Wystarczy jeden telefon, SMS lub e-mail, by otrzymać pomoc w zrobieniu zakupów w Poznaniu. Urząd miasta i Caritas Archidiecezji Poznańskiej właśnie ruszyli z akcją "Zakupy bez barier". To oferta pomocy w zakupie leków, żywności i środków czystości dla osób niepełnosprawnych i seniorów.
Akcja "Zakupy bez barier" ma chronić przed koniecznością wychodzenia z domów mieszkańców Poznania, którzy są szczególnie narażeni na ciężki przebieg zakażenia koronawirusem.
Z akcji mogą skorzystać osoby z niepełnosprawnościami, które ukończyły 18 lat, mieszkają w Poznaniu i samotnie prowadzą gospodarstwo domowe. Pomoc dostępna jest też dla poznaniaków i poznanianek powyżej 60. roku życia, którzy samotnie prowadzą gospodarstwo lub mieszkają z drugą osobą z niepełnosprawnościami, długotrwale chorą lub niesamodzielną.
- Sama inicjatywa powstała wiosną w czasie pierwszej fali pandemii. Wtedy po raz pierwszy zaobserwowano taką potrzebę, aby wolontariusze dostarczali zakupy do domów. W pierwszej edycji akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem, dlatego w tym trudnym czasie postanowiliśmy tę akcję wznowić – mówi TVN24 Karolina Dragan, koordynator wolontariatu Caritas Poznań.
Aby zgłosić potrzebę zakupów, wystarczy zadzwonić do Biura Poznań. Kontakt: numer telefonu 61 646 33 44, od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do 20.00. Osoby z niepełnosprawnościami mogą też wysłać SMS pod numer 783 944 112 lub wysłać mail na adres: pk@um.poznan.pl
Ustalą, co jest potrzebne
Organizatorzy akcji tłumaczą, że samo dostarczenie podstawowych, codziennych produktów i leków jest bezpłatne, ale koszt zamówionych zakupów pokrywa zainteresowany i nie może on przekroczyć kwoty 200 zł. - Podczas rozmowy z pracownikiem biura dzwoniący powinien podać swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer telefonu. Operator przekaże zebrane informacje koordynatorowi wolontariuszy, a ten telefonicznie skontaktuje się z osobą objętą usługą i przeprowadzi krótki wywiad dotyczący potrzeb. Rozmowa pozwoli określić, jakie konkretnie zakupy są potrzebne i na kiedy – tłumaczą organizatorzy.
Najpierw zgłoszenie, dopiero potem wizyta
Wolontariusz, który będzie robił zakupy, rozliczy się na podstawie paragonu i oświadczenia. Całość wykonania usługi zakończy koordynator wolontariuszy, który skontaktuje się z kupującym i upewni się, że wszystko zostało zrealizowane poprawnie. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, każda usługa będzie miała nadany unikatowy numer, do wyłącznej wiadomości osoby kupującej. Tym numerem oraz specjalnym identyfikatorem będzie posługiwał się wolontariusz, uwiarygadniając swoją działalność. Żaden wolontariusz miejskiego programu nie będzie pukał do domu osoby kupującej bez wcześniejszego zgłoszenia zapotrzebowania na usługę – to osoba, która potrzebuje zakupów, musi zawsze wykonać pierwszy krok.
Wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami oraz starszych mieszkańców Poznania zapewnia również Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, który realizuje rządowy program wsparcia. Pomoc przewidziana jest dla osób, które skończyły 70 lat, ale w szczególnych przypadkach otrzymają ją także młodsi poznaniacy. "Za pośrednictwem specjalnej, bezpłatnej infolinii 22 505 11 11 można zgłaszać prośbę o wsparcie w czynnościach, które wymagają wyjścia z domu, a które utrudnione są przez pandemię, takich jak np. zrobienie zakupów, wykupienie recepty, wyprowadzenie psa, wyrzucenie śmieci lub dostarczenie obiadu. Informacja trafia do MOPR, którego pracownicy wraz z wolontariuszami Caritas Poznań realizują usługę i kontaktują się z osobą potrzebującą, by ustalić zakres pomocy” – podaje poznański magistrat.
Od początku pandemii w województwie wielkopolskim odnotowano: zakażonych 88 839, zgonów 1312, ozdrowieńców 24 974, aktywnych przypadków 62 553.
Źródło: TVN24/PAP
Źródło zdjęcia głównego: Caritas Poznań