Estonia. Leżał na dnie Bałtyku ponad sto lat. Z okrętu zaczęło wyciekać paliwo

Źródło:
PAP
Brytyjski okręt HMS Cassandra leży od ponad stu lat na dnie Morza Bałtyckiego u wybrzeży Estonii
Brytyjski okręt HMS Cassandra leży od ponad stu lat na dnie Morza Bałtyckiego u wybrzeży EstoniiMinisterstwo klimatu Estonii
wideo 2/2
Brytyjski okręt HMS Cassandra leży od ponad stu lat na dnie Morza Bałtyckiego u wybrzeży EstoniiMinisterstwo Środowiska Estonii

Z brytyjskiego okrętu HMS Cassandra, który leży od ponad stu lat na dnie Morza Bałtyckiego u wybrzeży Estonii, zaczęło wyciekać do morza paliwo - poinformowało w czwartek ministerstwo klimatu tego kraju. Resort poinformował, że niszczyciel, w momencie zatonięcia, mógł mieć w zbiornikach do tysiąca ton paliwa.

Niszczyciel HMS Cassandra zatonął w pobliżu zachodniego wybrzeża największej estońskiej wyspy - Saaremy - na niemieckiej minie po I wojnie światowej. Okręt wchodził w skład eskadry wysłanej przez Londyn z pomocą walczącej z bolszewikami nowo powstałej Estonii. Ministerstwo poinformowało, że okręt w momencie zatonięcia mógł zawierać do tysiąca ton paliwa, z którego większość znajduje się w nim do dziś.

Wrak HMS Cassandra Ministerstwo klimatu Estonii 

- Przeciek jest jednak mały i paliwo wydobywa się powoli, na powierzchni wody widoczne są jedynie niewielkie plamki mocno rozcieńczonego oleju - uspokoił Kaspar Anderson, doradca w estońskim ministerstwie klimatu. - Biorąc pod uwagę względnie dobry stan wraku, zakłada się, że większość paliwa jest uwięziona w jego wnętrzu - dodał ekspert.

ZOBACZ MATERIAŁ "FAKTÓW" TVN: Wrak tankowca na dnie Bałtyku w każdej chwili grozi katastrofą ekologiczną

Urzędnicy uważnie monitorują wrak

Urzędnicy nadal uważnie monitorują wrak, śledząc wszelkie wahania wskaźnika wycieku. W resorcie klimatu trwają prace nad zainicjowaniem projektu współpracy międzyagencyjnej w celu przygotowania bezpiecznego wydobycia pozostałego paliwa.

HMS CassandraRoyal Navy

Do tej pory na wodach estońskich zidentyfikowano 54 niebezpieczne dla środowiska wraki statków. Ich unieszkodliwianie, w tym opróżnianie, jest uważane za kosztowny proces wysokiego ryzyka, podejmowany tylko wtedy, gdy sytuacja może stać się potencjalnie niebezpieczna dla ludzi lub środowiska.

Autorka/Autor:ks

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Eesti Kliimaministeerium