Zaświadczenie o dochodach to dokument potrzebny między innymi do wzięcia kredytu hipotecznego czy do ubiegania się o niektóre świadczenia i zasiłki. Dokument ten zawiera informacje o uzyskiwanych przez daną osobę zarobkach i zapłaconych przez nią składkach. Gdzie należy wnioskować o wydanie zaświadczenia o dochodach? Ile czeka się na taki dokument?
● Zaświadczenia o dochodach wydawane są przez urzędy skarbowe. ● Zaświadczenie o dochodach dotyczy osób będących podatnikami podatku dochodowego. ● Wniosek o zaświadczenie o dochodach złożyć można osobiście w urzędzie, listownie lub online. ● Najszybciej i bezpłatnie zaświadczenie o dochodach można uzyskać w e-Urzędzie Podatkowym.
Zaświadczenie o dochodach
Zaświadczenie o dochodach jest urzędowym dokumentem potwierdzającym osiągnięty w poprzednim roku wysokości dochodów, przychodów, a także zapłaconym podatku, składkach społecznych oraz zdrowotnych. Zaświadczenie takie wymagane jest przy podejmowaniu niektórych zobowiązań finansowych, np. braniu pożyczki lub kredytu, a także przy ubieganiu się o świadczenia rodzinne lub opiekuńcze.
Możliwość uzyskania zaświadczenie o dochodach dotyczy wszystkich osób będących podatnikami podatku dochodowego.
Urzędowe zaświadczenie o dochodach nie jest tym samym co zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach. Te drugie wydawane są bezpośrednio przez pracodawców.
ZOBACZ TEŻ: Zaświadczenie o zarobkach. Co powinno zawierać?
Zaświadczenie o dochodach - wniosek
Zaświadczenie o dochodach wydawane jest przez urzędy skarbowe. Wniosek o taki dokument można złożyć w dowolnym momencie, jednak aby uzyskać zaświadczenie za poprzedni rok wniosek należy złożyć po 15 lutego bieżącego roku i po złożeniu deklaracji podatkowej za rok ubiegły.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o dochodach można złożyć:
● online, ● osobiście w urzędzie skarbowym, ● listownie.
Wzór wniosku dostępny jest w serwisie Ministerstwa Finansów. Wniosek w formie papierowej należy złożyć w siedzibie dowolnego urzędu skarbowego. Wniosek ten można także przesłać do urzędu skarbowego za pośrednictwem poczty. Aby był ważny, musi zostać ręcznie podpisany przez wnioskodawcę.
Wniosek o zaświadczenie o dochodach można również złożyć online - bez wychodzenia z domu. Wówczas wniosek wysłać można jako załącznik do pisma ogólnego w e-Urzędzie Skarbowym lub za pośrednictwem portalu e-PUAP. Złożenie wniosku drogą elektroniczną wymaga posiadania Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Zaświadczenie o dochodach - jak szybko?
Urzędy skarbowe wydają zaświadczenia o dochodach w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. W tym terminie wydawane są też ewentualne postanowienia np. o odmowie wydania zaświadczenia.
Szybciej możliwe jest uzyskanie zaświadczenia w przypadku wnioskowania o nie drogą elektroniczną. Składając wniosek w e-Urzędzie Skarbowym zaświadczenie można uzyskać nawet w ciągu kilku minut i pobrać je automatycznie po poprawnym złożeniu wniosku.
Zaświadczenie o dochodach - koszt
Wnioskowanie o wydanie zaświadczenia o dochodach w większości przypadków wiąże się z koniecznością zapłacenia opłaty skarbowej. Opłata wynosi 17 złotych i dotyczy wniosków składanych w formie papierowej lub elektronicznie przez e-PUAP. Dowód dokonania zapłaty należy załączyć podczas składania wniosku.
W przypadku ubiegania się o zaświadczenie o dochodach z e-Urzędu Skarbowego opłata skarbowa nie jest wymagana. W tym przypadku zaświadczenie można uzyskać bezpłatnie.
Źródło: tvn24.pl, podatki.gov.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock