Po raz pierwszy od początku przekopu Mierzei Wiślanej woda morska Bałtyku wymieszała się ze słodkimi wodami Zalewu Wiślanego. Otwarta została bowiem śluza kanału.
Jej zadaniem jest kontrola przepływu – chodzi o to, by wody Zatoki Gdańskiej mieszały się z tymi z Zalewu w jak najmniejszym stopniu. Urządzenie - jak tłumaczył reporter TVN24 - pomaga także w kontroli poziomu wód przy bezpiecznym przepływie z jednego zbiornika do drugiego. Śluza ma 200 metrów długości, szerokość 25 metrów i głębokość 6,5 metra. Jej testy zakończyły się pozytywnie.
Flagowy projekt rządu
Jak relacjonuje Jacek Szymański z konsorcjum NDI/Besix, dyrektor projektu budowy przekopu Mierzei Wiślanej, pierwsze zalanie śluzy odbyło się we wtorek 31 maja. - Teraz skupiamy się na realizacji prac przede wszystkim od strony Zatoki Gdańskiej na falochronach - opowiada.
Reporter TVN24 Adam Krajewski, który obserwował zalewanie śluzy, przypomniał, że oficjalne otwarcie kanału żeglugowego zaplanowano na 17 września.
Wtedy pierwsze jednostki będą mogły przepłynąć z Zalewu na Bałtyk i w odwrotnym kierunku. Początkowo mają to być jednostki o małym zanurzeniu. Konieczne będzie bowiem zakończenie pogłębienia toru wodnego przez Zalew Wiślany do portu w Elblągu i modernizacja samego portu.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>
Flagowy projekt rządu PiS
Budowa przekopu to jeden z flagowych projektów rządów Prawa i Sprawiedliwości. Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga ma mieć blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 kilometra stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały minimum 5 metrów głębokości.
Resort infrastruktury informował wcześniej, że po ukończeniu całej inwestycji w 2023 roku z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki o długości do 100 metrów, szerokości do 24 metrów i zanurzeniu do 4,5 metra. Według Ministerstwa Infrastruktury dzięki inwestycji na Zalew Wiślany będą mogły wpływać m.in. promy, statki wycieczkowe i towarowe.
Całkowity koszt inwestycji ma się zamknąć w 2 miliardach złotych.
Autorka/Autor: eŁKa/rzw
Źródło: TVN24 Pomorze
Źródło zdjęcia głównego: TVN24