Japończycy chcą odszkodowania za nielatające dreamlinery

B787 Dreamliner stoją bezczynnie już niemal miesiącWikipedia (CC BY SA) | Sergey Kustov

Japońskie linie lotnicze JAL będą domagać się odszkodowania od koncernu Boeing. Ma to być rekompensata za zyski, w postaci ośmiu milionów dolarów, utracone z powodu uziemienia floty dreamlinerów. Samoloty nie latają od połowy stycznia z powodu usterki akumulatorów.

Linie JAL są jednymi z najbardziej poszkodowanych przez problemy dreamlinerów, ponieważ mają ich siedem. Więcej mają tylko konkurencyjne japońskie linie ANA, które posiadają aż 17 tych samolotów.

Naprawy najważniejsze, ale odszkodowanie ważne

JAL poinformowały, że uziemienie floty B787 będzie je kosztować do końca marca osiem milionów dolarów utraconych zysków. W związku z tym chcą negocjować z Boeingiem jakąś formę odszkodowania. Linie zapewniają jednak, że problemy B787 Dremliner nie zaszkodzą ich ogólnej sytuacji finansowej i kwestia odszkodowania nie jest bardzo pilna. - Obecnie ważniejsze jest spowodowanie, aby dreamlinery znów latały - powiedział dyrektor generalny JAL, Yoshiharu Ueki. - Jednakże, kiedy tylko sytuacja się unormuje, mamy zamiar rozpocząć rozmowy - dodał. Konkurencyjne linie ANA oświadczyły, że też będą się domagać odszkodowania, ale roszczenia zostaną wystosowane dopiero po rozwiązaniu problemów, kiedy będzie można dokładnie wyliczyć straty.

Uziemione dreamlinery

Nie wiadomo, kiedy B787 będą mogły wrócić do latania. Cała światowa flota 50 maszyn (w tym dwóch polskiego LOT) została uziemiona w połowie stycznia, gdy w pojedynczych samolotach JAL i ANA doszło do poważnych usterek akumulatorów litowo-jonowych. Jeden zapalił się, a drugi stopił, wymuszając lądowanie awaryjne. Sprawę badają amerykańscy i japońscy eksperci. Do tej pory nie udało się im zidentyfikować przyczyny usterki. Ustalono jedynie, że same akumulatory nie były wadliwe i to nie one zapoczątkowały awarię. Obecnie są badanie elementy sytemu, który odpowiada za ich ładowanie. Jeśli wyniki dochodzenia wykażą, iż Boeing musi przekonstruować część układu zasilania, uziemienie B787 może potrwać kolejne miesiące.

Autor: mk//bgr / Źródło: Reuters

Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA) | Sergey Kustov

Tagi:
Raporty: