Michał Kołodziejczak o swoim pierwszym dniu w Sejmie
Pierwsze posiedzenie Sejmu X kadencji otworzył o godzinie 12 marszałek senior Marek Sawicki z Polskiego Stronnictwa Ludowego.
O godzinie 16 rozpocznie się pierwsze posiedzenie nowej kadencji Senatu. Otworzy je prezydent, a prowadzić będzie marszałek senior Michał Seweryński z PiS. Senatorowie - tak jak wcześniej posłowie - złożą ślubowanie, wybiorą marszałka i wicemarszałków.
Szczegółowy plan pierwszego posiedzenia. CZYTAJ WIĘCEJ
Kończymy relację, dziękujemy za uwagę.
We wtorek w Sejmie będziemy głosowali nad wyborem posłów sekretarzy Sejmu oraz nad wyborem członków KRS z ramienia Sejmu - przekazał marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Dodał, że wyznaczył też termin zgłaszania członków Trybunału Stanu.
Hołownia: postaramy się, żeby ten proces sejmowy był bardziej przyjazny, bardziej ludzki, po prostu przyjazny
Hołownia: nie wiem kiedy wrócimy do tej procedury, natomiast jeżeli pojawi się okazja na obsadzenie tego miejsca przez inną osobę, to do tego wrócimy
Hołownia o porażce Elżbiety Witek w głosowaniu na wicemarszałek: Sejm zapewnił w prezydium miejsca dla wszystkich klubów, natomiast wolą izby zgłoszona kandydatka nie uzyskała poparcia, takie decyzje należy szanować, wobec kandydatury Elżbiety Witek było wiele wątpliwości
Hołownia: dobrze, żeby kolejna część posiedzenia Sejmu odbyła się w kolejny wtorek, tak wstępnie ustaliliśmy
Hołownia: zgodnie przeszliśmy przez prezydium, jutro będą pracowite głosowania
Szymon Hołownia rozmawia z dziennikarzami po posiedzeniach prezydium Sejmu i Konwentu Seniorów.
Lider Agrounii Michał Kołodziejczak, który dostał się do Sejmu z list KO, mówił w "Kropce nad i" w TVN24 o swoim pierwszym dniu w Sejmie.
- Jestem tutaj (jako) nowy człowiek, nowy poseł. Poznaję to wszystko, widzę, że inni już znają. Więc trochę tak jest, że (jest - red.) takie poczucie nowości, świeżości, można to nazywać "gangiem świeżaków". Na pewno na takie określenie się nie obrażam i raczej korzystam z tego, że jeszcze mogę tutaj gdzieś się zgubić i jest to okej - powiedział.
Kandydatem PiS na wicemarszałka Senatu był Marek Pęk. Jednak nie uzyskał poparcia.
Wicemarszałkiem został wybrany Michał Kamiński z Trzeciej Drogi.
W Senacie odbywają się głosowania na wicemarszałków tej izby.
Jesteśmy gotowi na brak wicemarszałka Sejmu - powiedział Jarosław Kaczyński po odrzuceniu przez Sejm kandydatury Elżbiety Witek na to stanowisko. Klub PiS nie zgłosi innego kandydata; jeżeli będzie jakaś zmiana, to z tamtej strony - podkreślił szef PiS.
Zakończyła się uroczystość w Pałacu Prezydenckim.
Prezydent: panie premierze - życzę powodzenia, państwo ministrowie - dziękuję i gratuluję tego, co udało się państwu osiągnąć
Prezydent: pan premier zapewniał mnie, że znajdzie większość, która w nowym Sejmie poprze Radę Ministrów
Prezydent: jestem państwu wdzięczny za ogrom pracy włożony w budowę Rzeczypospolitej
Prezydent: składaliście państwo liczne obietnice, znakomita większość tych obietnic została dotrzymana
Prezydent Andrzej Duda: to było dla Polski dobre osiem lat
Prezydent powierzył misję tworzenia rządu Mateuszowi Morawieckiemu.
W Pałacu Prezydenckim rozpoczyna się uroczystość, podczas której prezydent przyjmie dymisję rządu i desygnuje Mateusza Morawieckiego na premiera.
Marcin Kierwiński z KO w "Kropce nad i" w TVN24: wstrzymaliśmy się w głosowaniu nad kandydaturą Bosaka na wicemarszałka Sejmu
Joanna Scheuring-Wielgus w "Faktach po Faktach" w TVN24: obserwowałam panią marszałkinię Witek, kiedy zobaczyła, że głosujemy przeciw jej kandydaturze, pokiwała ze zdziwieniem głową. Mam wrażenie, że do polityków PiS cały czas nie dochodzi przegrana z 15 października
Hołownia: planowane jest przerwanie obrad do wtorku, do godziny 16. Mówię o planach, ponieważ będzie to decyzja prezydium Sejmu
Jednocześnie Hołownia ogłosił przerwę w obradach, a na godzinę 20.15 zwołał posiedzenie prezydium Sejmu. Po nim odbędzie się też Konwent Seniorów.
Hołownia o przypadku Elżbiety Witek: w związku z tym, że Sejm nie dokonał wyboru wicemarszałka Sejmu, procedurę jego wyboru przeprowadzimy ponownie w późniejszym terminie
Piotr Zgorzelski ponownie zasiądzie w prezydium Sejmu. Został wybrany wicemarszałkiem
Elżbieta Witek przegrywa głosowanie na wicemarszałka Sejmu. Za jej kandydaturą było 203, przeciw 252, wstrzymało się trzech posłów.
Do grona wicemarszałków dołącza również Monika Wielichowska.
Posłowie zdecydowali, że Dorota Niedziela również zostanie wicemarszałkiem izby.
Włodzimierz Czarzasty także wybrany na wicemarszałka Sejmu.
Krzysztof Bosak wybrany wicemarszałkiem Sejmu.
Kosiniak-Kamysz: Zgorzelskiego cechują dwie niezwykle ważne cechy - skuteczność i życzliwość
Kosiniak-Kamysz: Zgorzelski zna wszystkie poziomy samorządności w Polsce
Władysław Kosiniak-Kamysz prezentuje kandydaturę Piotra Zgorzelskiego.
Kaczyński do przedstawicieli demokratycznej większości: posuwacie się dalej niż blok demokratyczny z lat 40., bo oni nie deklarowali wprost, że zlikwidują państwo polskie
Kaczyński: pani marszałek Witek była marszałkiem Sejmu przeszło 50 miesięcy, to był naprawdę wyjątkowo trudny, dlatego, że opozycja była opozycją totalną, mieliśmy do czynienia z niebywałym poziomem chamstwa, agresji, grubiaństwa. Pani marszałek znosiła to z ogromną kulturą
Jarosław Kaczyński prezentuje kandydaturę Elżbiety Witek.
Budka: Monika Wielichowska to osoba niezwykle dobrze zorganizowana, o wysokich zdolnościach menadżerskich, która potrafi sprostać każdemu zadaniu organizacyjnemu
Budka: Dorota Niedziela ma doświadczenie w pracy parlamentarnej
Budka: Dorota Niedziela dała się poznać jako bardzo zaangażowana posłanka ostatnich kadencji Sejmu, zawsze była gotowa służyć swoją radą, pomocą, jestem przekonany, że prezydium Sejmu potrzebuje właśnie takich osób
Borys Budka prezentuje kandydatury Doroty Niedzieli i Moniki Wielichowskiej.
Gawkowski: Czarzasty udowodnił przez ostatnie cztery lata, że jest dobrym kandydatem do zasiadania w prezydium Sejmu
Gawkowski: Czarzasty ma bogatą przeszłość, jest człowiekiem mediów i kultury
Krzysztof Gawkowski prezentuje kandydaturę Włodzimierza Czarzastego.
Kandydaturę Krzysztofa Bosaka prezentuje poseł Michał Wawer z Konfederacji.
Hołownia przekazał, że na wicemarszałków zostało zgłoszonych sześć osób - Monika Wielichowska, Dorota Niedziela, Elżbieta Witek, Piotr Zgorzelski, Włodzimierz Czarzasty, Krzysztof Bosak.
Posłowie zajmują się rozpatrzeniem kandydatur na wicemarszałków.
Około godziny 19.20 Sejm wznowił obrady.
Kidawa-Błońska: moim najważniejszym celem jest pokazanie, że Senat może zasypywać podziały między Polakami
Kidawa-Błońska na konferencji prasowej: mam nadzieję, że będzie pięciu wicemarszałków Senatu
Kidawa-Błońska zarządziła godzinną przerwę w obradach Senatu.
Kidawa-Błońska: będziemy dbać o to, żeby już żadne barierki nie oddzielały parlamentarzystów od wyborców
Kidawa-Błońska: dziękuję bardzo za wybór, to wielki dzień, Polska się zmienia
Senat wybrał swojego marszałka. Na tę funkcję została wybrana Małgorzata Kidawa-Błońska z Koalicji Obywatelskiej.
Kaczyński został zapytany o to, co jeśli Elżbieta Witek nie zostanie wybrana na wicemarszałka. - Nie będziemy mieli wicemarszałka - odparł. Wyjaśnił, że klub PiS nie będzie zgłaszał innej kandydatury, gdyż Witek została "w niezwykle bezczelny sposób obrażona". - Była bardzo dobrym marszałkiem, natomiast opozycja była totalna, sama o tym mówiła, łamała wszelkie reguły demokracji. Poza tym była nieprawdopodobnie wulgarna i chamska - powiedział.
Jarosław Kaczyński pytany w Sejmie przez dziennikarzy, jaki Prawo i Sprawiedliwość ma plan na budowanie większości, odparł: - Plan jest zoperacjonalizowany, oczywiście w polityce nigdy nie wiadomo co się stanie, ale jest plan.
Pawlak o słowach prezydenta: wydaje mi się, że jego wystąpienie było nadmiernie defensywne, zabrakło odniesień do współpracy z innymi środowiskami politycznymi
Senator Waldemar Pawlak w TVN24: Senat powinien być otwarty na rozmowę z organizacjami pozarządowymi
Senatorowie oddali już głosy w głosowaniu na marszałka izby. Marszałek senior Michał Seweryński ogłosił półgodzinną przerwę.
- Mamy do czynienia z formacją, która na obce życzenie, żeby zlikwidować państwo polskie, w tej chwili likwiduje w Polsce demokrację - powiedział prezes PiS.
Jarosław Kaczyński został zapytany przez reporterkę TVN24 o to, czy wyobraża sobie, że klub PiS nie będzie miał wicemarszałka. - Wyobrażam sobie, ale to jest po prostu jeszcze jeden dowód, że formacja, która doszła do władzy, ma charakter antydemokratyczny - stwierdził.
Głosowanie w sprawie marszałka odbywa się inaczej niż w przypadku Sejmu - każdy z senatorów wrzuca do urny kartę ze swoim głosem
Marszałek senior Seweryński tłumczy procedury związane z głosowaniem w sprawie wyboru marszałka Senatu.
Obrady wznowił także Senat.
W głosowaniu udział wzięło 458 posłów, za głosowało 458, przeciw nie głosował nikt. Tym samym Sejm ustalił, że będzie sześciu wicemarszałków izby.
Trwa głosowanie nad liczbą wicemarszałków Sejmu.
Schreiber: to, co dzisiaj słyszymy, to że być może największy klub parlamentarny ma otrzymać jednego wicemarszałka i to takiego, który się wam podoba, to jest kpina
Łukasz Schreiber: PiS popiera prawo każdego klubu do posiadania swojego przedstawiciela w prezydium Sejmu
Gawkowski: Lewica będzie głosować za sześcioma wicemarszałkami
Krzysztof Gawkowski: 15 października obudziła się Polska
Paulina Hennig-Kloska: będziemy głosować za tym, żeby było sześciu wicemarszałków
Paszyk: opowiadamy się za tym, żeby w prezydium był przedstawiciel każdego klubu
Paszyk: chcemy dziś przestrzec przed deptaniem dobrych parlamentarnych zwyczajów
Krzysztof Paszyk: w 2015 roku klub PSL chciał mieć swojego wicemarszałka, wówczas z niezrozumiałych zupełnie powodów ostentacyjnie pozbawiono nas szansy zasiadania w prezydium Sejmu
Hołownia: klub KO odmówi poparcia tym kandydaturom, które będą godziły w demokratyczne zasady w tej izbie
Budka: prezydium Sejmu jest przeznaczone dla osób, które szanują elementarne zasady parlamentaryzmu, tam nie mogą znaleźć się ludzie, którzy przez ostatnie osiem lat łamali polską konstytucję, łamali zasady parlamentaryzmu
Borys Budka: w imieniu klubu KO składam wniosek na ustalenie liczby wicemarszałków na sześć osób
Stanisław Tyszka: zgłaszamy projekt uchwały, zgodnie z którym każdy klub ma swojego przedstawiciela w prezydium Sejmu
Hołownia: przystąpimy do rozpatrzenia dwóch wniosków, które zostały złożone w przewidzianym na to czasie
Szymon Hołownia wznawia obrady Sejmu.
W trakcie przerwy zgłaszano poselskie projekty uchwał w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków Sejmu.
Za chwilę mają zostać wznowione obrady Sejmu.
Błaszczak: kandydatką na urząd wicemarszałka jest Elżbieta Witek
Błaszczak o "haniebnej" wypowiedzi posła Brauna w sprawie Elżbiety Witek
Błaszczak na konferencji prasowej: opozycja nigdy nie złożyła wniosku o odwołanie pani marszałek Witek
W tym tygodniu nie ma szans na procedowanie ustaw, ukonstytuują się może dwie, trzy komisje sejmowe – powiedział Szymon Hołownia.
Wybrany na marszałka Sejmu Szymon Hołownia złożył kwiaty pod sejmowymi tablicami pamiątkowymi - upamiętniającymi prezydenta Lecha Kaczyńskiego, marszałka Macieja Płażyńskiego, posłów poległych podczas II wojny światowej, ofiary katastrofy smoleńskiej i Jana Pawła II.
Przerwa ma trwać godzinę, to jest do godziny 17.45.
Seweryński: za chwilę zostanie zarządzona przerwa w obradach w celu zgłaszania kandydatów na marszałka Senatu
Zakończyło się ślubowanie.
Senatorki i senatorowie składają ślubowanie.
Każdy z senatorów będzie teraz składać ślubowanie senatorskie.
Marszałek senior Seweryński składa ślubowanie.
Seweryński: rozpoczynamy naszą pracę w czasie szczególnym, ponieważ w wyniku wyborów na scenie politycznej dokonała się zmiana sił
Seweryński: do tradycyjnych zadań Senatu należy też wspieranie Polaków poza granicami kraju
Seweryński: wybrany z woli narodu Senat otwiera dziś nowy rozdział w długiej i chlubnej historii polskiego parlamentaryzmu
Seweryński: obejmując urząd marszałka seniora, pragnę przywitać gości
Głos zabiera marszałek senior Michał Seweryński z PiS.
Prezydent do senatorów: to od państwa będzie zależeć jak zostanie zapamiętana i oceniona XI kadencja tej izby
Prezydent: pragnę zachęcić panie i panów senatorów do pochylenia się nad tym zagadnieniem
Prezydent: jedną z koncepcji reform Senatu jest utworzenie z niej izby samorządowej
Prezydent: Senat jest jednym z filarów ustroju państwowego, dyskusja nad nadaniem tej izbie nowej formuły od lat toczy się w środowiskach eksperckich
Prezydent: o wartości Senatu nie stanowi jedynie jego historia, znaczenia tej izby nie można sprowadzać do sentymentalnej pamiątki po I i II Rzeczypospolitej, rolą Senatu jest rozpraszanie władzy w państwie na większą ilość podmiotów i równoważenie ich wpływów
Prezydent: wybór na senatora to bez wątpienia sukces i zaszczyt
Prezydent: pragnę pogratulować wszystkim senatorom wyboru do izby wyższej
Głos zabiera prezydent Andrzej Duda.
W Senacie odśpiewano hymn narodowy.
Rusza pierwsze posiedzenie Senatu XI kadencji.
Robert Telus, minister rolnictwa: dalej funkcjonujemy, dalej działamy na rzecz państwa, będziemy pracować do czasu utworzenia nowego rządu
O godzinie 16 ma się ropocząć pierwsze posiedzenie Senatu nowej kadencji.
Adam Gomoła, najmłodszy poseł w Sejmie: to jest ogromna duma i wielkie zobowiązanie
Polityka jest niezwykle dynamiczna, wszystko sie może zmienić - mówił reporterce TVN24 Stanisław Karczewski, pytany o szansę PiS-u na zdobycie sejmowej większości
Witek pytana czy będzie wicemarszałkiem Sejmu? - Nie wiem, będzie głosowanie - odpowiedziała.
Elżbieta Witek: dla mnie najważniejsi są wyborcy, to wyborcy mnie oceniają
Zakończyła się konferencja prasowa nowego marszałka Sejmu.
Hołownia: PiS ma absolutne prawo do swojego przedstawiciela w prezydium Sejmu, a jeśli pojawią się wątpliwości co do konkretnych kandydatur, to muszą to rozstrzygnąć posłowie
Hołownia: mam duże wątpliwości co do kandydatury Elżbiety Witek
Hołownia: uważam, że prezydium Sejmu powinno być zwiększone o jednego wicemarszałka, żeby każdy klub miał swojego przedstawiciela
Hołownia: jeżeli chodzi o projekty, których złożenie zapowiedziała Lewica, projekty będą mogły być procedowane w momencie, kiedy ukonstytuują się komisje sejmowe
Hołownia: spodziewamy się, że dziś barierki otaczające Sejm, dziś w nocy znikną
Hołownia: pewnie jutro nam się nie uda zrealizować wszystkich punktów, więc posiedzenie pewnie zostanie odroczone do połowy przyszłego tygodnia
Hołownia: jutro zbierzemy się jeszcze raz, zapewne w godzinach popołudniowych
Hołownia: dziś w planach Sejmu jest określenie liczebności prezydium Sejmu
Rozpoczyna się konferencja.
Wkrótce ma się odbyć konferencja prasowa nowego marszałka Sejmu.
Hołownia zarządził przerwę do godziny 17.30. Po tym ma się odbyć głosowanie nad wicemarszałkami izby.
Hołownia: witajcie w Sejmie różnych Polaków, witajcie w Sejmie Rzeczypospolitej
Hołownia: będę bezwzględnie przestrzegał zasad, na które tu się umówiliśmy
Hołownia: zapewniam, że Sejm nie będzie kolejną areną wyniszczającej wojny polsko-polskiej
Hołownia: po tym głosowaniu nikt już nie może mieć wątpliwości, że w tym Sejmie jest większość gotowa do wzięcia odpowiedzialności za kraj
Hołownia: Sejm nie będzie azylem dla przestępców, nie będzie polem do korupcji, nie będzie nigdy więcej trybuną dla pogardy
Hołownia: zaproszę w najbliższych dniach najstarszych stażem sejmowym dziennikarzy, by pomogli mi otworzyć Sejm, marszałek Sejmu będzie miał swój podcast
Hołownia: Sejm nie będzie punktem obsługi rządu, nie będzie maszynką do głosowania
Hołownia: najważniejsze znowu stanie się słowo "patria", a nie "partia", z gabinetu marszałka Sejmu z hukiem wyjedzie zamrażarka, znikną barierki
Hołownia: naprawa polityki musi się zacząć od Sejmu, dlatego od jutra, nawet od dziś, wiele się tutaj zmieni
Hołownia: polityka to nie przemoc, polityka to troska, ta sala to nie oktagon z gali MMA, to dom spotkań i rozmowy
Hołownia: mamy bardzo jasne zadanie dowodzić, że nasi rodacy nie pomylili się, stojąc 15 października w tych długich kolejkach
Hołownia zaczyna od podziękowania wyborcom, którzy 15 października "zdecydowali o przyszłości Polski". - Dali nam najsilniejszy w historii wolnej Polski mandat do reprezentowania ich, to dowód, że Polki i Polacy są naprawdę bardzo dojrzałym społeczeństwem - powiedział.
Hołownia: dziękuję panie prezydencie, że jest pan z nami
Głos zabiera Szymon Hołownia.
W głosowaniu wzięło udział 459 posłów. Poseł Szymon Hołownia uzyskał 265 głosów, poseł Elżbieta Witek - 193 głosy.
Nowym marszałkiem Sejmu został wybrany Szymon Hołownia.
Odbywa się głosowanie.
Za chwilę odbędzie się głosowanie w sprawie marszałka Sejmu.
Braun: klub Konfederacji z całą pewnością nie poprze tej kandydatury
Braun o "pomiataniu" wysoką izbą w wykonaniu Elżbiety Witek
Braun o kandydaturze Witek: wysunięcie tej kandydatury to manifestacja braku woli zmian, Zjednoczona Prawica idzie w zaparte
Głos zabiera Grzegorz Braun, przedstawiciel Konfederacji.
Błaszczak: pani marszałek sprawnie przeprowadziła Sejm przez ten trudny czas
Błaszczak: okres marszałkowania pani Elżbiety Witek przypadł na czas pandemii, dzięki dobrej współpracy z Kancelarią Sejmu udało się zorganizować zdalne obrady izby
Błaszczak: Elżbieta Witek była najdłużej urzędującym marszałkiem Sejmu w III Rzeczypospolitej
Błaszczak: Elżbieta Witek, przez wiele lat pracowała jako nauczycielka i dyrektora
Błaszczak: Elżbieta Witek za swoją antykomunistyczną aktywność w 1982 roku była aresztowana i osadzona w więzieniu, nigdy się nie poddała
Błaszczak: pani Elżbieta Witek jest wieloletnim parlamentarzystą, w Sejmie zasiada od 2005 roku
Kandydaturę Elżbiety Witek przedstawia Mariusz Błaszczak.
Kosiniak-Kamysz: Szymon Hołownia ma wszystkie wymienione cechy i przymioty
Kosiniak-Kamysz: ta odwaga przejawia się w tym, że Hołownia porzucił bezpieczny świat na rzecz polityki, poddał się weryfikacji wyborców, trzeba było mieć odwagę porzucić bezpieczne życie
Kosiniak-Kamysz: kolejną cechą jest odwaga, bez której nie ma zwycięstwa, nie ma zmiany
Kosiniak-Kamysz: wrażliwość społeczna to pochylenie się nad tymi, którym jest najtrudniej
Kosiniak-Kamysz: Hołownię wyróżnia empatia, wrażliwość społeczna, słuch społeczny
Kosiniak-Kamysz: marszałek Sejmu musi wyróżniać się erudycją
Kosiniak-Kamysz: słowo do parlamentaryzmu to jest klucz, Szymon Hołownia wyróżnia się erudycją, sztukę posługiwania się słowem opanował do perfekcji
Kandydaturę Hołowni przedstawia Władysław Kosiniak-Kamysz.
Sejm wznowił pracę. Wybrany zostanie marszałek Sejmu. Zgłoszono dwie kandydatury: Szymona Hołownię i Elżbietę Witek.
Gawkowski: Kaczyński i Morawiecki rozpoczęli grę o wybory samorządowe. Będą szkodzić Polsce.
W Sejmie Krzysztof Gawkowski rozmawia z reporterem TVN24.
Gawkowski: Morawiecki powtarza to, co przez ostatnie miesiące, nie zdając sobie sprawy, że sytuacja się zmieniła.
Marszałek senior zarządził 20 minut przerwy. W tym czasie mają być zgłaszani kandydaci na marszałka Sejmu.
Premier zakończył wystąpienie.
Morawiecki: Bardzo gorąco dziękuję za wszystko, co udało się zrobić. Przepraszam za potknięcia, błędy ostatnich czterech lat. Proponuję koalicję polskich spraw. Polska jest tego warta.
Morawiecki: Powinniśmy o wolność dbać jak o źrenicę oka.
Morawiecki: Będę prosił pana prezydenta o wsparcie w tych działaniach, by nasi rodacy dostrzegli, na jak ważnym zakręcie historii Polska się znalazła.
Morawiecki: Zapraszam wszystkich, którzy na tej sali będą budowali większość, aby poparli mój rząd, który będę starał się tworzyć.
Morawiecki: Polacy nie chcą zemsty, wojny polsko-polskiej. Chcą, żebyśmy odstawili waśnie do lamusa i zbudowali rząd ponad podziałami, ponadpartyjny w jakimś stopniu.
Marszałek senior do premiera: Umawialiśmy się na sprawozdanie. Na expose przyjdzie jeszcze czas.
Morawiecki: Nasze życie, podatki, edukacja dzieci, ekologia, bezpieczeństwo, obronność, to, czy będziemy mogli stanowić w naszym kraju prawo jest dzisiaj przedmiotem zmian traktatowych w UE.
Morawiecki: Gra jest o suwerenność, o polską niepodległość. Będzie się toczyła metodami politycznymi.
Morawiecki: Ci, którzy już pobudowali drogi, zablokują nam rozwój, bo gdzieś zostanie znalezione siedlisko ślimaków. Ta rzeczywistość będzie niezależna od nas.
Morawiecki: Zasada "nic o nas bez nas" jest fundamentem naszej polityki.
Morawiecki: Dzisiaj w UE wiele osób mówi otwarcie, żeby likwidować państwa narodowe.
Morawiecki: Zabierana jest procedura jednomyślności, w UE będą zapadały decyzje większością. A w UE rządzą silni - Niemcy, Francja i kilka krajów, które z nimi współpracują.
Morawiecki: Reforma traktatów UE doprowadzi do tego, że obca policja będzie mogła bez zgody polskiego państwa wjechać do Polski i kogoś aresztować, nawet Polaków.
Morawiecki: Czy zdajecie sobie państwo sprawę, że po zmianie prawa Unii będzie możliwość nałożenia nowych podatków? Władztwo podatkowe przejdzie w ręce UE.
Morawiecki: Wierzę, że ta idea jest państwu droga. Uważam, że ta idea jest droga wam wszystkim.
Morawiecki: Chciałem powiedzieć o koalicji polskich spraw. Mamy przed sobą okres tworzenia rządu. Chcę wszystkich zaprosić do takiej koalicji, o jakiej mówił prezydent. Koalicji, która będzie dbała o sprawy społeczne, o sprawy bezpieczeństwa, suwerenności, a także o wielkie projekty, które rozpoczęliśmy.
Morawiecki: Pomimo plag, które na nas spadły, mamy stabilne finanse publiczne.
Morawiecki: Kiedy inflacja była prawie 20 procent, nikt nie wierzył, że będzie spadała w okolice 6-7 procent. A właśnie tak się stało.
Morawiecki: Rząd PiS chronił Polaków poprzez umacnianie sojuszu z USA i wielką rozbudowę i modernizację polskiej armii.
Morawiecki: Lech Kaczyński w 2008 roku wypowiedział prorocze słowa. Okrutna tragedia przerwała jego misję, a bierność zachodu dopełniła tego. W 2014 roku nastąpiła przewidywana przez niego agresja na Ukrainę, a później w 2022 roku kolejna.
Morawiecki: Największy kryzys, największe zagrożenie geopolityczne to wojna na Ukrainie. Dzisiaj jest wielu mądrych, którzy twierdzą, że wszystko przewidywali.
Morawiecki: Atak ze wschodu, atak Łukaszenki na zlecenie Putina, który ściągnął i zinstrumentalizował dziesiątki tysięcy migrantów. Postawiliśmy mur, twardą zaporę przeciwko nielegalnej imigracji. Ten wielki kryzys staraliśmy się zmitygować, zabezpieczyć granice.
Morawiecki: Postawiliśmy weto i nie przyjęliśmy nielegalnych migrantów.
Morawiecki: Wzrost gospodarczy to 11 procent, jeden z najwyższych w Unii. Nasi zachodni i południowi sąsiedzi to 0,5 procent.
Morawiecki: Kryzys pandemiczny, COVID-19 mógł doprowadzić do gigantycznego wzrostu bezrobocia, upadłości setek tysięcy firm i gwałtownego cofnięcia gospodarki. My nie tylko obroniliśmy poprzez nasze tarcze miliony miejsc pracy, ale również w naszym kraju nie dochodziło do selekcji pacjentów.
Morawiecki: Praźródłem naszego sukcesu w dziedzinie spraw społecznych była naprawa państwa i finansów publicznych.
Morawiecki: W oparciu o nasze zobowiązania będę chciał nakłonić wysoką izbę, by poparła mnie w tej funkcji, która została mi powierzona.
Morawiecki: Pewną nowością w polskiej polityce, czymś wyjątkowym, była wiarygodność w realizacji tego, co obiecalismy wyborcom.
Morawiecki: Przed chwilą ślubowaliśmy wobec narodu, że będziemy strzec suwerenności. Niech nam te słowa przyświecają, bo zdajemy sobie sprawę, jak wielkie wyzwania najbliższy czas będzie przynosił.
Morawiecki: Z drugiej strony chcę przedstawić krótką panoramę ostatnich czterech lat.
Morawiecki: Chciałem dzisiaj na ręce pana marszałka seniora złożyć sprawozdanie i dymisję.
Głos zabiera premier Mateusz Morawiecki.
Zakończyło się ślubowanie.
Kiedy ślubowali posłowie Łukasz Mejza i Dariusz Matecki z PiS, na sali słychać było buczenie.
Posłowie wysłuchali roty ślubowania. Po kolei wstają z miejsc i mówią: ślubuję. Niektórzy dodają: tak mi dopomóż Bóg.
Posłowie przystępują do ślubowania.
Sawicki powołał tymczasowych sekretarzy Sejmu.
Sawicki zakończył wystąpienie.
Sawicki: Polska winna trwać wiecznie.
Sawicki: Usuńmy bariery, które dzielą nas od tych, którzy nas wybrali i służących im dziennikarzy. Słuchajmy narodu.
Sawicki: Prawo i wolność są największym skarbem narodu.
Sawicki: Jestem przekonany, że z poszanowaniem zasad demokratycznego państwa uda się przywrócić właściwe relacje między państwem a działającymi w Polsce kościołami.
Sawicki: Jestem pewien, że zamiary uzdrowienia Polski znajdą wsparcie i sojuszników wśród przedstawicieli wszystkich sił politycznych.
Sawicki: Działalność każdej władzy powinna sie opierać na dwóch fundamentach - państwo prawa i godność człowieka.
Sawicki: Nie ma prawdziwej demokracji bez otwartego parlamentaryzmu.
Sawicki: Jest oczekiwanie integracji, aspirując do pełnego uczestnictwa w europejskim dobrobycie. Niech w tych staraniach nie będą przeszkodą formułowane w gmachu TK rzekome sprzeczności polskiej konstytucji z traktatami UE.
Sawicki: Trudna i wymagająca współczesność stawia przed nami wyzwania, którym sprostanie wymaga wspólnego przyjęcia dyrektyw, jakie ustrojodawca zawarł w preambule do Konstytucji. Aktualizuje się potrzeba przywrócenia współpracy z innymi krajami dla dobra rodziny ludzkiej.
Sawicki: Wyrażam nadzieję, że nowa kadencja pozwoli odbudować poczucie wspólnoty narodowej.
Sawicki: Jako marszałek senior, w imieniu nas wszystkich posłanek i posłów, składam podziękowania Polkom i Polakom, którzy tak licznie, z wielkim zaangażowaniem, poświęceniem, wykonali swój obywatelski obowiązek i wzięli udział w wyborach.
Głos zabiera marszałek senior Marek Sawicki.
Prezydent zakończył wystąpienie i uścisnął dłonie posłom w pierwszym rzędzie.
Duda: Niech żyje niepodległa i demokratyczna Rzeczpospolita. Boże, błogosław Polskę, błogosław naszą ojczyznę.
Duda: Tak jak w 2019 roku, tak i dziś, chciałbym po zakończeniu swojego wystąpienia powtórzyć gest podania dłoni tym, którzy zasiadają w pierwszych rzędach w Sejmie. Niech stanie się to dobrą tradycją w parlamencie. Tak zaczynajmy pierwsze posiedzenie każdego Sejmu, od podania sobie ręki.
Duda: Takim projektem jest budowa elektrowni atomowych. Takim projektem jest też dalsza rozbudowa polskich portów.
Duda: Warto zadać sobie pytanie, gdzie byśmy dzisiaj byli, gdyby nie budowa gazoportu, czy Baltic Pipe. Polska musi sobie stawiać kolejne ambitne cele. Takim celem jest budowa CPK, który ma być polskim oknem na świat i krokiem milowym w rozwoju insfrastruktury.
Duda: Chcemy ambitnej Polski, która rozwija potencjał, która będzie konkurować z innymi państwami. Żeby się tak stało niezbędne są inwestycje, rozwój. Państwo musi dawać impuls i przykład.
Duda: Przyszłość ma na imię Polska. Nie zmieniłem zdania od 2015 roku, nadal wierzę w Polskę, Polaków, w pomyślną przyszłość ojczyzny.
Duda: To na tej sali musi paść odpowiedź, czy jest większość wobec konkretnego projektu. Ja ostateczne decyzje będę podejmował wtedy, gdy uchwalone ustawy będą trafiały na moje biurko. Ale wcześniej też jestem otwarty na konsultacje.
Duda: Ewentualne weto prezydenta nie może być usprawiedliwieniem nierealizowania państwa obietnic wyborczych.
Duda: Zawsze będę bronił dwóch wartości, o które walczyły pokolenia - wolności i solidarności. Jeżeli uznam, że jakieś rozwiązanie budzi kontrowersje to nie zawaham się skorzystać z weta lub skierować do TK.
Demokratyczna opozycja zareagowała śmiechem.
Duda: Porządek konstytucyjny musi zostać zachowany, nie zgodzę się na żadne obchodzenie, czy naginanie prawa.
Duda: Z dwóch kadencji zostało mi zaledwie 20 miesięcy urzędowania. Nie będę tego robił dla siebie, ale dla Polski i kolejnych prezydentów.
Duda: Nie zgodzę się na żadne próby ograniczania, podważania, czy kwestionowania konstytucyjnych uprawnień prezydenta.
Duda: Wsparcie dla rodzin, kluczowe programy społeczne, obniżenie wieku emerytalnego, wsparcie dla emerytów muszą zostać utrzymane, kontynuowane.
Duda: To było osiem lat z bilansem dodatnim, w których mimo dramatycznie trudnych wyzwań udało się utrzymać stabilność systemu finansowego, naszej waluty i utrzymać miejsca pracy.
Duda: Będę stał na straży najważniejszych osiągnięć ostatnich ośmiu lat. To było osiem dobrych lat dla Polski i Polaków.
Duda: Koalicja polskich spraw jest Polsce nadal bardzo potrzebna. Może, choć nie musi to być koalicja rządząca. Zapraszam wszystkich do takiej koalicji, w takim duchu będę postępował do końca swojej prezydentury.
Duda: Rok 2024 to rok dwóch ważnych jubileuszy - 25-lecie przystąpienia Polski do NATO i 20-lecie obecności w Unii. NATO i UE to fundamenty naszego bezpieczeństwa, polska racja stanu.
Duda: Drzwi Pałacu Prezydenckiego są otwarte dla tych, którzy są gotowi do współpracy.
Duda: Dziękuję, że w najważniejszych momentach pokazaliście państwo odpowiedzialność. Dziękuję za ponadpartyjne poparcia dla ustawy o obronie ojczyzny.
Duda: Najważniejszą sprawą jest bezpieczeństwo naszej ojczyzny. Żyjemy w niebezpiecznych czasach.
Duda: Deklaruję gotowość do współpracy z nowo wybranym parlamentem.
Duda: Suwerenność Rzeczpospolitej, interes państwa i dobro obywateli to są najważniejsze sprawy, którym zobowiązujemy się służyć.
Posłowie zareagowali na tę wypowiedź śmiechem i oklaskami.
Duda: Warto pamiętać, że w demokracji jest tak, że ci, którzy sprawują władzę, za jakiś czas znajdą się w opozycji. Niestety rządzący zbyt często zapominają o tym oczywistym fakcie.
Duda: Z całego serca gratuluję wszystkim posłankom i posłom wybory i życzę wytrwałości w służbie Rzeczpospolitej. Apeluję o to, żebyście szanowali siebie nawzajem. Wyrazem szacunku powinno być to, że każdy klub parlamentarny będzie miał wskazanego przez siebie reprezentanta w Prezydium Sejmu.
Duda: Polska jest naszym wspólnym, wielkim zobowiązaniem.
Duda: Powinniśmy doceniać ostatnie ponad 30 lat wolności, kiedy możemy sami o sobie decydować. Wielkie marzenie całych pokoleń spełnia się na naszych oczach.
Duda: To dla mnie wielki zaszczyt wygłaszać orędzie podczas inauguracji Sejmu X kadencji. Sejmu wolnej, niepodległej, suwerennej Rzeczpospolitej.
Duda: To wielki sukces, ale też wielkie zadanie dla tych, którzy zasiadają w ławach sejmowych. To od waszych decyzji zależy, czy Polacy nie utracą wiary w demokrację. To wielka odpowiedzialność.
Duda: Jeszcze kilkanaście lat temu w wyborach brało udział mniej niż 50 procent uprawnionych. Ludzie byli zniechęceni, uważali, że politycy ich nie reprezentują. Dzisiaj jest zupełnie inaczej.
Duda: Polacy uwierzyli, że mogą decydować o najważniejszych sprawach, o kierunkach rozwoju ojczyzny.
Duda: Demokracja w Polsce nigdy nie była tak silna. Jest najsilniejsza w całej naszej historii. Oczywiście w wielu sprawach się różnimy i będziemy się różnić, prowadzimy spory. Najważniejsze jednak jest to, że spory te rozstrzygamy przy urnie wyborczej. To jest istota demokracji.
Duda: 21 966 891 osób. Tylu polskich obywateli zagłosowało w wyborach. Frekwencja osiągnęła ponad 74 procent. To wielka rzecz, wielki sukces demokracji. Dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w wyborach.
Głos zabiera prezydent Andrzej Duda.
Marszałek senior przywitał przybyłych na posiedzenie gości.
Przypominamy harmonogram dzisiejszego posiedzenia:
12:10 - 12:40 - orędzie prezydenta
12:40 - 12:50 - przemówienie marszałka seniora
12:50 - 13:30 - ślubowanie poselskie
13:30 - 14:00 - wystąpienie premiera
14:00 - 14:15 - przerwa
14:15 - 15:00 - wybór marszałka Sejmu
15:00 - 15:05 - przemówienie marszałka Sejmu
15:05 - 17:30 - przerwa
17:30 - 18:15 - poselskie projekty uchwał w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków
18:15 - 19:00 - przerwa
19:00 - 19:45 - wybór wicemarszałków
Posłowie śpiewają hymn.
Marszałek senior Marek Sawicki otworzył pierwsze posiedzenie Sejmu X kadencji.
Posłowie zbierają się już na sali plenarnej. Wkrótce rozpocznie się posiedzenie.
Do Sejmu przyjechał premier Mateusz Morawiecki.
Do Sejmu przyjechał prezydent Andrzej Duda. Przywitał go marszałek senior Marek Sawicki.
Kaczyński: Ile było niemieckiego chamstwa ze strony Platformy Obywatelskiej?
Kaczyński: Nie wiem, czy to będzie porażka. Będzie to wielki sukces, jeśli Morawieckiemu uda się stworzyć rząd.
Kaczyński: Donald Tusk to człowiek Niemiec, wielokrotnie to udowadniał. Scholz wygłosił przemówienie, w którym mówił o hegemonii Niemiec.
Jarosław Kaczyński: Sytuacja jest dynamiczna, a nie taka, jak niektórzy sądzą. Jest zagrożenie suwerenności i samego istnienia państwa polskiego.
Rafał Bochenek, rzecznik PiS: klub PiS zdecydował, że szefem klubu zostanie Mariusz Błaszczak, kandydatem na marszałka Sejmu będzie Elżbieta Witek, kandydatem na marszałka Senatu Marek Pęk.
Hołownia: Dzisiaj nie zdążymy zrobić wszystkiego. Jutro będziemy musieli spotkać się znowu, pewnie za tydzień też, żeby dokonać wszystkich obowiązków. Na pewno będzie odroczenie.
Szymon Hołownia: Mamy poważne wątpliwości co do tego, co robiła Elżbieta Witek. Damy tego wyraz w głosowaniu. Trudno jest mi sobie wyobrazić, żebyśmy byli za.
Kidawa-Błońska o kandydaturze Witek: Jeżeli ktoś robił rzeczy, które łamały i Regulamin Sejmu, konstytucję i zasady, nie może dostać naszej rekomendacji.
Żukowska: Składamy drugi projekt pozwalający na depenalizację aborcji i pomocy w aborcji.
Kotula: Wypełniamy nasze zobowiązanie. Przychodzimy dzisiaj do Sejmu z dwoma projektami ustaw. Z projektem liberalizacji prawa aborcyjnego. Legalna, bezpieczna, darmowa, dostępna aborcja do 12 tygodnia bez podawania przyczyny.
Parlamentarzystki Lewicy występują na wspólnej konferencji.
Kotula: Lewica zawsze walczyła, walczy i będzie walczyć o prawa kobiet. Kobiety, dziewczyny, mogłyście na nas liczyć przez ostatnie cztery lata, byłyśmy na strajkach, na protestach, składałyśmy ustawy.
Witek o sprzeciwie wobec jej kandydatury: To prawo opozycji.
Jacek Sasin: Niewybranie Witek byłoby złamaniem zasad demokracji, które są w Sejmie. Jest naszą jedyną kandydatką.
Kaczyński: Nie będziemy poza Elżbietą Witek nikogo zgłaszać, bo to jest całkowicie niezgodne z praktyką sejmową dotychczas stosowaną. (Jeśli opozycja jej nie poprze) nie pogodzimy się z tym.
Michał Kobosko, Polska 2050: Decyzji klubu jeszcze nie ma, ale ja sobie nie za bardzo wyobrażam taką decyzję, że moglibyśmy poprzeć kandydaturę Elżbiety Witek.
Jarosław Kaczyński do dziennikarzy: Nie wiadomo, czy (Morawiecki) jest skazany na porażkę. Państwo mają swoją wiedzę, ja mam swoją.
Włodzimierz Czarzasty: Nie wiem, kto by miał pomagać Elżbiecie Witek, skoro pół roku temu Lewica złożyła na nią donos do prokuratury za to, co robiła w Sejmie.
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nie podjęliśmy jeszcze decyzji w sprawie wicemarszałków, poza tym, kogo wystawimy.
Małgorzata Paprocka, szefowa kancelarii prezydenta, dla PAP: w poniedziałek wieczorem około godziny 19-20, kiedy zakończą się uroczystości w parlamencie, prezydent Andrzej Duda powierzy misję tworzenia nowego rządu premierowi Mateuszowi Morawieckiemu.
Przed dzisiejszym posiedzeniem Sejmu spotkają się liderzy i podejmą wszystkie kluczowe decyzje - powiedziała w poniedziałek w Polsat News współprzewodnicząca Razem, senator Magdalena Biejat, pytana, czy podczas pierwszego posiedzenia Sejmu zostanie złożona uchwała unieważniająca wybór tzw. "sędziów-dublerów" TK.
Marcin Kierwiński: Rada Krajowa PO zatwierdziła utworzenie koalicji rządowej przez KO, Trzecią Drogę: PSL i Polskę 2050, oraz Nową Lewicę.
Na stronie Sejmu opublikowano dokładny harmonogram poniedziałkowego posiedzenia.
12:00 - 12:10 - otwarcie posiedzenia, słowo powitalne marszałka seniora.
12:10 - 12:40 - orędzie prezydenta
12:40 - 12:50 - przemówienie marszałka seniora
12:50 - 13:30 - ślubowanie poselskie
13:30 - 14:00 - wystąpienie premiera
14:00 - 14:15 - przerwa
14:15 - 15:00 - wybór marszałka Sejmu
15:00 - 15:05 - przemówienie marszałka Sejmu
15:05 - 17:30 - przerwa
17:30 - 18:15 - poselskie projekty uchwał w sprawie ustalenia liczby wicemarszałków
18:15 - 19:00 - przerwa
19:00 - 19:45 - wybór wicemarszałków
Tusk: Jesteśmy stworzeni do ciężkiej pracy, powołani do zadań wyjątkowych. Chciałbym, żebyśmy sprostali i żebyście zasłużyli na opinię tak wielkich, jak wielkie zadania przed nami stoją. Tego wam życzę. Do roboty!
Tusk: Powrót do Sejmu i perspektywę kierowania pracami rządu traktuję jako bardzo poważny obowiązek.
Tusk: Będę rekomendował Małgorzatę Kidawę-Błońską na marszałkinię Senatu, a Rafała Grupińskiego na wicemarszałka.
Tusk: Będę rekomendował, byśmy na wicemarszałkinie Sejmu wybrali Monikę Wielichowską i Dorotę Niedzielę.
Tusk: Staliśmy się wszyscy bohaterami pięknej historii, uczestnikami, sprawcami. Mamy swój udział w tym, że historia znowu zmieniła bieg. Pamiętajcie, jak wielkie to jest zobowiązanie.
Tusk: Musicie dać z siebie wszystko dla Polski. Tylko wtedy ludzie zaufają waszym wysiłkom.
Tusk: Odbudowa polskiego samorządu jest równie ważna, co odbudowa demokracji.
Tusk: Jarosław Kaczyński powiedział, że w Polsce zapanuje terror i będzie ona zatruwana. Jarosławie Kaczyński, kończy się epoka terroru politycznego i trucizny w życiu publicznym, bo przegrałeś.
Tusk: Teraz to od was zależy, żeby nigdy nie powtórzyło się to, czego świadkami byliśmy przez osiem lat. Żeby nigdy nie było reasumpcji, bo nie pasował wynik głosowania. To był jeden z najbardziej tragicznych momentów polskiej demokracji.
Tusk: Nie ma miejsca na kompromis ze złem. Nie ma miejsca na kompromis z ludźmi, którzy łamią zasady.
Tusk: Ale ta sprawa ma fundamentalne znaczenie. Przez osiem lat PiS odzierał nas z atrybutów demokracji.
Tusk: Pierwszym testem będzie głosowanie nad kandydaturą PiS na wicemarszałka Sejmu. Jeśli potwierdzi się to, że kandydować będzie pani marszałek Witek, to będzie pierwsza próba dla wszystkich demokratów, którzy obejmą dziś mandaty. To nie jest nic łatwego, by twardo stawać po stronie prawdy. Nie spodziewajcie się, że dostaniemy za to aplauz tłumu.
Tusk: Od pierwszych godzin, od pierwszych dni, będziemy musieli wymagać od siebie dyscypliny.
Tusk: Nie możecie zmarnować tej wielkiej emocji, wielkiego pragnienia, które się objawiło 15 października.
Tusk: Każdy, kto wygrywa wybory, powtarza mniej więcej te same słowa, ale chyba wszyscy doświadczyliście przez osiem lat tego, co znaczy władza, która zamienia się w zbiorowisko ludzi złaknionych pieniędzy, zaszczytów i jest gotowa łamać podstawowe zasady demokracji.
Tusk: Zwycięstwo dali nam ludzie. Polki i Polacy wygrali te wybory. Otrzymaliście od nich mandaty, a teraz zlecają nam konkretną pracę. Naród swoje wykonał. Teraz jego przedstawiciele muszą naprawić procedury, uzdrowić demokrację. Nikt was nie zwolni z tego obowiązku.
Tusk: Będę was prosił o determinację, odwagę, bezkompromisowość w fundamentalnych sprawach.
Tusk: Rozgorzała dyskusja o wyborze wicemarszałków. Spór wokół kandydatur, które wsławiły się w ostatnich latach omijaniem zasad, reguł, gwałceniem dobrego obyczaju. Stały się symbolem pełzającego zamachu na demokrację.
Tusk: Ten dzień, dzisiejsze posiedzenie Sejmu, jest o fundamentalnych sprawach.
Tusk: Mamy przygotowaną nie bez trudu mapę drogową - umowę koalicyjną. Jako demokraci wiemy, że koalicja to gotowość i potrzeba, która każe szukać kompromisu i uwzględniać poglądy i zasady partnerów.
Tusk: Dziękuję milionom Polek i Polaków, którzy przygotowali lepszą Polskę.
Tusk: Bardzo dziękuję wszystkim wam za walkę, za determinację, za odwagę.
Donald Tusk na Radzie Krajowej PO: Osiem lat czekaliśmy na ten dzień, kiedy będzie można znowu ze spokojem i ufnością oglądać obrady Sejmu.
- Na poparcie Platformy Obywatelskiej ktoś musi sobie zasłużyć. Pani marszałek przez ostatnie lata, kiedy była przedstawicielką wszystkich parlamentarzystów pokazała się jako osoba wyłącznie polityczna. Nie jako marszałek dla wszystkich, ale jako marszałek przede wszystkim dla PiS-u - powiedziała w rozmowie z reporterką TVN24 Ewa Kopacz, była premier z PO.
W Warszawie zbierają się politycy Platformy Obywatelskiej. Posiedzenie Rady Krajowej ma się rozpocząć o godzinie 9.
Premier Mateusz Morawiecki zdecydował, że dymisję będzie składał na moje ręce, a nie na ręce nowo wybranego marszałka Sejmu - powiedział marszałek senior Marek Sawicki pytany w poniedziałek w Radiu Zet czy w trakcie pierwszego posiedzenia Sejmu X Kadencji będzie dymisja premiera Mateusza Morawieckiego.
Były prezydent Bronisław Komorowski w RMF FM komentował decyzję PiS o kandydaturze Elżbiety Witek. - Nie podoba mi się ten pomysł, bo według mnie jest prowokacyjny. Będzie to kandydatka, o której w zasadzie wiadomo, że nowa większość parlamentu nie będzie chciała jej przegłosować. W związku z tym Prawo i Sprawiedliwość będzie mogło mówić: "patrzcie, nie dali nam wicemarszałka", podczas gdy wiadomo, że dostaną wicemarszałka bez żadnych oporów, jeżeli zgłoszą kogoś mniej kontrowersyjnego niż pani Witek - powiedział.
Ossowski: Może się okazać, że dzisiaj wybór marszałka przejdzie spokojnie, a przy wyborze wicemarszałków będzie kłótnia i dyskusja.
Ossowski: Wyznaczając Elżbietę Witek na wicemarszałka, PiS ewidentnie chce iść na zwarcie.
Ossowski: Sejm ubiegającej kadencji jeśli chodzi o jakość dyskusji, sposób prowadzenia sporów, delikatnie mówiąc nie był najlepszym przykładem.
Doktor habilitowany Szymon Ossowski, politolog, w TVN24: Być może nowy marszałek będzie bardziej demokratyczną osobą, niż jego poprzednicy.
Co jeśli Witek nie zdobędzie większości głosów? Mueller: Nie przewidujemy takiego scenariusza. Nie ma takiej alternatywy przedyskutowanej w naszym klubie.
Elżbieta Witek na wicemarszałka z PiS? Mueller: Taki jest scenariusz na dzisiaj przewidziany.
Mueller: Chcemy pokazać alternatywę. Choćby po to, że gdyby ta misja się nie udała, to pokazać, jakie rzeczy byśmy zrealizowali. Chcemy to pokazać w expose.
Mueller: Nie jest tak, że kiedy trwa misja tworzenia rządu, to nie da się realizować projektów.
Mueller: Opozycja ma większość w parlamencie, może realizować proces legislacyjny, realizować 100 konkretów. To nie jest zablokowane na najbliższy miesiąc.
Mueller: Misja utworzenia rządu jest niezwykle trudna.
Gościem "Rozmowy Piaseckiego" jest rzecznik rządu Piotr Mueller.
Paweł Kukiz, który wszedł do Sejmu z list PiS zapowiedział, że nie wejdzie do klubu parlamentarnego tej partii, a założy własne koło. - Światopoglądowo najbliżej mi do PiS, ale nie chcę być związany klubową dyscypliną. Będę blisko PiS-u, ale nie w PiS-ie - powiedział poniedziałkowemu "Super Expressowi".Podkreślił, że decyzja w tej sprawie już zapadła.
W poniedziałek odbędzie się posiedzenie Rady Krajowej PO, która ma zatwierdzić umowę koalicyjną parafowaną w piątek przez liderów KO, Trzeciej Drogi i Lewicy.
Kandydatem na marszałka Sejmu jest lider Polski 2050 Szymon Hołownia, który ma sprawować tę funkcję od 13 listopada 2023 r. do 13 listopada 2025 r., a od 14 listopada 2025 r. do końca kadencji lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty.
Obecny wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski (PSL), współprzewodniczący Konfederacji Krzysztof Bosak oraz współprzewodniczący Nowej Lewicy Włodzimierz Czarzasty - będą kandydatami na wicemarszałków Sejmu X kadencji.
Niewykluczone, że kandydatką PiS do Prezydium Sejmu będzie obecna marszałek Sejmu Elżbieta Witek.
Autorka/Autor: ads/adso
Źródło: TVN24, tvn24.pl, PAP