Część osób, które mają wyznaczony termin i miejsce szczepienia przeciwko COVID-19, otrzymała telefon z informacją, że będą szczepione w innym punkcie. Ich wątpliwości wzbudził fakt, że dzwonił w tej sprawie automat. Procedurę wyjaśnia Narodowy Fundusz Zdrowia. "Automatyczny konsultant infolinii Narodowego Programu Szczepień zadzwoni z numeru: 22 295 00 85 Ważne! Jest to numer automatyczny, dlatego nie należy na niego oddzwaniać" – przekazuje na swojej stronie internetowej. Tłumaczy też, jaki komunikat usłyszymy po odebraniu telefonu.
W piątek rano ruszyła rejestracja seniorów mających 70 i więcej lat na szczepienia przeciwko COVID-19. Od 15 stycznia na konkretne terminy w konkretnych punktach szczepień umawiają się już seniorzy powyżej 80. roku życia. Szczepienia obu tych grup mają się rozpocząć w poniedziałek, 25 stycznia.
"Rejestrując się na szczepienie, senior wybiera konkretny punkt, w którym może się zaszczepić. Umawia się też na konkretny termin i godzinę, w których zostanie przyjęty w punkcie szczepień" – czytamy na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia.
"O co chodzi???". Internauci pytają o numer telefonu
Jednak z informacji, jakie docierają do TVN24 i tvn24.pl, wynika, że część osób, które mają już wyznaczony termin i miejsce szczepienia, otrzymały telefon z informacją, że zmienił się ich punkt szczepienia. Wskazują, że dzwonił do nich automat z numeru 22 295 00 85.
W mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja dotycząca tego mechanizmu. Na forach internetowych pojawiły się wpisy świadczące o dezorientacji powiadamianych osób i o tym, że mają wątpliwości, czy aby na pewno dzwonił do nich automat z NFZ.
"Jakaś narodowa infolinia szczepień do mnie dzwoni... 22 295 00 85... i mówi mi, że zmienił się adres miejsca mojego szczepienia. O co chodzi???" [pisownia oryginalna – red.]" – czytamy na jednym z internetowych komunikatorów. "A mnie właściwie wkurzyli, że będę musiała lecieć na drugi koniec Wwy [Warszawy – red.]" – dodaje inna internautka.
Na forach internetowych pojawiały się także doniesienia, że numer 22 295 00 85 figuruje na liście numerów określanych jako niebezpieczne i nękające, czyli takie, które są używane przez różne firmy do prowadzenia działań telemarketingowych.
NFZ wyjaśnia: automatyczny konsultant zadzwoni, nie należy oddzwaniać
Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnia tę sytuację w komunikacie zamieszczonym na swojej stronie internetowej.
"Jeśli punkt szczepień zmieni adres, do seniorów, którzy przy rejestracji na szczepienie podali numer telefonu (komórkowego lub stacjonarnego), zadzwoni automatyczny konsultant z infolinii Narodowego Programu Szczepień. Automatyczny konsultant odczyta wiadomość głosową, w której poinformuje o zmianie adresu punktu szczepień. Zaznaczy też, że data i godzina szczepienia pozostają bez zmian" – czytamy.
NFZ dodaje, iż "ponadto konsultant przypomni, że na 24 godziny przed terminem szczepienia, na numer komórkowy seniora, przyjdzie specjalny SMS". "Znajdą się w nim informacje o: nowej lokalizacji punktu szczepień, dacie szczepienia, godzinie szczepienia" – przypomina.
W dalszej części komunikatu NFZ potwierdza, że automatyczny konsultant zadzwoni właśnie ze wspomnianego wcześniej numeru telefonu 22 295 00 85.
"Automatyczny konsultant infolinii Narodowego Programu Szczepień zadzwoni z numeru: 22 295 00 85 Ważne! Jest to numer automatyczny, dlatego nie należy na niego oddzwaniać" – informuje.
Następnie wskazuje, że komunikat głosowy rozpoczyna się od słów: "Tu Infolinia Narodowego Programu Szczepień. Uwaga, przekazujemy ważną informację…".
"Informacja o zmianie adresu punktu szczepień zostanie odczytana dwukrotnie podczas jednej rozmowy. Automatyczny konsultant będzie próbował połączyć się z seniorem dwukrotnie w ciągu dwóch dni. Jeśli z różnych przyczyn senior nie odsłucha wiadomości (np. nie odbierze telefonu lub połączenie zostanie przerwane), wtedy zadzwoni do niego osoba z infolinii Narodowego Programu Szczepień. Przekaże wszystkie szczegóły dotyczące szczepienia, czyli nowy adres punktu szczepień oraz potwierdzi dzień i godzinę szczepienia" – informuje dalej Narodowy Fundusz Zdrowia.
NFZ dodaje, że "niezależnie od automatycznego połączenia z infolinią Narodowego Punktu Szczepień, każda osoba zarejestrowana na szczepienie, która podała numer telefonu komórkowego, otrzyma specjalny SMS". - Wiadomość będzie zawierała informacje o: lokalizacji punktu szczepień, dacie szczepienia, godzinie szczepienia. Przypomnienie dotrze najpóźniej na 24 godziny przed szczepieniem – informuje.
Rzecznik mazowieckiego NFZ: rzeczywiście, w kilku przypadkach podano błędne adresy
O tym, jak wygląda procedura powiadamiania o zmianie miejsca szczepienia, opowiadał w sobotę w rozmowie z TVN24 rzecznik mazowieckiego oddziału NFZ Andrzej Troszyński.
- Każdy senior, każda osoba zarejestrowana, z oznaczonym terminem i oznaczonym miejscem przyjęcia szczepionki, otrzyma potwierdzenie o ustaleniach związanych ze szczepieniem oraz na dzień przed datą szczepienia będzie przypomnienie: jutro, o tej godzinie, w tym miejscu jest szczepienie – tłumaczył.
Troszyński przyznał, że "rzeczywiście, w kilku przypadkach podano błędne adresy, adresy administracyjne placówki, a nie rzeczywistego miejsca udzielenia świadczeń". - W tym przypadku szczególnie zapraszamy do odbierania telefonów informujących o rzeczywistym miejscu udzielenia świadczenia szczepienia przeciwko COVID-19 – powiedział. Dodał jednak, że "w skali kraju tych sytuacji nie jest dużo, to są pojedyncze przypadki".
"Konsultanci będą dzwonić aż do skutku"
Troszyński był również pytany, co w sytuacji, kiedy osoba nie odbierze połączenia z automatu.
- Rzeczywiście może się tak zdarzyć, że senior nie odbierze połączenia, jest zajęty czymś innym. W każdym przypadku nieodebrania połączenia przed szczepieniem konsultanci będą dzwonić aż do skutku, żeby poinformować seniora o rzeczywistym miejscu pobierania – dodał.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock