Komisja Europejska przedstawiła w Brukseli plan usprawnienia ruchu wojsk i sprzętu wojskowego na terenie krajów członkowskich. Proponowane rozwiązania będą skoordynowane z NATO.
- Potrzeba koordynacji działań państw członkowskich i współpracy w dziedzinie obronności jest coraz silniejsza - powiedziała w Brukseli szefowa unijnej dyplomacji Federika Mogherini. - Przyspieszamy zatem działania w ramach stałej współpracy strukturalnej, by wzmocnić swoje możliwości obronne. W związku z tym podjęliśmy również decyzję, by polepszyć mobilność wojska pomiędzy państwami UE przy współpracy z NATO - dodała wiceprzewodnicząca Komisji.
Infrastruktura dla bezpieczeństwa
Zdaniem komisarz ds. transportu Violety Bulc, Unia Europejska powinna możliwie szybko zadbać, by transportowa infrastruktura krajów członkowskich służyła również zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa jej obywateli.
- Unia Europejska ma nowoczesną sieć dróg, które służą spełnianiu potrzeb jej obywateli. Niektóre z tych potrzeb mogą mieć charakter obronny - przekonywała komisarz Bulc. - Sprawny ruch wojsk i sprzętu wojskowego jest obecnie utrudniony przez różnego rodzaju fizyczne, prawne i administracyjne bariery. Skutkiem tego są niepotrzebne obciążenia wydatków publicznych, opóźnienia, zakłócenia ruchu, a przede wszystkim - osłabienie zdolności obronnych. Jest zatem najwyższa pora, by osiągnąć możliwie wysoki poziom synergii cywilnych i wojskowych także w dziedzinie transportu - przekonywał komisarz. Jedną z najważniejszych kwestii, z jakimi Unia Europejska i NATO będą się chciały uporać, jest niedostosowanie techniczne infrastruktury drogowej i kolejowej do przerzutu wojsk i sprzętu, zwłaszcza ciężkiego. Obecnie wiele dróg, mostów, tuneli i linii kolejowych w UE nie jest w stanie spełnić warunków takiego transportu, zarówno jeśli chodzi o obciążenia, jak i gabaryty. Co do wielu szlaków komunikacyjnych, służby wojskowe nie dysponują odpowiednimi danymi.
Drugą zasadnicza przeszkodą w sprawnym przemieszczaniu oddziałów i sprzętu jest brak jednolitych, ogólnoeuropejskich regulacji w tej sprawie oraz różnorodność przepisów krajów członkowskich.
Spotkanie ministrów NATO
Kwestia mobilności wojsk na terenie UE była dyskutowana podczas spotkania ministrów obrony NATO w czwartek. W rozmowie z PAP przedstawiciel administracji NATO powiedział, że jeszcze do niedawna procedura przemieszczania oddziałów z Francji do Niemiec trwała do trzech tygodni, obecnie okres ten udało się zredukować do pięciu dni.
- Jest to krok w dobrym kierunku - stwierdził - ale wciąż niewystarczający. Jeśli NATO ma skutecznie odstraszać, musi być w stanie przemieszczać się szybko w rejony zagrożeń - zauważył.
Plan Komisji Europejskiej
Przedstawiony w piątek przez Komisję plan działania przewiduje etapowe podejście do kwestii przemieszczania wojsk. Jego pierwszym stadium ma być wspólne rozpoznanie konkretnych potrzeb, kolejnym nakreślenie ogólnych ram infrastruktury i zdefiniowanie niezbędnych standardów, a końcowym - ustalenie odpowiednich procedur prawnych, celnych czy związanych z przewozem materiałów niebezpiecznych.
Fizyczną podstawą nowej strategii ma być istniejąca Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T), natomiast w kwestii finansowania, plan działań Komisji proponuje rozważenie użycia środków z unijnego instrumentu "Łącząc Europę".
Wszystkie działania związane z dostosowaniem infrastruktury transportowej do potrzeb obronności będą prowadzone - jak zaznaczyła komisarz Bulc - z pełnym poszanowaniem suwerenności państw członkowskich i staraniem, by nie zakłócały funkcjonowania struktur cywilnych. Do opracowania szczegółów planu działania Europejska Agencja Obrony powołała doraźną grupę roboczą. Do marca 2018 roku Europejska Służba Działań Zewnętrznych i Komisja przedstawią plan państwom członkowskim. W dokumencie znajdą się sugestie, co do konkretnych działań oraz instytucji, które mogłyby je podjąć, a także kalendarium.
Autor: momo\mtom / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: US Army