Gimnazjaliści zmierzyli się z językami obcymi. Zobacz arkusze egzaminacyjne

Ostatni egzamin gimnazjalny. Przed uczniami wystawienie ocen i rekrutacja do liceów (materiał Faktów po Południu)
Ostatni egzamin gimnazjalny. Przed uczniami wystawienie ocen i rekrutacja do liceów (materiał "Faktów po Południu")
Źródło: tvn24

W piątek odbył się egzamin dla gimnazjalistów sprawdzający znajomość języków obcych. Był trzecią i zarazem ostatnią częścią obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego. Odbywał się w nietypowych warunkach, bo w większości szkół w Polsce trwa strajk nauczycieli. Jak poinformował Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, nie było sygnałów o nieprawidłowościach.

Egzamin z języka obcego przeprowadzany był na dwóch poziomach. Na rozwiązanie zadań sprawdzianu na poziomie podstawowym uczniowie mieli 60 minut (dyslektycy 80 minut). Po przerwie gimnazjaliści przystąpili do testu na poziomie rozszerzonym. Potrwał on także 60 minut (dla dyslektyków 90 minut).

Angielski i niemiecki najpopularniejsze

Do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym miał obowiązek przystąpić każdy gimnazjalista. Największa grupa - 88,9 proc. - zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym (85,4 proc. przystąpiło również do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym).

Drugim najczęściej wybieranym językiem był niemiecki. Do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym chciało przystąpić 9 proc. gimnazjalistów (na poziomie rozszerzonym 2,2 proc.).

Na trzecim miejscu w wyborach uczniów był język rosyjski. W tym roku chęć zdawania go wyraziło 1,55 proc. uczniów. Na sprawdzian z francuskiego, hiszpańskiego i włoskiego zdecydowało się poniżej 1 proc. gimnazjalistów.

Arkusze testów z wszystkich sześciu języków obcych zdawanych przez uczniów na poziomie podstawowym i rozszerzonym Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w piątek na swojej stronie internetowej. Arkuszom towarzyszą transkrypcje nagrań.

Wynik egzaminu uczniowie poznają 14 czerwca.

Zobacz arkusze z języków obcych w wersji podstawowej

Rosyjski:

Język rosyjski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się + zasady oceniania

Język rosyjski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się + transkrypcja

Język rosyjski dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim + zasady oceniania

Język rosyjski dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - Transkrypcja

Język rosyjski dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera + zasady oceniania

Język rosyjski dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - Transkrypcja

Język rosyjski dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących + zasady oceniania

Niemiecki:

Język niemiecki dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - Transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - Transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - Transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów słabowidzących czcionka 16 pkt + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów słabowidzących czcionka 16 pkt - Transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów słabowidzących czcionka 24 pkt + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów słabowidzących czcionka 24 pkt - Transkrypcja

Angielski:

Język angielski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - Transkrypcja

Język angielski dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - Transkrypcja

Język angielski dla uczniów słabowidzących czcionka 16 pkt + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów słabowidzących czcionka 16 pkt - Transkrypcja

Język angielski dla uczniów słabowidzących czcionka 24 pkt + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów słabowidzących czcionka 24 pkt - Transkrypcja

Język angielski dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących + zasad oceniania

Język angielski dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - Transkrypcja

Włoski:

Język włoski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się + zasady oceniania

Język włoski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Transkrypcja

Francuski:

Język francuski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X

Język francuski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - Transkrypcja

Hiszpański:

Język hiszpański dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X + zasady oceniania

Język hiszpański dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - Transkrypcja

Zobacz arkusze z języków obcych w wersji rozszerzonej

Angielski:

Język angielski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - zeszyt zadań + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - karta rozwiązań i odpowiedzi

Język angielski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - transkrypcja

Język angielski dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - transkrypcja

Język angielski dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - transkrypcja

Język angielski dla uczniów słabowidzących czcionka 16 pkt + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów słabowidzących czcionka 16 pkt - transkrypcja

Język angielski dla uczniów słabowidzących czcionka 24 pkt + zasady oceniania

Język angielski dla uczniów słabowidzących czcionka 24 pkt - transkrypcja

Język angielski dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących

Niemiecki:

Język niemiecki dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - zeszyt zadań + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - karta rozwiązań i odpowiedzi

Język niemiecki dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów słabowidzących czcionka 16 pkt + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów słabowidzących czcionka 16 pkt - transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów słabowidzących czcionka 24 pkt + zasady oceniania

Język niemiecki dla uczniów słabowidzących czcionka 24 pkt - transkrypcja

Język niemiecki dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących + zasady oceniania

Francuski:

Język francuski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - zeszyt zadań + zasady oceniania

Język francuski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - karta rozwiązań i odpowiedzi

Język francuski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - transkrypcja

Rosyjski:

Język rosyjski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - zeszyt zadań + zasady oceniania

Język rosyjski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - karta rozwiązań i odpowiedzi

Język rosyjski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - transkrypcja

Hiszpański:

Język hiszpański dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - zeszyt zadań + zasady oceniania

Język hiszpański dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - karta rozwiązań i odpowiedzi

Język hiszpański dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - transkrypcja

Włoski:

Język włoski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - zeszyt zadań + zasady oceniania

Język włoski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - karta rozwiązań i odpowiedzi

Język włoski dla uczniów bez niepełnosprawności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się wersja X - transkrypcja

Jakie zadania były w arkuszach?

Gimnazjaliści, niezależnie od tego, jaki język obcy wybrali, mieli na poziomie podstawowym do rozwiązania 11 zadań. Wszystkie były zamknięte - uczeń musiał wybrać poprawną odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.

Część zadań odnosiła się do nagranych tekstów. Większość stanowiły dialogi. Uczniowie zdający angielski wysłuchali m.in. rozmów na temat: gotowania w programie telewizyjnym, mającym wyłonić najlepszego młodego kucharza; osłabionego jelenia potrzebującego pomocy; drogi na lotnisko, pokazu talentów uczniów podczas dnia otwartego w szkole; spotkania fanklubu brytyjskiej rodziny królewskiej.

Zdający z niemieckiego wysłuchali m.in. rozmów dotyczących: zakupu garnituru, sprzątania łazienki i możliwości zabrania ze sobą na wakacje psa lub kota, a zdający egzamin z rosyjskiego, m.in. rozmowy babci z chorym wnukiem.

Wśród zadań na poziomie podstawowym były też pytania sprawdzające znajomość podstawowych zwrotów.

W teście na poziomie rozszerzonym gimnazjaliści mieli do rozwiązania osiem zadań. Sprawdzana była nie tylko umiejętność rozumienia dłuższych tekstów, w tym odtwarzanych z nagrań (na angielskim m.in. dotyczących "Godziny dla Ziemi" i druku 3D, na niemieckim - aparatów cyfrowych, wizyty w pracowni ciotki projektantki, a na rosyjskim - nowej pracy i fundacji pomagającej bezdomnym), dłuższych tekstów pisanych, ale także pisanie własnych tekstów. Uczniowie musieli także napisać e-maila.

Arkusze egzaminacyjne z poprzednich dni

ZOBACZ ARKUSZE Z JĘZYKA POLSKIEGO ORAZ HISTORII I WOS-U

ZOBACZ ARKUSZE Z CZĘŚCI MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZEJ

Strajk nauczycieli

W poniedziałek rozpoczął się zorganizowany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego i Forum Związków Zawodowych strajk w szkołach. Przystąpiła do niego również część nauczycieli z oświatowej Solidarności. W strajku biorą także udział nauczyciele niezrzeszeni w żadnym ze związków.

Według ZNP we wtorek w proteście udział wzięło 74,39 procent szkół i przedszkoli.

Autor: akw, akr//rzw / Źródło: TVN24, PAP

Czytaj także: