Zemsta na pasażerze, problemy finansowe, choroba. Pilotom zdarzało się już zabijać

Piloci powodowali już katastrofy
Piloci powodowali już katastrofy
Źródło: MSW Francji
Prawdopodobne celowe spowodowanie katastrofy przez drugiego pilota airbusa linii Germanwings wywołało szok, ale w przeszłości zdarzały się już podobne przypadki. Zazwyczaj badaniu takich katastrof towarzyszyły kontrowersje. Ich wspólną cechą jest to, że maszyny bez wyraźniej przyczyny gwałtownie zniżały się i uderzały w ziemię lub wodę.

Tego rodzaju katastrof było w ciągu kilku ostatnich dekad kilka. Tylko w przypadku jednej większość pasażerów przeżyła. Pozostałe kończyły się tak gwałtownie, że ginęli wszyscy na pokładzie, łącznie 422 osoby.

Choroba psychiczna kapitana

Najdawniejszym znanym przypadkiem, w którym wskazano na pilota jako umyślnego sprawcę katastrofy, był przypadek lotu nr 350 linii Japan Airlines, który rozbił się w 1982 roku na podejściu do lotniska Haneda w Tokio. W tym wypadku nie było większych wątpliwości co do winy jednego z pilotów. 35-letni kapitan Seiji Katagiri podczas podejścia do lądowania uruchomił odwracacze ciągu w dwóch z czterech silników. To specjalne systemy, które wspomagają hamowanie na pasie, poprzez skierowanie gorących gazów wylatujących z silnika do przodu.Doprowadziło to do gwałtownego zwolnienia maszyny, które zaczęła szybko tracić wysokość i spadła do płytkiej wody około 300 metrów przed początkiem pasa. Drugi pilot i inżynier (trzeci członek załogi, którego w nowoczesnych samolotach już nie ma) w ciągu kluczowych sekund próbowali obezwładnić kapitana i odzyskać kontrolę nad samolotem, ale bezskutecznie.Na szczęście maszyna spadła z małej wysokości i zderzyła się z wodą dość łagodnie. Zginęły 24 osoby. Kapitan Katagiri przeżył i był jedną z pierwszych osób, które dostały się do łodzi ratunkowej. Próbował udawać, że jest jednym z pasażerów, ale został ujęty. Podczas procesu orzeczono, że jest chory psychicznie. Nie trafił do więzienia, ale do zakładu psychiatrycznego.

Taki sam samolot DC-8 linii Japan Airlines został rozbity przez kapitana Katagiriego
Taki sam samolot DC-8 linii Japan Airlines został rozbity przez kapitana Katagiriego
Źródło: Piet Strunk | Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

Katastrofa przez problemy miłosne

Kolejne katastrofy tego rodzaju miały miejsce dopiero w latach 90. W 1994 roku z niewyjaśnionych przyczyn rozbił się samolot ATR 42 linii Royal Air Maroc. Około dziesięciu minut po starcie z lotniska w Agadirze (Maroko), na wysokości pięciu kilometrów, maszyna weszła w strome nurkowanie i z impetem uderzyła w ziemię. Zginęli wszyscy obecni na pokładzie, 44 osoby.Śledztwo wykazało, że samolot był w pełni sprawny. Pilot Younes Khayati świadomie wyłączył autopilota i skierował maszynę prosto ku ziemi. Śledczy oznajmili, że „uczynił to z zamiarem popełnienia samobójstwa”. Miał mieć problemy w życiu uczuciowym. Związki zawodowe pilotów krytykowały te ustalenia, twierdząc, że doszło do awarii, ale nie zostało to potwierdzone.

Tajemnicze wyłączenie nagrywania dźwięku

Trzy lata później doszło do podobnej katastrofy w Azji. Boeing 737 linii SilkAir rozbił się podczas lotu z Dżakarty do Singapuru. Lecąc na wysokości przelotowej (około 11 kilometrów) samolot niespodziewanie i bez wyraźnej przyczyny wszedł w ostre nurkowanie. Po chwili leciał niemal pionowo w dół. Maszyna zaczęła się rozpadać jeszcze w powietrzu, bowiem przekroczyła barierę dźwięku, do czego nie była przystosowana. Samolot, spadając, pokonał 11 kilometrów w mniej niż minutę.Siła uderzenia była tak wielka, że z maszyny niewiele zostało. Szczątki wbiły się na 15 metrów w dno rzeki Musi. Zginęły wszystkie 104 osoby na pokładzie. Tylko kilka udało się zidentyfikować.Śledztwo prowadzili równolegle specjaliści z USA i Indonezji. Ci pierwsi orzekli, że winny był kapitan Tsu Way Ming, który miał celowo wyłączyć nagrywanie dźwięków z kabiny, po czym wprowadzić samolot w nurkowanie. Nie znaleziono żadnych śladów awarii maszyny. Kapitan miał natomiast problemy finansowe. Indonezyjscy śledczy nie podzielili jednak zdania Amerykanów. Ich zdaniem nie było dość dowodów, aby wyciągnąć takie wnioski.

Boeing 737 spadł z wielką prędkością. Maszyna została rozerwana na małe części
Boeing 737 spadł z wielką prędkością. Maszyna została rozerwana na małe części
Źródło: NTSB

Zemsta za degradację

Dwa lata później u atlantyckiego wybrzeża USA rozbił się Boeing 767 egipskich linii Egyptair. Maszyna bez wyraźnej przyczyny zaczęła spadać i uderzyła w wodę. Zginęli wszyscy na pokładzie, łącznie 217 osób. Egipscy śledczy poprosili Amerykanów o przeprowadzenie śledztwa. Najważniejszym dowodem okazały się nagrania dźwięku z kokpitu. Wynikało z nich, że drugi pilot, 36-letni Adel Anwar, celowo doprowadził do katastrofy. Zaczął działać, gdy kapitan wyszedł do toalety. Ustawił silniki na bieg jałowy i wszedł w płytkie nurkowanie. Zaczął przy tym powtarzać „Polegam na Bogu”. Po chwili do kabiny wrócił zaniepokojony kapitan (wówczas drzwi nie były jeszcze blokowane) i zaczął pytać, co się dzieje. Czarne skrzynki zarejestrowały, że mniej więcej w tym czasie ster kapitana zmienił pozycję na maksymalnie do góry, podczas gdy pierwszego pilota maksymalnie w dół. Silniki zostały natomiast całkiem wyłączone. Kapitan jeszcze przez chwilę walczył z pierwszym oficerem, starając się odzyskać kontrolę nad maszyną, ale bezskutecznie.Egipskie władze zakwestionowały ustalenia Amerykanów i wszczęły własne śledztwo. Ustalono w nim, że przyczyną katastrofy była awaria mechaniczna. Sensacyjności sprawy dodały zeznania innego pilota linii EgyptAir, który w 2000 roku poprosił o azyl w Wielkiej Brytanii i oświadczył, że Adel Anwar tuż przed feralnym lotem otrzymał reprymendę od wyższego rangą pracownika linii i został zdegradowany za niewłaściwe zachowania. Miał już nie wrócić do lotów na intratnej linii do USA. Urzędnik był na pokładzie samolotu w momencie katastrofy.

Rejestrator dźwięku z samolotu Egypt Air po wydobyciu z Atlantyku
Rejestrator dźwięku z samolotu Egypt Air po wydobyciu z Atlantyku
Źródło: US Navy

Drugi pilot wyszedł do łazienki

Do kolejnej katastrofy tego rodzaju doszło w 2013 roku. Samolot Embraer 190 linii Mozambican bez wyraźnej przyczyny wszedł w nurkowanie podczas lotu nad Namibią i wbił się w ziemię. Zginęły wszystkie 33 osoby na pokładzie.Śledztwo wykazało, że z niewyjaśnionych przyczyn kapitan Herminio dos Santos Fernandes ręcznie nakazał samolotowi zniżanie na kolejno coraz niższy pułap, aż ostatecznie ustawił wysokość niższą niż poziom gruntu. Rejestratory nagrały szereg alarmów rozlegających się w kokpicie, na które nie było reakcji. Dało się natomiast usłyszeć krzyki drugiego pilota, który chwilę wcześniej wyszedł do łazienki. Próbował sforsować drzwi, ale bezskutecznie. Samolot wbił się z dużą prędkością w ziemię.

Oddech było słychać do końca

Według francuskich śledczych bardzo podobnie wyglądała katastrofa airbusa A320 linii Germanwings, który wbił się we wtorek w zbocza Alp. Prokuratura sugeruje winę młodego drugiego pilota. Na nagraniach z czarnej skrzynki słychać, że nie wpuścił do kokpitu kapitana, nakazał maszynie zniżanie, zignorował alarmy systemów i wleciał w ziemię. Do końca słychać jego miarowy oddech. Według śledczych wskazuje to na celowe i świadome działanie.Nie ma żadnych wskazówek co do tego, dlaczego 28-letni Niemiec miałby popełnić samobójstwo i zamordować przy tym dodatkowe 149 osób. Według najnowszych doniesień niemieckich mediów, policja wkroczyła do jego mieszkania oraz mieszkania jego rodziców. Linie lotnicze zapewniają, że mężczyzna przeszedł wszystkie wymagane badania i nie sprawiał żadnych problemów.

Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach

Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Źródło: Fakty z Zagranicy - TVN24 BiS
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Katastrofa German Wings. Ojciec Lubitza zwołuje konferencje
Teraz oglądasz
Do katastrofy Germanwings doszło w marcu 2015 roku
Do katastrofy Germanwings doszło w marcu 2015 roku
Teraz oglądasz
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Lubitz "testował" katastrofę w czasie poprzedniego lotu
Teraz oglądasz
03.04 | To już pewne. Andreas Lubitz celowo rozbił airbusa Germanwings
03.04 | To już pewne. Andreas Lubitz celowo rozbił airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Zapis drugiej czarnej skrzynki: Lubitz zwiększał prędkość airbusa przed katastrofą
Zapis drugiej czarnej skrzynki: Lubitz zwiększał prędkość airbusa przed katastrofą
Teraz oglądasz
Przeprosiny i podziękowania szef Lufthansy na miejscu katastrofy
Przeprosiny i podziękowania szef Lufthansy na miejscu katastrofy
Teraz oglądasz
Prokuratura: Lubitz miał w przeszłości myśli samobójcze
Prokuratura: Lubitz miał w przeszłości myśli samobójcze
Teraz oglądasz
29.03 | Dramatyczne ostatnie chwile na pokładzie airbusa Germanwings
29.03 | Dramatyczne ostatnie chwile na pokładzie airbusa Germanwings
Teraz oglądasz
Na miejscu katastrofy wciąż trwają poszukiwania szczątków ofiar
Na miejscu katastrofy wciąż trwają poszukiwania szczątków ofiar
Teraz oglądasz
Na miejsce katastrofy przyjechali bliscy ofiar
Na miejsce katastrofy przyjechali bliscy ofiar
Teraz oglądasz
Rzecznik WIM o rannych Polkach
Rzecznik WIM o rannych Polkach
Teraz oglądasz
Lasek: NPW ws. decyzji o odejściu na drugi krąg bliżej MAK, niż komisji Millera
Lasek: NPW ws. decyzji o odejściu na drugi krąg bliżej MAK, niż komisji Millera
Teraz oglądasz
"Bild am Sonntag": Lubitzowi pogarszał się wzrok. To było przyczyną depresji
"Bild am Sonntag": Lubitzowi pogarszał się wzrok. To było przyczyną depresji
Teraz oglądasz
Była partnerka Lubitza: chciał zmienić system, zostać zapamiętany
Była partnerka Lubitza: chciał zmienić system, zostać zapamiętany
Teraz oglądasz
"Malownicze tereny w tym kontekście nabrały tragicznego wymiaru". Reporter TVN24 na miejscu katastrofy airbusa
"Malownicze tereny w tym kontekście nabrały tragicznego wymiaru". Reporter TVN24 na miejscu katastrofy airbusa
Teraz oglądasz
27.03 | Tajemnice pilota Andreasa Lubitza
27.03 | Tajemnice pilota Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
27.03 | Po tragedii w Alpach linie lotnicze zmieniają procedury
27.03 | Po tragedii w Alpach linie lotnicze zmieniają procedury
Teraz oglądasz
27.03 | Jak długo potrwa jeszcze akcja poszukiwania zwłok ofiar katastrofy?
27.03 | Jak długo potrwa jeszcze akcja poszukiwania zwłok ofiar katastrofy?
Teraz oglądasz
Pilot airbusa pokazuje, jak zablokować wejście do kokpitu
Pilot airbusa pokazuje, jak zablokować wejście do kokpitu
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Herostratos w kokpicie, obłędny czyn
Niemieckie media: Herostratos w kokpicie, obłędny czyn
Teraz oglądasz
Marcus Niesczery o przeszukaniu u Lubitza
Marcus Niesczery o przeszukaniu u Lubitza
Teraz oglądasz
Niemieckie media: Lubitz miał dziewczynę, zerwał z nią
Niemieckie media: Lubitz miał dziewczynę, zerwał z nią
Teraz oglądasz
Pilot rozmyślenie doprowadził do katastrofy
Pilot rozmyślenie doprowadził do katastrofy
Teraz oglądasz
Przeszukanie domu rodzinnego Andreasa Lubitza
Przeszukanie domu rodzinnego Andreasa Lubitza
Teraz oglądasz
Piloci rozbijali samoloty
Piloci rozbijali samoloty
Teraz oglądasz
Zmiana procedur
Zmiana procedur
Teraz oglądasz
Ekstremalnie trudna akcja. Wideo z miejsca katastrofy
Ekstremalnie trudna akcja. Wideo z miejsca katastrofy
Teraz oglądasz
1700 m n.p.m, 5 km od miejsca katastrofy. "Dalej pójść już nie możemy"
1700 m n.p.m, 5 km od miejsca katastrofy. "Dalej pójść już nie możemy"
Teraz oglądasz
Jak wejść do kokpitu samolotu? Film instruktażowy Airbusa
Jak wejść do kokpitu samolotu? Film instruktażowy Airbusa
Teraz oglądasz
Merkel: Jesteśmy winni ofiarom i ich bliskim przeprowadzenie drobiazgowego śledztwa
Merkel: Jesteśmy winni ofiarom i ich bliskim przeprowadzenie drobiazgowego śledztwa
Teraz oglądasz
Jakie badania przechodzą piloci
Jakie badania przechodzą piloci
Teraz oglądasz
"Były już przypadki takiej samozagłady"
"Były już przypadki takiej samozagłady"
Teraz oglądasz
Koledzy Lubitza z aeroklubu: Odnawiał u nas licencję. To był życzliwy, wesoły, miły człowiek
Koledzy Lubitza z aeroklubu: Odnawiał u nas licencję. To był życzliwy, wesoły, miły człowiek
Teraz oglądasz
Piloci Germanwings boją się latać airbusami. Narzekają na ich stan techniczny
Piloci Germanwings boją się latać airbusami. Narzekają na ich stan techniczny
Teraz oglądasz
W kokpicie pozostał kapitan airbusa. Miał mniejsze doświadczenie niż drugi pilot
W kokpicie pozostał kapitan airbusa. Miał mniejsze doświadczenie niż drugi pilot
Teraz oglądasz
Rodziny ofiar katastrofy wyleciały z Barcelony do Marsylii
Rodziny ofiar katastrofy wyleciały z Barcelony do Marsylii
Teraz oglądasz

Katastrofa samolotu Germanwings w Alpach

Autor: mk/ja/kwoj / Źródło: tvn24.pl

Czytaj także: