Rozumienie tekstu napisanego oraz tekstu odtworzonego z nagrania - takie zadania znalazły się w testach z języków obcych na poziomie podstawowym, rozwiązywanych przez uczniów III klas gimnazjów. Uczniowie oceniali zadania jako proste. Piątek był ostatnim dniem obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego. Na wyniki trzeba teraz poczekać do czerwca.
Gimnazjaliści, niezależnie od tego, jaki język obcy wybrali na egzaminie, mieli na poziomie podstawowym do rozwiązania 11 zadań. Wszystkie były zadaniami zamkniętymi - uczeń musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.
Zobacz arkusze egzaminacyjne na poziomie podstawowym:
język angielski
język francuski
język hiszpański
język niemiecki
język rosyjski
język włoski
Zobacz arkusze egzaminacyjne na poziomie rozszerzonym:
język angielski
język francuski
język hiszpański
język niemiecki
język rosyjski
język włoski
Część zadań odnosiła się do nagranych tekstów. Większość z nich stanowiły dialogi. Na przykład uczniowie zdający angielski wysłuchali rozmów na temat sportów zimowych, zgubionego telefonu komórkowego i zakupów jedzenia. Zdający egzamin z niemieckiego wysłuchali m.in. dialogu matki z synem przy pakowaniu ubrań na wyjazd i rozmowy o ciotce lubiącej robić zdjęcia, a zdający egzamin z rosyjskiego - rozmowy o psie i dialogu między widzami w kinie.
Zadania odnosiły się także do zamieszczonych w tekście krótkich tekstów, m.in. ogłoszeń, reklam, e-maili, sms-ów.
Powodzenia: "Cheer up!" czy "Well done"?
Wśród zadań na poziomie podstawowym były też pytania sprawdzające znajomość podstawowych zwrotów; na przykład: "Koleżanka wygrała zawody szachowe. Co jej powiesz? A. Good luck! B. Well done! C. Cheer up!", "Wyjeżdżasz z kolegą na wakacje. Poinformuj go, że kupiłeś bilety na pociąg. A. Great, you’ve bought the tickets. B. I can buy the tickets if you want. C. I’ve already bought the tickets" lub "Wyraź swoją radość z powodu wyjazdu. A. Es ist mir egal. B. Es tut mir leid. C. Ich freue mich sehr.". W teście na poziomie rozszerzonym gimnazjaliści mieli do rozwiązania 7 zadań. Sprawdzana była nie tylko umiejętność rozumienia dłuższych tekstów (tym tekstów odtwarzanych z nagrań), ale także pisanie tekstów własnych.
Wszyscy zdający egzamin, niezależnie od wybranego języka obcego, musieli napisać e-maila do koleżanki lub kolegi. Zdający egzamin z języka angielskiego musieli napisać o wystawie fotograficznej, którą widzieli i o swoich planach związanych z fotografowaniem. Gimnazjaliści, którzy na egzaminie wybrali język niemiecki lub rosyjski, musieli odpowiedzieć na wiadomość kolegi informującego o swoim przyjeździe do Polski. Mieli za zadanie napisać jak na wiadomość zareagowali ich rodzice, jaka pogoda jest zapowiadana na weekend oraz przedstawić plany na wspólne spędzenie czasu.
Niektórzy skończyli wcześniej
Anna Stankiewicz z Gimnazjum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach mówiła, że uczniowie skończyli egzamin przed czasem i byli zadowoleni. - Jeszcze przed rozpoczęciem egzaminu byli spokojni i opanowani, wiedzieli, że są dobrze przygotowani do testu - dodała Stankiewicz. - Uczniowie twierdzili, że zarówno egzamin z języka angielskiego na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym był bardzo łatwy. Nie zgłaszali problemów ze słuchaniem, czytaniem i znajomością funkcji językowych - powiedziała nauczycielka języka angielskiego w Publicznym Gimnazjum nr 13 w Radomiu Ilona Adamska.
Potwierdzają to sami uczniowie. Justyna i Patryk z Gimnazjum nr 8 w Łodzi ocenili, że test z języka angielskiego były prosty, także na poziomie rozszerzonym. Oboje zgodnie stwierdzili, że nic nie sprawiło im trudności. - Podstawa była naprawdę bardzo prosta, a w rozszerzeniu nie było zadania, które by sprawiło większą trudność - ocenił Patryk. Uczniowie z zakopiańskiego Gimnazjum nr 3 im. ks. Jerzego Popiełuszki przyznali, że nie mieli problemów z egzaminem z angielskiego na poziomie podstawowym, kłopoty pojawiły się na poziomie rozszerzonym. - Na podstawowym teście trzeba było się wsłuchać w słowa lektora. Myślę, że tę część napisałem dobrze. Na rozszerzonym mieliśmy napisać maila do kolegi. Tutaj było nieco trudniej - powiedział Michał.
Wyniki - 27 czerwca
- Z doświadczenia wiem, że z oceną, czy egzaminy były łatwe czy trudne, należy wstrzymać się do momentu, aż poznamy ich wyniki - zaznaczył dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 13 w Radomiu Tomasz Gogacz.
Prace gimnazjalistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a wyniki przysłane do szkół przez właściwą terytorialnie okręgową komisję egzaminacyjną. Uczniowie otrzymają zaświadczenia 27 czerwca, wraz ze świadectwem szkolnym. "Pod koniec sierpnia 2014 r. na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych zostaną opublikowane szczegółowe analizy tegorocznego egzaminu gimnazjalnego" - poinformowało MEN na swojej stronie internetowej.
Autor: AP/kka / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PAP