Kluczyk dla filmów tylko dla dorosłych, uśmiechnięta buźka dla tych dla całej rodziny oraz liczby 7, 12 i 16 oznaczające programy odpowiednie dla danej grupy wiekowej – KRRiT wprowadza nowe oznaczenia. Widzowie zostaną też ostrzeżeni przed tzw. product placement, czyli - jak pisze KRRiT - "lokowaniem produktu".
Dotychczas było tak, że jeśli Magda M. jadła niskotłuszczowy jogurt konkretnej firmy, albo dzieci Rysia i Grażynki z "Klanu" używały konkretnego mydła do mycia rączek, widz mógł się tym wyborem zasugerować, nie będąc świadomym, że ma do czynienia z tzw. product placement. Jest to forma marketingu, polegająca na umieszczeniu produktu w filmie czy serialu w taki sposób, żeby przemawiał on do podświadomości odbiorcy i zachęcał go do zakupu bez otwartej reklamy.
„Audycja zawierała lokowanie produktu”
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji kładzie tamę tym praktykom – przynajmniej wobec osób, które oglądają ulubiony serial od początku do końca. Na początku, na końcu i po przerwach na reklamy pojawią się bowiem napisy: „Audycja zawiera lokowanie produktu” lub „Audycja zawierała lokowanie produktu”.
Zgodnie z unijną dyrektywą 2010/13/UE napis musi być wyświetlany nie krócej, niż przez cztery sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu, oraz przez cały czas trwania napisów końcowych. Z kolei w radiu będzie to czytany przez lektora identyczny komunikat.
Kluczyk dozwolony od lat 18-stu
Ponadto zmieniają się oznaczenia tzw. audycji mogących mieć negatywny wpływ na rozwój małoletnich. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji informuje, że po sześciu latach funkcjonowania rozporządzenia w tej sprawie przeprowadziła debatę na temat skuteczności obowiązującego systemu ochrony i doszła do wniosku, że należy zwiększyć ich widoczność i czytelność.
W związku z tym zamieniono czerwone kółko na czerwony kwadrat z białym kluczykiem w środku, jako oznakowanie audycji przeznaczonych dla osób powyżej 18 roku życia. Zielone kółko – oznaczenia audycji dla wszystkich widzów, także tych najmłodszych – zamieniono na zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką w środku. Pozostałe znaki zostały również przeprojektowane.
Nowe wzory symboli graficznych zaprojektowało studio Platige Image.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: KRRiT