wstajesz i weekend" Karol Wójciki dziennikarz naukowy i popularyzator astronomii, przybliża jak wygląda praca marzeń.

Obrońca Ziemi będzie pracował stacjonarnie na Ziemi. Praca ta jest bardzo odpowiedzialna i żmudna. Jak powiedział Karol Wójciki, praca tego człowieka, będzie polegała na tym, aby wszystko, co leci w kosmos było absolutnie czyste.

- Pracownik pobiera mikroskopijne próbki z sondy, aby sprawdzić czy nie ma czegoś, co może zagrozić na przykład ekosystemowi Marsa. Kolejnym etapem jest studiowanie próbek. Próbki te ściągane są z innych planet i nie mogą zanieczyścić naszego środowiska. Jest to praca bardzo mozolna i ciężka. Dobrze płatna - dodaje Wójcicki.

Stawka też jest imponująca. Można zarobić nawet do 187 tysięcy dolarów rocznie.

Nie ma miejsca na niechlujność

- Jedną z największych fantazji wszystkich naukowców, wszystkich miłośników kosmosu jest to, aby w końcu znaleźć życie. Nie wiem, czy wiecie, ale my kiedyś przywieźliśmy życie z kosmosu. Astronauci z misji Apollo polecieli na Księżyc, wylądowali stosunkowo blisko sondy kosmicznej, która kilka lat wcześniej została wysłana na Księżyc. Podeszli, zabrali z niej próbki i zabrali na Ziemię. Wiecie, co tam znaleziono? Życie. Tylko to niestety nie było życie księżycowe. To było ziemskie życie. Jakiś niechlujny monter w NASA, kiedy montował sondę, gdzieś pewnie brudnym łapskiem dotknął, albo mu się ukruszyła kanapka i te bakterie, mikroby poleciały na Księżyc, przeżyły i potem przyleciały z powrotem na Ziemię - informuje.

Zanieczyszczenie kosmosu - globalny problem

Catharine Conley, naukowiec NASA, poinformował, że podpisano 50-letni międzynarodowy traktat, w którym wyznaczono standardy, aby zapobiec biologicznemu zanieczyszczeniu poza Ziemią. Ponadto dokument ten obejmuje ochronę biosfery planety od wszelkich obcych form życia.

- Bardzo istotne jest to, aby nie zniszczyć ekosystemu, który panuje w kosmosie. W każdej agencji kosmicznej, czy rosyjskiej, europejskiej, czy japońskiej jest człowiek, który dba o czystość w tzw. clean-roomach - miejscach, gdzie składa się sondy kosmiczne - informuje Karol Wójcicki.

Praca marzeń

Walka o to stanowisko pracy jest bardzo zacięta. Dziewięcioletni Jack Davis, uczeń czwartej klasy szkoły podstawowej w New Jersey, wysłał aplikację na stanowisko "Obrońcy Ziemi". Przyznał w liście, że marzy o tej pracy. Jak wspomniał, jest świadomy, że ma tylko dziewięć lat, co nie zmienia faktu, że idealnie sprawdzi się na tym stanowisku pracy. Jak napisał:

- Siostra uważa, że jestem jak obcy - dodaje chłopiec w liście.

Po krótkim czasie chłopiec uzyskał odpowiedź od samego dyrektora NASA Jima Greena. - W NASA, kochamy przybliżać dzieciom odległą przestrzeń kosmiczną i inspirować je do pracy jako naukowcy nowej generacji - informuje dyrektor.

List 9 letniego chłopca do dyrektora NASA Jima GreenaNASA

Przetrwają skrajne warunki

Naukowcy chcą zachować sterylną czystość. Jednak jest stworzenie, które potrafi wytrzymać wiele. Mikroskopijnej wielkości, nazywane niedźwiedziem wodnym lub niesporczakiem (Milnesium tardigradum) i jak się okazuje - potrafiące wyjść cało z każdej opresji. Stoi w opozycji do delikatnych organizmów żyjących na Ziemi.

- Są szalenie wytrzymałe, potrafią przetrwać dziesiątki lat, bez wody, potrafią przetrwać w kosmosie, promieniowanie kosmiczne, wysokie i niskie temperatury mówi Wójcicki.

Zobacz, jak wygląda stworzonko:

Autor: wd/aw / Źródło: NASA, TVN24

Źródło zdjęcia głównego: NASA

Po całej serii upalnych dni, temperatura coraz rzadziej będzie przekraczać 30 stopni. Jaka pogoda będzie towarzyszyła nam na przełomie lipca i sierpnia? Sprawdź długoterminową prognozę pogody na 16 dni przygotowaną przez Tomasza Wasilewskiego.

Pogoda na 16 dni: lato całkowicie zmieni swoje oblicze

Pogoda na 16 dni: lato całkowicie zmieni swoje oblicze

Pogoda na dziś. W poniedziałek 22.07 w części kraju pojawią się burze. Gwałtownym zjawiskom towarzyszyć będą obfite opady deszczu i silny wiatr. W porywach może wiać do 60-80 kilometrów na godzinę.

Pogoda na dziś - poniedziałek, 22.07. Burzowy zachód, upalny wschód

Pogoda na dziś - poniedziałek, 22.07. Burzowy zachód, upalny wschód

IMGW ostrzega przed spiekotą. Alarmy drugiego stopnia przed upałem zostały wydane na terenie 14 województw. Sprawdź, gdzie aura będzie groźna.

Pomarańczowe alarmy. IMGW ostrzega przed skwarem

Pomarańczowe alarmy. IMGW ostrzega przed skwarem

Wypadek w Tatrach. Na Kontakt 24 otrzymaliśmy nagranie z akcji ratunkowej przeprowadzonej w sobotę przez ratowników Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Dotyczyła ona mężczyzny, który upadł na szlaku i rozbił sobie głowę.

Upadł na szlaku, rozbił sobie głowę i stracił przytomność. Wypadek w Tatrach

Upadł na szlaku, rozbił sobie głowę i stracił przytomność. Wypadek w Tatrach

Chorwacka policja zatrzymała mężczyznę podejrzanego o podłożenie ognia w okolicach Trogiru. W czwartek pożar podszedł bardzo blisko kompleksów hotelowych, zagrażając bezpieczeństwu ponad 4000 ludzi, a w niedzielę wciąż trwało jego dogaszanie.

Miał podpalić las, został wyciągnięty z autobusu za nogi

Miał podpalić las, został wyciągnięty z autobusu za nogi

PAP, index.hr, tvnmeteo.pl

Położone w środkowym Chile jezioro Laguna del Maule wydaje z siebie dźwięki brzmiące jak piosenki z kosmosu. - Są one spowodowane ruchem lub pękaniem cienkich warstw lodu - powiedział glacjolog Andres Rivera.

To chilijskie jezioro śpiewa

To chilijskie jezioro śpiewa

Intensywne opady deszczu spowodowały, że na mapie Olsztyna pojawiło się kolejne jezioro - Płociduga Duża. Zbiornik ten osuszono w XIX wieku, by uzyskać łąki do wypasu koni. Zdaniem naukowców jezioro to jednak wkrótce znowu zniknie.

Na mapie Olsztyna pojawiło się kolejne jezioro

Na mapie Olsztyna pojawiło się kolejne jezioro

Trzęsienie ziemi odnotowano u wybrzeży Krety w niedzielny poranek. Wstrząsy miały magnitudę 5,3. Od soboty aktywność sejsmiczna w regionie wzrosła, a sytuacja jest na bieżąco monitorowana.

Trzęsienie o magnitudzie 5,3 u wybrzeży Krety

Trzęsienie o magnitudzie 5,3 u wybrzeży Krety

ERT News, naftemporiki.gr

Wzrosła liczba ofiar śmiertelnych zawalenia się mostu w północno-środkowych Chinach. Jak podały lokalne media, do rzeki wpadło 25 pojazdów. Do zdarzenia doszło po ulewach, jakie wystąpiły w piątek nad tą częścią Państwa Środka. Nad kraj nadciągają dalsze burze.

Samochody wpadły do rzeki. Los dziesiątek osób pozostaje nieznany

Samochody wpadły do rzeki. Los dziesiątek osób pozostaje nieznany

Temperaturę w miastach można kształtować poprzez zmianę użytkowania terenów dookoła nich. Zespół naukowców z Chin i Wielkiej Brytanii odkrył, że szeroki pas terenów zielonych naokoło metropolii może przyczyniać się do znaczącego obniżenia temperatury w centrum.

"Zielony pierścień" może schłodzić miasto w upały

"Zielony pierścień" może schłodzić miasto w upały

University of Surrey

Pełnia Koźlego Księżyca widoczna była na naszym niebie. Srebrny Glob nie wyglądał wcale na srebrny, ale przyjął charakterystyczną dla lata złotawą barwę. Zdjęcia otrzymaliśmy na Kontakt 24.

Srebrny Glob w odcieniach złota. Koźli Księżyc oczami Reporterów 24

Srebrny Glob w odcieniach złota. Koźli Księżyc oczami Reporterów 24

space.com, timeanddate.com, Kontakt 24, tvnmeteo.pl

Grecja mierzy się z kolejnym dniem fali upałów. W związku z temperaturą dochodzącą do około 40 stopni Celsjusza ponownie zamknięto niektóre obiekty archeologiczne, a także popularny wśród turystów Ogród Narodowy w Atenach. Strażacy walczą z pożarami w różnych regionach kraju.

Ponad 40 stopni. Ograniczenia dla turystów, rośnie zagrożenie pożarami

PAP, .ekathimerini.com, wetteronline.de

Pożary w zastraszającym tempie rozprzestrzeniają się w Europie. Zgodnie z danymi Europejskiego Systemu Informacji o Pożarach Lasu, do połowy lipca spłonęło ponad trzykrotnie więcej terenów zielonych, niż wynosi średnia dla tego okresu. Naukowcy ostrzegają, że zagrożenie pożarowe będzie coraz bardziej rosnąć.

Nawet optymistyczne scenariusze przerażają. Zobacz dane z tylko ośmiu dni

Nawet optymistyczne scenariusze przerażają. Zobacz dane z tylko ośmiu dni

EFFIS, EC, El Garroussi et al. (2024), Springer Nature

Słowackie pogotowie górskie (HZS) poinformowało o śmierci polskiego wspinacza, który w piątek nie przeżył upadku z Czarnego Szczytu. Tego dnia w Tatrach Wysokich zginął również inny turysta z Polski.

Kolejny śmiertelny wypadek Polaka w słowackich Tatrach

Kolejny śmiertelny wypadek Polaka w słowackich Tatrach

Niedźwiedź zaatakował 63-letniego pasterza owiec, ciężko raniąc go w nogę - poinformował w sobotę portal "digi24.ro". Do zdarzenia doszło w południowych Karpatach w Rumunii.

Atak niedźwiedzia w Karpatach. Pasterz został ciężko ranny w nogę

Atak niedźwiedzia w Karpatach. Pasterz został ciężko ranny w nogę

PAP, tvnmeteo.pl, adevarul.ro, news.ro

Na 20 lipca 2024 roku przypada 55 rocznica historycznej misji Apollo 11, pierwszego lądowania człowieka na Księżycu. Ostatni żyjący z jej uczestników, Buzz Aldrin, opowiedział z tej okazji, jakie znaczenie miał dla niego spacer po powierzchni Srebrnego Globu.

55 lat temu ludzkość zrobiła wielki skok

NASA, tvnmeteo.pl

Bułgarscy strażacy od wielu dni zmagają się z potężnymi pożarami, które trawią ich kraj. Walkę z żywiołem utrudnia bardzo wysoka temperatura i brak opadów. W kilku miejscowościach niezbędna była ewakuacja mieszkańców.

Spalone domy, ludzie uciekający przed ogniem. Pożary w Bułgarii

Spalone domy, ludzie uciekający przed ogniem. Pożary w Bułgarii

Seria tornad nawiedziła w poniedziałek hrabstwo Cook w Stanach Zjednoczonych. Jak podaje Krajowa Służba Pogodowa (NWS), odnotowano ich aż 24. Tym samym padł nowy rekord liczby powstałych tornad na tym terenie jednego dnia.

Rekordowa liczba tornad w rejonie Chicago. Odnotowano ich aż 24

Rekordowa liczba tornad w rejonie Chicago. Odnotowano ich aż 24

PAP,wgntv.com

Naukowcy z NASA byli oszołomieni, gdy skała, po której przejechał 30 maja łazik Curiosity, pękła, ujawniając coś, czego nigdy wcześniej nie widziano na Czerwonej Planecie: żółte kryształy siarki.

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

Niespodzianka w marsjańskiej skale. Co odkrył łazik Curiosity?

NASA, phys.org

Fala upałów nawiedziła Hiszpanię. W andaluzyjskim mieście Écija temperatura przekroczyła w piątek 40 stopni Celsjusza. Ministerstwo Zdrowia w Madrycie apeluje do ludzi, aby pili wodę i chronili się przed słońcem.

To miasto nazywane jest "patelnią" Hiszpanii. "Upał jest tu nie do wytrzymania"

To miasto nazywane jest "patelnią" Hiszpanii. "Upał jest tu nie do wytrzymania"

Z 14 do 17 wzrosła w piątek liczba wydanych alertów najwyższego stopnia z powodu upałów we Włoszech, objęto nimi miasta od północy po południe kraju. Są ofiary śmiertelne, ludzie mdleją na przystankach i w kolejkach. W związku z masowo włączoną klimatyzacją dochodzi do przerw w dostawach prądu.

Zmarła roczna dziewczynka, ludzie mdleją w kolejkach. Włochy kontra ekstremalne gorąco

Zmarła roczna dziewczynka, ludzie mdleją w kolejkach. Włochy kontra ekstremalne gorąco

PAP, Euronews

Tony martwych ryb unoszą się na powierzchni rzeki Piracicaba w brazylijskim stanie Sao Paulo. Władze ostrzegły, że skutki tej katastrofy ekologicznej mogą być odczuwalne dla regionu przez wiele lat.

20 ton martwych ryb w rzece. "Przerażający widok"

20 ton martwych ryb w rzece. "Przerażający widok"

Za nami spektakularne burze i gorące dni. Zapanowało lato w pełnej krasie, choć dla wielu upał jest nieznośny. Wyliczenia europejskich i amerykańskich modeli meteorolgicznych szacują, że w trzeciej dekadzie lipca w Polsce się ochłodzi. Rejsowiec "Aura" zawinąć ma do spokojnego portu. Pytanie tylko na jak długo? Sprawdza to synoptyk tvnmeteo.pl Arleta Unton-Pyziołek.

Co dalej z pogodą? Nasza synoptyk o tym, że "model kreśli malowniczą zatokę chłodu"

Co dalej z pogodą? Nasza synoptyk o tym, że "model kreśli malowniczą zatokę chłodu"

Jest nadzieja na przetrwanie krytycznie zagrożonego wyginięciem krokodyla syjamskiego. W Parku Narodowym Kardamon w Kambodży, na wolności, wykluło się 60 młodych osobników. To największy odnotowany przypadek rozrodu tego gatunku w tym stuleciu.

Wykluło się 60 krokodyli syjamskich. Jest nadzieja dla krytycznie zagrożonego gatunku

CNN, phys.org, BBC

Strażacy, którzy od połowy lipca walczą z pożarami lasów w regionie Jakucji na Syberii, nie mogą opanować żywiołu. Walkę z ogniem utrudnia silny wiatr i wysoka temperatura. Żywioł pochłonął ponad 900 tysięcy hektarów tajgi.

Płonie Syberia. Ogień strawił niemal milion hektarów tajgi

Trzęsienie ziemi o magnitudzie 7,4 nawiedziło północne Chile przy granicy z Boliwią i Argentyną - podała amerykańska agencja geologiczna USGS. Nie ma informacji ofiarach lub większych zniszczeniach.

Trzęsienie ziemi w Chile. Najsilniejsze od ośmiu lat

Trzęsienie ziemi w Chile. Najsilniejsze od ośmiu lat

Reuters, PAP, ABC News

Badacze chcą zmienić to, jak Międzynarodowa Unia Astronomiczna definiuje planety. Jak przekazali astronomowie, dotychczas obejmowała ona jedynie światy krążące dookoła Słońca. Według nowej definicji, planety mogłyby obiegać także inne gwiazdy - i nie tylko.

Astronomowie chcą zmienić definicję planety. Czy to szansa dla Plutona?

Astronomowie chcą zmienić definicję planety. Czy to szansa dla Plutona?

UCLA

Zalane autostrady, podtopione budynki, brak prądu - z takimi trudnościami musieli się mierzyć mieszkańcy największego kanadyjskiego miasta. Toronto nawiedziły ulewne deszcze. Takich opadów nie było tu od ponad 80 lat.

Woda sięgała dachów samochodów. Takich opadów nie było od ponad 80 lat