Największy węzeł autostradowy w Europie zostanie zbudowany w Sośnicy, w miejscu, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A4. Wybuduje go grecka firma JP Awax za 800 mln złotych. Jeszcze w tym roku powinny zostać ogłoszone inne wielkie kontrakty na przynajmniej kilkadziesiąt miliardów złotych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisuje z greckim kontrahentem umowę na budowę wielkiego węzła autostrad w Sośnicy na południowym zachodzie Polski.
Kontrakt na budowę węzła to zapowiedź serii dużych kontraktów, na które z niecierpliwością czekają firmy budowlane.
Obfitość dróg i torów
W międzyczasie otwierane są oferty przetargowe na budowę 180 km autostrady A1 z Łodzi do Pyrzowic. Biorąc pod uwagę, że 1 km autostrady kosztuje 10 mln euro, kontrakt może mieć wartość ok. 1,8 mld euro, czyli ponad 6 mld złotych.
Otwarto już oferty, złożone w przetargu na budowę odcinka A1 z Ełku do Świerklan. Wartość tej inwestycji to 1 mld złotych. - Tyle samo ma kosztować drugi etap remontu torów między Łodzią w Warszawą - powiedział "Rzeczpospolitej" Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.
Prezes Budimexu Marek Michałowski przewiduje, że kontrakty zawierane w tym roku powinny sięgnąć kilkudziesięciu mld złotych. - Jednak nikt nie jest w stanie powiedzieć, ile z tych przetargów ma szansę na szybkie rozstrzygnięcie - dodaje.
Prezes Polimexu-Mostostalu Konrad Jaskóła ma podobne wątpliwości: - Jestem pełen pesymizmu co do rozstrzygania wielkich kontraktów budowlanych, a zwłaszcza drogowych - mówi w rozmowie z "Rzeczpospolitą". Jako przykład podaje przetarg na budowę A1 z Ełku do Świerklan, gdzie przeważały oferty tanie, niższe niż zakładany budżet, a były też dumpingowe. Według Jaskóły oznacza to, że branża pilnie potrzebuje zleceń.
Wielka 12-ka
Firm, które są w stanie walczyć o największe kontrakty, jest w Polsce, jak przyznaje prezes Budimexu, od 10 do 12. Do mocnej grupy liderów należą, według niego, Polimex, Budimex, Mostostal Warszawa, Strabag, Hochtief, Warbud i Skanska.
Kiedy w ubiegłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła - w celu poszerzenia rynku o mniejsze firmy - dzielić miliardowe inwestycje na mniejsze, nie spodobało się to "wielkiej 12-ce". Zaczęły składać odwołania i w ten sposób blokować inwestycje. Tradycyjna już na rynku infrastruktury procedura odwołań przedłuża zazwyczaj proces decyzyjny o kilka do kilkunastu miesięcy.
Spektakularne budowy
Kolejną wielką inwestycją, którego wykonawcę niedługo poznamy, jest kontrakt na budowę tunelu kolejowego ze Służewca na lotnisko Okęcie w Warszawie. Doprowadzenie torów z Warszawy Zachodniej będzie kosztować 760 mln złotych.
Z kolei budowa gazoportu w Świnoujściu ma kosztować 450 mln euro.
Nie znamy jeszcze wykonawcy kolejnych partii warszawskiego metra: pierwszy odcinek II linii może kosztować nawet 4-5 mld złotych.
Źródło: Rzeczpospolita