Dwóch pilotów samolotu linii Batik Air zasnęło jednocześnie podczas jednego z rejsów. Jak wynika ze wstępnego raportu, wskutek tego "samolot nie znajdował się na właściwym torze lotu". Według raportu główny pilot poprosił o przerwę na odpoczynek, a niedługo później "nieumyślnie zasnął" także jego zastępca. Ostatecznie jednak nikomu nic się nie stało, a maszyna bezpiecznie wylądowała w lotnisku docelowym. Sprawą pilotów zajęły się odpowiednie urzędy.
Ministerstwo transportu Indonezji wszczęło dochodzenie po tym, jak dwóch pilotów linii Batik Air zasnęło podczas lotu – przekazała w niedzielę państwowa agencja informacyjna Antara, cytując dyrektor generalną lotnictwa cywilnego w ministerstwie Kristi Endah Murni.
Wstępny raport dotyczący zdarzenia z udziałem samolotu linii Batik Air opublikowała w sobotę Krajowa Komisja Bezpieczeństwa Transportu (KNKT) Indonezji. Według jego wniosków, zarówno główny pilot, jak i drugi pilot maszyny spali jednocześnie przez 28 minut podczas lotu z Kendari w południowo-wschodniej prowincji kraju do stolicy, Dżakarty.
Chodzi o lot z 25 stycznia tego roku. Spowodowało to, że "samolot nie znajdował się na właściwym torze lotu".
Nikt nie odniósł obrażeń
W raporcie KNKT napisano, że na pokładzie było jeszcze 153 pasażerów i cztery stewardesy. Nikt nie odniósł obrażeń, a samolot nie uległ uszkodzeniu.
Według państwowej agencji informacyjnej Antara i wniosków z raportu, lot o numerach BTK6723 trwał dwie godziny i 35 minut. Samolot pomyślnie wylądował w Dżakarcie.
28 minut bez kontaktu z pilotami
Według raportu zastępca głównego pilota wcześniej tego dnia powiadomił pierwszego pilota, że nie miał "odpowiedniego odpoczynku".
Po tym jak samolot wyleciał z Kendari i osiągnął wysokość przelotową, główny pilot poprosił o pozwolenie na odpoczynek, a samolot przejął jego zastępca. Z raportu wynika, że około 90 minut po rozpoczęciu lotu drugi pilot "nieumyślnie zasnął".
Dwanaście minut po ostatniej odebranej od drugiego pilota transmisji, ośrodek kontroli obszaru w Dżakarcie (ACC) próbował skontaktować się z kokpitem, ale piloci nie odpowiadali. Około 28 minut po ostatniej odebranej transmisji główny pilot obudził się i zdał sobie sprawę, że samolot nie znajdował się na właściwym torze lotu. W tym momencie obudził drugiego pilota i odpowiedział kontrolerom.
Ze wstępnego raportu wynika, że główny pilot powiedział ośrodkowi, że podczas lotu wystąpił "problem z komunikacją radiową", który został już rozwiązany.
W raporcie nie ujawniono nazwisk pilotów, ale podano, że obaj są Indonezyjczykami - główny pilot ma 32 lata, drugi pilot jest cztery lata młodszy. W dokumencie sporządzonym przez KNKT napisano też, że zastępca głównego pilota jest ojcem miesięcznych bliźniąt i "musiał budzić się kilka razy, aby pomóc żonie opiekować się dziećmi".
Wszczęto dochodzenie
Ministerstwo transportu Indonezji wszczęło dochodzenie w tej sprawie – przekazała w niedzielę Antara, cytując dyrektor generalną lotnictwa cywilnego w ministerstwie Kristi Endah Murni.
"Przeprowadzimy dochodzenie i przegląd nocnych lotów w Indonezji pod kątem zarządzania ryzykiem zmęczenia w Batik Air i innych operatorów lotniczych" – oznajmiła Murni w oświadczeniu.
Agencja podała, że cała załoga lotu BTK6723 została uziemiona na czas dochodzenia. Jak dodano, jest to standardową procedurą.
Źródło: CNN
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock