Psy często towarzyszą nam podczas oglądania telewizji. Okazuje się, że ekran telewizora przykuwa ich uwagę najczęściej, kiedy pojawia się na nim jakieś zwierzę, a najchętniej wpatrują się w inne psy. Naukowcy sprawdzali, jak czworonogi reagują na materiały wideo, żeby udoskonalić metody badania ich wzroku.
To, że psy są zainteresowane filmami w telewizji, na komputerach albo tabletach, naukowcy udowadniali kilkukrotnie, wiedzą też o tym właściciele czworonogów. Teraz badacze ze School of Veterinary Medicine na Uniwersytecie Wisconsin-Madison (USA) sprawdzili, jakie treści przyciągają psy przed ekrany, ale też jak wiek i wzrok wpływają na zainteresowanie kudłatych telewidzów treściami wideo.
- Naszym celem jest ustalenie, co psy lubią oglądać w telewizji. To interesujące z punktu widzenia psiej behawiorystyki, ale chcemy również opracować nowe metody badania wzroku psów - mówiła doktor Freya Mowat, specjalistka w dziedzinie okulistyki weterynaryjnej, która kierowała badaniem. Przeprowadzili je naukowcy ze School of Veterinary Medicine na Uniwersytecie Wisconsin-Madison (USA).
Badaczka dodała, że jej zespół chce się też dowiedzieć, czy w miarę starzenia się psy potrzebują - tak jak ludzie - silniejszego oświetlenia albo wyraźnego oznaczenia schodów. - Wiemy, że z wiekiem wzrok psów może się znacznie pogorszyć. Stwierdzenie stopnia tych zmian jest ważne także ze względu na bezpieczeństwo i komfort życia psów - przekonywała Mowat.
Jak tłumaczyła dr Mowat, próby zastosowania u psów testów wzroku wykorzystywanych do badania ludzi, zwykle kończyły się niepowodzeniem, bo okazywały się za trudne lub wymagały zbyt długiego i kosztownego szkolenia weterynarzy okulistów. Wraz z innymi badaczami Mowat uznała, że filmy mogą utrzymać uwagę psich pacjentów na tyle długo, by lekarze mogli zebrać najważniejsze informacje na temat funkcji wzrokowych zwierzaków. Żeby psy chciały oglądać telewizję lub filmy w komputerze, konieczne było stwierdzenie, jakie materiały interesują je najbardziej.
Psy najchętniej oglądają inne psy
Naukowcy z Uniwersytetu Wisconsin-Madison stworzyli więc ankietę dla właścicieli psów. W kwestionariuszu pytano między innymi o nawyki psów podczas domowych seansów, a także o wiek, płeć, rasę i miejsce ich zamieszkania. Właściciele mogli też pokazać swoim pupilom cztery krótkie, przygotowane przez badaczy filmy przedstawiające między innymi przedmioty i inne zwierzęta, a potem zanotować ich reakcje.
Analiza informacji, które podali właściciele czworonogów wykazała, że dowolne materiały wideo najczęściej oglądały psy myśliwskie i pasterskie. Wśród wszystkich badanych największym zainteresowaniem cieszyły się filmiki przedstawiające inne zwierzęta, a zwłaszcza psy. Ludzie na ekranie nie przykuwali specjalnej uwagi czworonogów - ta kategoria obrazów znalazła się na 9. (z 17) miejscu listy interesujących psy tematów. Co 10. zwierzaka wciągały kreskówki, a 90 procent "widzów" zaciekawiał ruch. Właściciele 78 procent psów zauważyli, że ich zwierzaki podczas oglądania materiałów wideo były aktywne: biegały, skakały, śledziły akcję na ekranie, czasem szczekały lub piszczały.
Jak spodziewali się autorzy pracy, zainteresowanie filmami i reakcja na nie zależały od wieku i stanu wzroku zwierzaków. Im starsze i słabiej widzące były psy, tym mniej zwracały uwagę na to, co działo się na ekranie.
Na prośbę naukowców o wzięcie udziału w badaniu i wypełnienie kwestionariusza odpowiedziało ponad 1600 osób z całego świata. W pracach uwzględniono dane 1246 psów. Ich średni wiek to 4 lata, 54 proc. było psami rasowymi, a 86 proc. należało do obywateli USA. Badanie trwało od marca 2022 r. do marca 2023 r. Wyniki prac opublikowano w magazynie "Applied Animal Behaviour Science".
W dwóch kolorach
Badania nad oglądaniem telewizji przez czworonogi prowadzili wcześniej m.in. naukowcy z Kanady. Sprawdzali, jak psy postrzegają materiały wideo w telewizorze lub na monitorze komputera. Okazało się m.in., że zwierzęta lepiej widzą filmy na nowoczesnych ekranach. Psie oko rejestruje drgania o częstotliwości 75 Hz (dla ludzi to 55 Hz). W starszych odbiornikach, które miały częstotliwość odświeżania ekranu na poziomie 60 Hz (60 obrazów na sekundę), zwierzęta widziały męczące migotanie obrazu. Poza tym u psów występuje mniej fotoreceptorów (receptorów wrażliwych na długość fal konkretnych kolorów) niż u ludzi. Człowiek ma ich trzy rodzaje, pies dwa - jeden reagujący na barwę niebieską, a drugi na żółtą. Zwierzak widzi więc tylko w tych kolorach i odcieniach szarości.
Tę wiedzę wykorzystują m.in. nadawcy jedynej dotąd na świecie telewizji dla psów. W działającym od 2021 r. kanale kablowym Dog TV, dostępnym m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Francji Australii i Brazylii, dominują materiały wideo w niebiesko-żółtej tonacji. Zwolennicy takiej rozrywki dla czworonogów uważają, że telewizja bawi psy, ale też pozwala im m.in. uporać się z lękiem separacyjnym, kiedy ich właścicieli nie ma w domu albo pokonać strach przed dźwiękami i obrazami, które wywołują w nich niepokój.
Według amerykańskiej organizacji World Population Review, zbierającej dane demograficzne, w jednej trzeciej wszystkich gospodarstw na świecie jest przynajmniej jeden pies. Całkowita liczba tych zwierząt na świecie wynosi od 700 milionów do jednego miliarda, w Polsce jest ich ponad 7,5 mln.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Adobe Stock