31 tuneli i 28 wiaduktów, trzy razy szybsza. Ale z wadami

Trasa światowej klasy, ale z wadami
Trasa światowej klasy, ale z wadami
Źródło: youtube.com

Trasa kolejowa, na której doszło do katastrofy w Hiszpanii, jest jedną z najnowszych na świecie. Mimo to nie ma europejskiego systemu, który "blokuje" jadące zbyt szybko pociągi.

W wyniku wykolejenia się w środę wieczorem pociągu pasażerskiego pod Santiago de Compostela, w północno-zachodniej Hiszpanii, co najmniej 78 osób zginęło, a ok. 180 zostało rannych. Pociąg znacznie przekroczył dopuszczalną na tym odcinku prędkość.

Zakręt, gdzie doszło do katastrofy, to tak zwane "trudne miejsce". Jak mówią kolejarze, ograniczenie prędkości wynosi tam 80 km/h.

Prawie 80 km za 2,5 miliarda

Do wypadku doszło na tzw. linii dużej prędkości z Olmedo do Santiago de Compostela.

Ostatni odcinek tej trasy Ourense-Santiago, na którym doszło do katastrofy, jest jednym z najnowszych na świecie.

Otwarty został pod koniec 2011 roku. Jak pisze "Rynek Kolejowy", odcinek ten liczy 87,5 km, a kosztował ok. 2,5 miliarda euro.Po wybudowaniu tego odcinka dystans pomiędzy Ourense i Santiago skrócił się ze 126 do 87,1 km, a czas podróży z 90 minut do 38 minut.

Jak wylicza "RK", pociąg podczas jazdy pokonuje w sumie 31 tuneli i 28 wiaduktów. Zaznacza też, że zarządca infrastruktury zapewniał po oddaniu inwestycji, że jest ona wyposażona w "najnowsze systemy zarządzania ruchem i bezpieczeństwa kolejowego".

Jednak, jak zaznacza hiszpański "El Pais", trasa w przeciwieństwie do niektórych innych w Hiszpanii, nie ma wbudowanego systemu European Train Control System (ETCS), który kontroluje, czy pociąg jedzie z odpowiednią szybkością, nie przekracza dozwolonej prędkości, a także nie lekceważy znaków, np. stop.

Reuters z kolei zauważa, że Hiszpania zmaga się z recesją co mogło wpłynąć na konserwację trasy. Jednak ADIF, państwowa firma nadzorująca infrastrukturę kolejową, zapewnia, że cięcia budżetowe nie zostały wdrożone na trasie, gdzie doszło do katastrofy.W ciągu roku na utrzymanie torów w Hiszpanii wydano ponad 100 milionów euro.

Wyjątkowy pociąg

Również pociąg, do którego katastrofy doszło, był jednym z nowocześniejszych na świecie. To Renfe 730. "RK" zwraca uwagę, że pociąg osiąga duże prędkości, ma zmienny rozstaw kół i dodatkowy silnik spalinowy. Wcześniej został przebudowany, co kosztowało ok. 78 milionów euro.

Prędkość maksymalna taboru to 180 km/h.

Autor: nsz//gak / Źródło: Rynek Kolejowy, PAP, "El Pais", Reuters, tvn24.pl

Czytaj także: