Kolej

Kolej

Niemieccy maszyniści kolejowi rozpoczęli strajk - poinformował związek zawodowy maszynistów GDL. Pracę przerwała obsługa pociągów pasażerskich i towarowych. Związkowcy domagają się podwyżki płac i krótszego czasu pracy. W środę do kolejarzy dołączą piloci towarowej Lufthansy.

- Pendolino jeździ w innych krajach Europy, więc nie widzę powodu, by nie miało jeździć u nas - powiedział w TVN24 Biznes i Świat Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju. Jak dodał wniosek o dopuszczenie do ruchu szybkiego pociągu jest nadal rozpatrywany. - To duży projekt, a one mają tendencję do wydłużania się - tłumaczył opóźnienia.

Były prezes i były wiceprezes Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów, podejrzani w śledztwie dotyczącym nieprawidłowości w Kolejach Śląskich, zostali zwolnieni do domu po wpłaceniu kaucji. Po wpłaceniu poręczenia majątkowego został także zwolniony były doradca zarządu KŚ. Ciągle trwają prokuratorskie czynności z udziałem trzech innych podejrzanych.

Zamieszanie wokół Pendolino trwa. Zarówno przedstawiciele Alstomu, producenta pociągu, jak i PKP Intercity zapewniają o swojej „wielkiej determinacji”, aby pierwsi pasażerowi pojechali nim w grudniu tego roku. Rośnie jednak liczba negatywnych komentarzy, a w nich mity, kłamstwa i niedomówienia. Postanowiliśmy zmierzyć się z tymi najczęściej powtarzanymi.

Od dziś obowiązuje druga z sześciu tegorocznych zmian rozkładu jazdy pociągów. Niedogodności potrwają do połowy czerwca. Pasażerowie nadal nie pojadą pociągami z Krakowa do Zakopanego, utrudnienia wystąpią także m.in. na trasie Warszawa-Łódź.

Pierwszy z zamówionych dla polskich kolei pociąg pendolino ruszył w drogę. Na razie to tylko test. Na torze doświadczalnym w Żmigrodzie badany jest specjalną aparaturą. Tam również uczą się najlepsi maszyniści, którzy w przyszłości siądą za sterami najszybszego polskiego pociągu. Testy na Dolnym Śląsku potrwają co najmniej do końca miesiąca.

- Na zachodzie takie pociągi widziano już kilkanaście lat temu. Nazywanie tego wydarzeniem kosmicznym jest prowincjonalne. To nie jest najnowszy szczyt techniki - mówi prof. Stanisław Krawiec z Politechniki Śląskiej. Specjaliści studzą emocje związane z zakupem przez PKP Intercity włoskiego pociągu pendolino. Jak twierdzą, polskie firmy mogłyby wyprodukować go znacznie taniej.

Legendarne Pendolino już w Polsce. Już w barwach Polskich Kolei Państwowych. Oficjalnie powitane we Wrocławiu - jedzie na testy. Potencjalni pasażerowie patrzą i już pytają, kiedy i oni pojadą. Za ile. I jak szybko. Na razie wiadomo tyle, że polskie tory - włoskie Pendolino trochę przyhamują.

W samo południe wypolerowany pociąg pendolino wjechał na wrocławski dworzec i otworzył drzwi dla pasażerów. Przez 3,5 godziny luksusowe składy zwiedziło cztery tysiące osób. - Pociąg jest bardzo ładny i wygodny - mówili jedni, a inni dodawali, że taki pociąg na świecie to standard.

- Ten pociąg będzie się rozpędzał do 200 km/h, przynajmniej taki jest plan na linii kolejowej - mówił na antenie TVN24 o Pendolino Wojciech Śmiech z "Rynku Kolejowego". Zaznaczył jednak, że pociąg tak szybko nie pojedzie od razu, a dopiero w 2014 roku.

- Zobaczyłam ogromny pocisk, usłyszałam huk. Sądziłam, że pociąg jedzie prosto na mnie - opowiada kobieta, świadek wypadku pociągu pod Santiago de Compostela, mieszkająca w pobliżu miejsca katastrofy. Katastrofę przeżyli obaj maszyniści pociągu. Jeden z nich miał powiedzieć: Ofiary są na moim sumieniu. Drugi powtarzać miał: Co ja zrobię, co ja zrobię.