Porozumienie opracowane w czwartek ma obowiązywać co najmniej do 1 września 2014 roku.
80 proc. dla rodzin
Zgodnie z zawartym porozumieniem pracownicy spółek kolejowych zachowają 99-proc. ulgę w drugiej klasie i możliwość dopłaty do ulgi w klasie pierwszej (o ile przepracowali co najmniej 5 lat na kolei).
Dzieci pracowników będą miały ulgę w wymiarze 80 proc. w całości finansowaną przez pracodawcę, z kolei współmałżonkowie będą mieli ulgę w wysokości 80 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności (pracownik płaci 50 proc. wartości ulgi za współmałżonka).
99 proc. dla emerytów
Emeryci i renciści kolejowi będą mieli prawo do ulgi 99 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności: dwa pakiety na przewoźników (pierwszy pakiet: PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, SKM Trójmiasto, Warszawska Kolej Dojazdowa, oraz drugi pakiet: Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie oraz Koleje Dolnośląskie za opłatą 50 zł/rok każdy).
Do 2012 roku wszystkim emerytom ulgi dla przewoźników wykupował pracodawca. Powodowało to konieczność zawiązywania rezerw celowych w bilansach spółek na ten cel w związku z sukcesywnym odchodzeniem na emeryturę pracowników. Zdaniem PKP, obecne rozwiązanie urealni system ulg dla emerytów. Z ulgi będą korzystały te osoby, które rzeczywiście jeżdżą koleją. Z szacunków PKP SA wynika, że ulgi przejazdowe wykupuje 50 proc. emerytów.
Oszczędności z tytułu rozwiązanych rezerw na przyszłe świadczenia dla emerytów szacowane są na ponad 200 mln zł w 2013 roku.
- Wypracowane porozumienie urealnia system, szczególnie w zakresie ulg dla emerytów. W ramach nowego systemu z ulgi będą korzystać ci emeryci, którzy rzeczywiście korzystają z kolei. Dodatkowym sukcesem jest dołączenie do porozumienia Kolei Dolnośląskich - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
Wypracowany system ulg będzie obowiązywał w spółkach: PKP Intercity, trójmiejska Szybka Kolej Miejska oraz u przewoźników osobowych spoza Grupy PKP: w Kolejach Mazowieckich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Przewozach Regionalnych, Kolejach Śląskich, Kolejach Dolnośląskich oraz Kolejach Wielkopolskich.
Protokół z mediacji podpisał Związek Pracodawców Kolejowych ze spółkami będącymi w sporze zbiorowym, w tym także ze spółkami z Grupy PKP.
Spór o ulgi
Spór o ulgi na przejazdy koleją toczył się pomiędzy związkami zawodowymi a władzami spółek. W 2012 roku Jakub Karnowski, prezes PKP zapowiedział cięcia przywilejów dla pracowników kolei i ich rodzin. Miał to być jeden z elementów oszczędności. Kolejarze wszczęli spór zbiorowy, a w grudniu doszło do dwugodzinnego strajku ostrzegawczego. W lutym tego roku zawarto wstępne porozumienie w tej sprawie. Obowiązywało ono do końca czerwca, ale przed wakacjami zostało przedłużone do końca sierpnia.
Związkowcy zagrozili zorganizowaniem strajku generalnego na kolei, jeśli nie dojdzie do porozumienia w tej sprawie.
Autor: db//kdj / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24