Okręty amerykańskiej floty otrzymały rozkaz eskortowania wszystkich statków noszących banderę USA i przepływających przez cieśninę Ormuz. To efekt zatrzymania przez Iran kontenerowca Maersk Tigris. W przeszłości podczas podobnych misji eskortowych dochodziło do potyczek z siłami irańskiej Gwardii Rewolucyjnej.
US Navy ma do dyspozycji w regionie istotne siły. Do eskortowania maja być gotowy jeden krążownik, cztery niszczyciele i mniejsze okręty patrolowe oraz trałowce. Wraz ze wsparciem krążącego w pobliżu lotniskowca atomowego to siły wystarczające, aby trzymać w szachu flotę Iranu. Jak podaje portal USNI News, powołując się na rozmówcę w dowództwie floty, okręty te dostały rozkaz „zapobiegania napastowaniu i potencjalnemu przechwytywaniu statków przez jednostki irańskiej Gwardii Rewolucyjnej”. Operacja ma trwać do odwołania.
Wzrost napięcia
Decyzja US Navy jest reakcją na zatrzymanie we wtorek kontenerowca Maersk Tigris, należącego do duńskiej firmy transportowej Maersk. Według Duńczyków i Amerykanów postępowanie Irańczyków jest bezprawne. Ci są jednak przekonani, że czynią słusznie. Duńska firma ma mieć dług wobec władz Iranu sięgający 2005 roku. Aresztowany statek, na pokładzie którego jest jeden Polak, został zmuszony do stanięcia na kotwicy przed irańskim portem Bandar Abbas. Jest ciągle obserwowany przez flotę USA. Zatrzymanie statku przeprowadziła nie normalna flota Iranu, ale flota Gwardii Rewolucyjnej, paramilitarnej organizacji ściśle powiązanej z religijnym przywódcami kraju. Zostało to odebrane jako sygnał, że pomimo postępujących rozmów w sprawie irańskiego programu jądrowego, konserwatywne centrum władzy nadal jest silne i ma dużo do powiedzenia.
Cenna cieśnina
Siły morskie Gwardii Rewolucyjne są od lat wykorzystywane do wysyłania sygnałów pod adresem USA. Co jakiś czas dochodzi do incydentów z udziałem małych łodzi irańskich, które zbliżają się do okrętów US Navy. Do lepszej obrony przed nimi Amerykanie rozwijają cały szereg broni, w tym lasery bojowe. Regularne eskortowanie statków w cieśninie Ormuz zwiększy ryzyko incydentów i napięcie w Zatoce Perskiej. Irańczycy mogą to wykorzystać do kolejnej demonstracji siły.
Cieśnina Ormuz jest najważniejszą dla światowej żeglugi. Przepływa przez nią niemal cała ropa wydobywana w państwach Zatoki Perskiej, stanowiąca podstawę funkcjonowania gospodarek Azji i Europy.
Autor: mk//gak / Źródło: USNI News
Źródło zdjęcia głównego: US Navy