W województwie łódzkim co dziesiąta próbka paliwa nie spełniała norm - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W skali całego kraju pięć procent próbek jest niewłaściwych. To o procent więcej niż przed rokiem.
W skali całego kraju pięć procent próbek paliwa nie spełnia norm. To ponad procent więcej niż rok temu. UOKiK prowadzi takie badania co roku. Urząd na swojej stronie informuje, które stacje były przebadane i jakie są wyniki tych badań.
Pełny raport UOKiK pojawi się dopiero w marcu, ale już teraz spływają dane z poszczególnych województw, które pokazują, że najgorzej w Łódzkiem.
Tutaj co dziesiąta próbka paliwa nie spełnia norm. Nieprawidłowości odnoszą się głównie do oleju napędowego, który rozcieńczany jest z wodą lub zawiera nieprawidłowy skład.
Poza łódzkim najgorsze wyniki osiągnęły województwa świętokrzyskie (7,9 proc.), śląskie (7,6 proc.), lubelskie (7,5 proc. Najlepszy wynik osiągnęło województwo pomorskie - zero proc..
Kontrole prowadzono od 20 stycznia do końca 2014 roku.
Rozcieńczane paliwo
Główny problem stanowi tzw. chrzczone (czyli rozcieńczane) paliwo. To duży problem dla kierowców, bo jeśli zatankują takie paliwo to naprawa samochodu może kosztować ich kilka tysięcy złotych. - Nowsze samochody są bardziej wrażliwe na jakość paliwa. Zwłaszcza diesle. Uszkodzeniu przeważnie ulega wtrysk paliwa, pompa wysokiego ciśnienia, która zasila wtrysk. Tego typu historia to koszt od 500 złotych w górę. Jeszcze pozostaje pompa wysokiego ciśnienia, przewody paliwowe, zbiornik paliwa. Są to przeważnie bardzo wysokie koszty - wyjaśnił mechanik Konrad Iwanow.
Lista hurtowni paliw skontrolowanych w okresie od 10 stycznia do 31 grudnia 2014 r. Lista stacji paliw skontrolowanych w okresie od 20 stycznia do 31 grudnia 2014 r.
Autor: kło/ja / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock