Zignorowany TAWS i gość w kokpicie. Przyczyny katastrofy rosyjskiego samolotu


Błąd pilota był przyczyną katastrofy rosyjskiego samolotu Suchoj Superjet w Indonezji - oznajmili indonezyjscy śledczy.

Samolot Suchoj Superjet 100 rozbił się w Indonezji 9 maja. Maszyna uderzyła w strome zbocza wysokiego masywu wulkanu Salak. 45 osób przebywających na pokładzie zginęło na miejscu. Poza rosyjską załogą byli to głównie przedstawiciele miejscowych linii lotniczych i dziennikarze.

Maszyna wykonywała drugi tego dnia lot pokazowy, który miał przekonać potencjalnych lokalnych kupców do rosyjskiej maszyny.

Błędy ludzkie

Na konferencji prasowej poświęconej przyczynom katastrofy indonezyjscy śledczy oznajmili, że samolot obniżył lot niebezpiecznie nisko i przez to uderzył w górę. Indonezyjczycy dodali, że system ostrzegania przed zderzeniem z ziemią (TAWS)kilkukrotnie wysyłał sygnał ostrzegawczy.

Pilot wyłączył go jednak, bo myślał, że działał on wadliwie. - Załoga nie była świadoma górzystych warunków - powiedział szef komisji śledczej Tatang Kurniadi.

Inną przyczyną katastrofy, według śledczych, był też zły system radarowy. Służby radarowe w Dżakarcie nie mogły określić właściwej wysokości samolotu, a on z kolei nie był wyposażony w system ostrzegania przed minimalną wysokością (MSAW) odpowiedni do terenu wokół Salak.

Co więcej, śledczy ustalili, że w kokpicie przez 38 minut obecny był potencjalny nabywca samolotu dyskutujący z pilotem zużycie paliwa maszyny. Według Indonezyjczyków, pilot przez rozmowę roproszył się, przez co samolot zszedł z kursu.

Nadzieja przemysłu

Prace projektowe przy Supejecie rozpoczęto w 2000 roku, a pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w 2008. Przez następne trzy lata prowadzono żmudny i wymagający proces uzyskania certyfikacji w Rosji, a przede wszystkim na zachodzie, bez czego nie ma szans na sprzedaż samolotu na rynku globalnym.

Ostatecznie Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego wydała certyfikat na początku 2012 roku. Rosjanie już wcześniej rozpoczęli produkcję na potrzeby wewnętrzne. Do tej pory zbudowano osiem seryjnych Superjetów, a pierwszy lot krajowy wykonano w kwietniu 2011 rok

Autor: mtom / Źródło: Reuters