Przejazdy kolejowe niebezpieczne - alarmuje Urząd Transportu Kolejowego i już po wstępnej kontroli wykazuje cały szereg uchybień. Lista długa, kara może być wysoka, a czas na naprawę błędów krótki, bo chodzi o nasze życie. Materiał magazynu "Polska i Świat".
To ma być największa tego typu kontrola w historii kolei. - Mamy w planie sprawdzić wszystkie przejazdy kolejowe, które z naszego punktu widzenia mogą być zaniedbane - mówi Grzegorz Mazur z Urzędu Transportu Kolejowego. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zaniepokojony liczbą wypadków na przejazdach chce wiedzieć czy i co szwankuje. Po skontrolowaniu pierwszych ponad 150 przejazdów już wiadomo, że do ideału daleko. - W większości skontrolowanych przejazdów wykryliśmy różnego rodzaju nieprawidłowości - dodaje Mazur.
Co do poprawy?
Najczęstsze nieprawidłowości to między innymi: brak odpowiedniej widoczności, nieodpowiednie oznakowanie lub jego brak, czy nieodpowiednie zabezpieczenia w stosunku do natężenia ruchu. - My podejmujemy natychmiastowo prace naprawcze. Bardzo często zanim dane dokumenty z urzędu trafią do Polskich Linii Kolejowych - zapewnia Karol Jakubowski z PKP Polskie Linie Kolejowe. Reporter magazynu "Polska i Świat" sprawdził, jak szybko kolejarze reagują na zgłoszenia. Na czarnej liście Urzędu Transportu Kolejowego znalazł się między innymi przejazd w Poznaniu. Kontrolerom nie podobało się między innymi, to, że szlabany są za krótkie i ludzie mogą swobodnie pokonać przeszkodę.
Projekt: modernizacja
Zastrzeżenia mieli też do przejazdu w Radzyminie niedaleko Warszawy. Kontrolerzy uznali, że znak stop to w tym miejscu za mało. Potrzebne są rogatki i sygnalizatory. Szlabanów jednak wciąż nie ma. Sygnalizatory są, ale jeszcze nie działają. Mieszkańcy czekają na nie od lat. - Naszym celem jest doprowadzenie do sytuacji, żeby takich niezabezpieczonych przejazdów było jak najmniej i pojawiły się przede wszystkim przejazdy z sygnalizacją świetlną i z rogatkami - podkreśla Mazur.
Kolejarze przypominają, że sami też kontrolują przejazdy - w pierwszym kwartale 2015 roku skontrolowali 400, w ubiegłym roku 1500.
Dodają też, że trwa gigantyczny projekt modernizacji przejazdów kolejowych. Przez ostatnie trzy lata unowocześniono tysiąc z nich, kolejnych 700 modernizacja czeka w tym roku. Co nie oznacza, że wszędzie tam powstaną szlabany, które jak mówią kierowcy, gwarantują największe bezpieczeństwo.
Autor: eos/ja / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: tvn24