Z ankiety przeprowadzonej przez brytyjski ośrodek badawczy Which? wynika, że Wizz Air to najgorsza linia lotnicza w Europie, a Ryanair jest tylko nieznacznie lepszy. W badaniu wzięto pod uwagę poziom ogólnego zadowolenia pasażerów, ale również konkretne czynniki, jak punktualność czy jakość serwowanego na pokładzie jedzenia.
Wnioski z ankiety, w ramach której przepytano ponad osiem tysięcy pasażerów, zostały opublikowane na stronie Which? 22 lutego. Za najgorszą linię lotniczą w Europie respondenci uznali węgierski Wizz Air. Zadowolenie pasażerów z usług popularnego na całym kontynencie przewoźnika ukształtowało się na poziomie zaledwie 48 proc. Tylko nieznacznie lepiej oceniony został największy konkurent Wizz Air - irlandzki Ryanair, w którego przypadku współczynnik ten wyniósł 52 proc. Wysokie miejsca w tym antyrankingu zajęły również Eurowings (53 proc.), British Airways (56 proc.) i Lufthansa (57 proc.).
"Wizzair przez wiele lat był jedyną opcją dla wielu krajów wschodniej Europy, jednak w ostatnich latach szybko rozszerzał zasięg swojej działalności. Niestety, swój wzrost osiągnął, stając się małą wersją Ryanaira. Podobnie jak konkurent, nalicza ci dodatkowe opłaty, gdy chcesz wnieść na pokład cokolwiek większego niż torba mieszcząca się pod siedzeniem" - podsumowują autorzy badania.
Z kolei za najlepszą linię lotniczą w Europie uznana została Jet2. W przypadku zarejestrowanego w Wielkiej Brytanii przewoźnika zadowolenie klientów wyniosło 80 proc., co było najwyższym wynikiem w zestawieniu. Na podium znalazły się również Turkish Airlines (78 proc.) oraz Finnair i Swiss (po 75 proc.), tuż za nim uplasowały się Norwegian i Aurigny Air Service (po 74 proc.).
Wizz Air i Ryanair wśród najgorszych
W badaniu uwzględniono również to, jak poszczególne linie radzą sobie w konkretnych kategoriach. Za punktualność pasażerowie najbardziej cenią hiszpańską Iberię, wysoko pod tym względem oceniają również Aurigny Air Service oraz Aegean Airlines. Zdecydowanie najgorzej respondenci ocenili punktualność samolotów Tui Airways, na przedostatnim miejscu w tej kategorii znalazł się Wizz Air, a tuż przed nim Ryanair.
Te trzy linie są za to wśród tych, które najrzadziej odwołują loty w ostatniej chwili. Najczęściej taka sytuacja spotyka pasażerów Eurowings, Aurigny Air Service oraz SAS Scandinavian Airlines.
Rezultaty w kategorii stosunek jakości do ceny pokrywają się z ogólnymi wynikami. Najlepiej pod tym względem wypadły trzy linie znajdujące się na czele głównego rankingu: Jet2, Turkish Airlines i Finnair, najgorzej: Wizz Air oraz Eurowings.
Najgorsze jedzenie i picie, według uczestników badania autorstwa Which?, podają na pokładzie samolotów Ryanaira. Wizz Air w tej kategorii oceniony został tylko nieznacznie lepiej. Z kolei jako najlepsze linie pod kątem jakości serwowanych w powietrzu posiłków wskazano Turkish Airlines, Finnair, Swiss i Icelandair.
Źródło: Which?
Źródło zdjęcia głównego: archiwum TVN24