Bieg po Warszawie, smutny autobus, Giewont bez krzyża. Te spoty też budziły kontrowersje

Spoty instytucji rządowych wywołały dyskusje w sieci
Spoty instytucji rządowych wywołały dyskusje w sieci
Źródło: GIS

Autorzy chcą dobrze. Próbują przekonywać do różnych szczytnych idei i pozytywnych zachowań, a zniechęcać do rzeczy ryzykownych czy niezdrowych. W praktyce bywa różnie. Kontrowersyjny filmik Głównego Inspektoriatu Sanitarnego o dopalaczach nie jest pierwszym spośród spotów firmowanych przez polskie instytucje publiczne, który wzbudził skrajne emocje.

W czwartek Główny Inspektorat Sanitarny opublikował minutowy spot, w którym przestrzega przed braniem dopalaczy. Widzimy dwoje nastolatków, do których podchodzi diler. Dzielna para młodych ludzi daje odpór jego niecnym zakusom, a perspektywę trafienia handlarza za kratki kwituje stwierdzeniem: "Sorry, taki mamy klimat".

Gdy tylko film pojawił się na facebookowym profilu GIS, wzbudził kontrowersje. Komentarze były przeważnie negatywne. "To jest tak złe, że aż to zapamiętam", "Miała być Ameryka, a wyszło jak wyszło. Ogólnie sztos, tego dreszczyku grozy nie powstydziłby się sam Hitchcock" - to tylko niektóre.

Są jednak i pozytywne: "Świetne, więcej takich filmów!!!!!", "Muszę przyznać, że dobry spot". Z efektu końcowego zadowolony jest sam autor pomysłu, Marek Posobkiewicz z GIS.

Wybraliśmy kilka innych kampanii które wywołały kontrowersje i ożywione dyskusje w sieci, a firmowane były przez władze i instytucje publiczne.

1. Gonitwa po Warszawie

Pod koniec 2011 roku z okazji zbliżających się futbolowych mistrzostw Europy, których gospodarzami były Polska i Ukraina, powstał spot mający promować Warszawę wśród europejskich kibiców.

Młoda kobieta biegnie przez miasto. Z hotelu na poranny jogging wychodzi obcokrajowiec, którego Polka mija. Mężczyzna rusza za nią. Poranny bieg przeradza się w wyścig z elementami parkouru.

W komentarzach pod filmem internauci pisali: "3 minuty wycięte z życiorysu... co za dno", "Byłoby nawet dobrze, gdyby nie to 0:20 - przez ten fragment dalsza część spotu wygląda jak filmik: Napalony zboczeniec goni jakąś laskę po mieście". Internauci dopatrzyli się też kilu wpadek. "2:36- czy on przypadkiem nie sprawdza godziny... nie mając zegarka?".

Spot Warszawa 2012

Spot Warszawa 2012

2. Smutny autobus

Zmęczony, zdezelowany i ze łzami w oczach przemierza kilometry po bezdrożach. Ma urwany zderzak i pozaklejane opony. Koledzy go nie lubią, a on marzy o tym, by wozić dzieci do szkoły. Niestety, autobus trafia na złomowisko.

Animację przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Jej celem była promocja akcji "Bezpieczny Autobus", a konkretnie - internetowej aplikacji, która pomaga w sprawdzaniu informacji o danym pojeździe i jego stanie technicznym.Smutna historia starego autobusu stała się prawdziwym przebojem sieci, długo komentowanym przez internautów.

"Ten filmik jest okropny! Nie promuje bezpieczeństwa tylko wywołuje silne emocje i więź z tym biednym autobusikiem, któremu chcemy od razu pomóc, a nie zniszczyć. Myślę, że pomysł dobry, jednak realizacja całkowicie nietrafiona. Przyznam szczerze, że szkoda mi się go zrobiło..." - napisał internauta Tomasz na portalu www.kontakt24.tvn24.pl.

Pojawiły się jednak i pozytywne głosy. "Niezłe. Nawiasem mówiąc, każdy sposób jest dobry, aby wyeliminować przewoźników, którzy narażają życie pasażerów. Mamy XXI wiek, a w Polsce większość firm kupuje zdezelowane autobusy z 'Zachodu', bo nie liczą się ludzie tylko szybki zysk. Taką mamy rzeczywistość" - stwierdził Piotr.

Spot Smutny Autobus

Spot Smutny Autobus

3. Jazda z pijanym kierowcą jak rosyjska ruletka

W listopadzie ubiegłego roku olsztyńska policja przygotowała spot, którym chciała przestrzec przed prowadzeniem pojazdu po alkoholu. Na filmie młodzi ludzie wsiadają po imprezie do samochodu. Kierowca dopija piwo, wszyscy są w świetnych nastrojach. Nagle obraz się zmienia. Widać tę samą grupę, jak w samochodzie gra w rosyjską ruletkę. Jazda z pijanym kierowcą ma być jak ta niebezpieczna gra: prędzej czy później ktoś ginie.

Internautka Magda w komentarzu nadesłanym na Kontakt 24 napisała: "Uważam, że film jest wymowny, działający na wyobraźnię". Tomasz dodał, że "spot przemawia i trzeba z nim dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Proponuję, aby w kościołach ten spot był wyświetlany, właśnie przed świętami". Nie wszystkim jednak film się spodobał. Barbara była zszokowana."Ja tu widzę młodych ludzi, którzy podjęli próbę samobójczą i popijają alkohol dla odwagi" - napisała.

Kampania przeciwko pijanym kierowcom

Kampania przeciwko pijanym kierowcom

4. Mały Brytyjczyk z wizytą w magicznej Polsce

Pod koniec ubiegłego roku Ministerstwo Spraw Zagranicznych stworzyło spot mający promować Polskę za granicą. Narratorem jest brytyjski chłopiec, który opowiada koledze z klasy o tym, jak z rodzicami wybrał się do Polski. Pojawiają się Gdańsk, Warszawa, Kraków i Zakopane, a Polska - w oderwanych od realizmu ujęciach - jawi się jako kraj magicznych przygód, gdzie wszystko może się zdarzyć.

Internauci byli podzieleni. Jednym taka forma promocji bardzo się spodobała, inni uznali, że filmik nic konkretnego o naszym kraju nie mówi i że to "galimatias". Największe kontrowersje wzbudziła jednak scena, w której zabrakło krzyża na Giewoncie.

Spot promujący Polskę za granicą

Spot promujący Polskę za granicą

5. Jak się zachować w obliczu zamachu

Po serii ataków terrorystycznych, do których doszło 26 czerwca w Tunezji, Francji i Kuwejcie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przygotowało broszurę zawierającą wskazówki, jak zachować się w przypadku wystąpienia zagrożeń o charakterze terrorystycznym. Dodatkowo władze Warszawy oraz Komenda Stołeczna Policji nagrały spot, w którym pokazano, jak zachować się w chwili zagrożenia, podczas ataku terrorystycznego. Informacje zawarte w spocie MSW potwierdził w programie "Wstajesz i Wiesz" ppłk Krzysztof Przepiórka, były dowódca GROM-u, który zaznaczył, że nie należy "zgrywać bohatera".

Komentowali to internauci. Użytkownik takbir27 napisał, że "Gdyby w Tunezji ci, którzy tworzyli ludzkie tarcze nie zachowywali się jak 'bohaterzy' to mielibyśmy o wiele więcej zabitych". Z kolei "marekwyszosiat" napisał, że "w filmie mamy wyraźnie napisane .. w ostateczności walcz!".

MSW radzi jak się zachować podczas ataku terrorystycznego

MSW radzi, jak się zachować podczas ataku terrorystycznego

6. Bezpieczni podczas wakacyjnych przygód

Na początku tegorocznych wakacji ruszyła kampania firmowana przez Rzecznika Praw Dziecka. Powstało kilka krótkich filmów przedstawiających młode osoby w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Kampania miała zachęcić dzieci i młodzież, by powstrzymywały znajomych przed zrobieniem czegoś głupiego, co mogłoby mieć tragiczne konsekwencje.

Składająca się z dziewięciu odsłon kampania uznana została przez wielu za drastyczną, choć pojawiły się głosy broniące jej. "Oczywiście, że rzecznik nie przesadził - dobra kampania - bardzo wymowna i chwytająca za rozum młodzieży" - napisał pablo_1985pl. Użytkownik Kocur45 stwierdził, że kampania pojawiła się za późno. "Kampania Ok, tylko trochę spóźniona. 90 proc. młodzieży jest już na wyjazdach, bez dostępu do internetu czy tv. To powinno ruszyć w maju albo kwietniu, a nie teraz". Internauta YaS uznał filmy za nudne. "Spoty nudne jak flaki z olejem, gwarantuję, że żaden z nastolatków nie dotrwa nawet do połowy takiego spotu" - napisał.

Zachowaj bezpieczeństwo podczas wakacyjnych przygód!

Zachowaj bezpieczeństwo podczas wakacyjnych przygód!

7. Co potrafi żandarmeria

Blisko rok temu Żandarmeria Wojskowa w Warszawie udostępniła spot, w którym pokazała swoje metody działania i umiejętności. W ponad 3-minutowym klipie widać m.in., z jakimi zagrożeniami musi liczyć się żandarm. Choć na filmie sporo się dzieje, a żandarmi co chwila czymś zaskakują, internauta Koniu napisał, że spodziewał się lepszej jakości.

Spot Żandarmerii Wojskowej w Warszawie

Spot Żandarmerii Wojskowej w Warszawie

Autor: kl, nb//rzw / Źródło: tvn24.pl

Czytaj także: