Nie będzie nowego przetargu - II etap modernizacji ronda Kaponiera przeprowadzi Hydrobudowa. Prace mogą ruszyć jeszcze w lipcu. Zapowiadają się bardzo duże zmiany komunikacyjne. Trasy - przynajmniej na krótko - zmieni aż 11 z 19 poznańskich linii tramwajowych.
Hydrobudowa zajmie się remontem ronda Kaponiera, mimo że złożyła do sądu wniosek o upadłość układową. Wykonawca się nie zmieni, zmieni się za to lider konsorcjum – będzie nim hiszpańska firma OHL.
Opuszczone przejście
Przygotowania do modernizacji ronda już się zaczęły. Wypowiedzenia dostali najemcy lokali z przejścia podziemnego. Do niedzieli muszą się wyprowadzić.
- Z uwagi na zakres prac budowlanych w II etapie przebudowy (np. brak zasilania energetycznego) prowadzenie działalności w przejściu podziemnym nie będzie możliwe - informuje Dorota Wesołowska, rzecznik prasowa Zarządu Dróg Miejskich.
Poważniejsze prace zaczną się w kolejnych miesiącach. Przebudowa węzła będzie wymagać zamknięcia dla ruchu ronda Kaponiera oraz ulicy Roosevelta od mostu Teatralnego do Uniwersyteckiego. W tej kwestii toczą się już rozmowy pomiędzy ZDM, ZTM i drogówką, które wspólnie mają stworzyć koncepcje objazdów.
Tramwaje do góry nogami
Dla pasażerów zamknięcie ruchu tramwajowego na rondzie Kaponiera to istna rewolucja. Przez główny węzeł komunikacyjny w centrum przejeżdża aż 11 z 19 linii tramwajowych: 2, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18 i 26.
- Będziemy rozmawiać z wykonawcą o możliwie jak najdłuższym eksploatowaniu torów tramwajowych na rondzie Kaponiera. Wszystko zależy jednak od bezpieczeństwa pasażerów - mówi Rafał Kupś, dyrektor Zarzadu Transportu Miejskiego.
Czarny scenariusz zakłada, że tramwaje nie przejadą przez rondo przez ponad rok. Zakończenie przebudowy zaplanowano bowiem pod koniec 2013 roku. To jednak mało prawdopodobne: - Wszystko wskazuje na to, że przez większość czasu przejazd będzie niemożliwy. Liczymy, że uda nam się w pierwszych dwóch - trzech miesiącach utrzymać część kursów i tramwaje będą mogły poruszać się po linii północ - południe czy wschód-zachód - tłumaczy Kupś.
Potem ZTM uruchomi komunikację zastępczą. Jeśli to będzie możliwe, punkt przesiadkowy znajdzie się koło mostu Teatralnego, a autobusy będą omijać remontowany węzeł bocznymi ulicami dookoła ronda.
ZOBACZ JAK RONDO KAPONIERA BĘDZIE WYGLĄDAĆ PO REMONCIE:
Autor: fc/roody / Źródło: TVN24 Poznań
Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | K. Lesińska